Skogsarbete

Skogshistoria - ackord för huggare

9 inlägg 6640 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogshistoria - ackord för huggare

rokbok2015  
#302669 Vi arbetar med en skogshistorisk uppsats om äldre tiders skogsbruk i övre Norrland (före 1950). Vår fråga kan formuleras så här: Hur beräknades ackorden för en huggare? För en körare? Alltså hur såg avlöningssystemen ut före motorsågens tid? Var kan man läsa om detta? Tacksam för svar!
Amatörskogis i norr



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogshistoria

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302684 Inte för att jag är på något sätt insatt i ämnet men nog måste det finnas prislistor och liknande från de olika bolagen i något företagsekonomiskt arkiv? Kollat med riksarkivet? Alternativt kanske något av dagens bolag, som ju fusionerats fram x antal gånger, kan vara behjälpliga om de har sådant material i sina företagsarkiv.

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Skogshistoria

Skogshuggarn  
#302686 Finns lite olika "katekeser" för ackordsberäkning, typ denna som är i min ägo fr 1941. Tycker dock att ni ska vända er till skogsmuseumet i Lycksele.De kan säkert hjälpa er vidare.

Avatar Fallback

Re: Skogshistoria

rokbok2015  
#303582 Hej! Tack för hjälpen! Ackord i någon form är tydligen ett äldre system än jag först trodde. Flera modeller förekom parallellt.
Nils

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogshistoria

Skogshuggarn  
#303615 Finns otaliga "ackordsberäkningar" beroende på vilket jobb det gällde, och utifrån detta så räknades priset ut på " en sticka"
Kastvedhuggning, kolvedshuggning, timmeravverkning, osv.

Skogsdikning före 1950 tex...

Där fanns det 7 olika klasser beroende på veg/marktyp och utifrån detta sattes grundersättningen + tillägg för bredd/djup, bottenbred, (dosering), och längdmeter,,, (även kbm-prestationsuträkningar finns).

För att hålla det enkel kan man säga att ett klass 1 dike (torvmark), om 1x1 m bredd/djup kostade 0.24:- öre löpmetern att gräva, medan ett klass 7 (pinnmo/ortsten) kostade 1:20:- . (Orsakerna till prisskillnaden är ju ganska uppenbara).

Detta är då för handgrävda diken, i Sverigen, ett år innan Nazityskland invaderade Polen. :geek: :lol:

Avatar Fallback

Re: Skogshistoria

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303633 Hmm, hur många meter var ett dagsverke?

Användarvisningsbild

Re: Skogshistoria

Skogshuggarn  
#303672
Mangan skrev:Hmm, hur många meter var ett dagsverke?


Oj!

Beräkningstabellerna är rätt omfattande baserat på,,,,kubering, marktyp, dikesbredd, bottendjup, bottenbredd, dosering, mm, mm.
Arbetsprestationen för ett dike om 1x1x1x0.3 (längdmeter/bredd/djup och bottenbredd) grävd i pinnmo/ortsten är dock 3 tim i slutet av 30 talet.

Skulle vi fixa det idag, Mangan?,,, :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skogshistoria

Camwood  
#303955 Intressant ämne det här ! Jag vet inte om det finns någon tråd som berör detta ämne.
Jag har letat i mina böcker och hittar inte något om ackordberäkning för skogsarbete.
Jag har fotat av avsnitt ur boken Sveriges skogar Wahlgren och Scotte 1928 och en enkel tabellbok utan nämd författare från 1947
Klicka på bilderna för förstoring.
Tabell avverkning 1928.jpg

Tabell avverkning och körning 1947.jpg

Tabell kolning 1947.jpg

Dikning 1947.jpg

Skogsvägar 1947.jpg

Användarvisningsbild

Re: Skogshistoria

Skogshuggarn  
#303991
Camwood skrev:Jag har letat i mina böcker och hittar inte något om ackordberäkning för skogsarbete.


Jodå, nog finns det,,,,

Tabellerna grunduppgift är som sagt att räkna ut arbetsprestation efter förhållanden till ett "ungefärligt" snittpris "för tiden", och utifrån detta så sattes sedan "ackordet", och det var nog både förhandlingsbart och väldigt individuellt.
Jag har tex en ytterst utförlig hjälptabell (prissatt), för vad det kostade att "upparbeta" en gran med 20 cm bhd (30 talet), och 2 sortiment (timmer/massa).
Detta enligt ett 10 tal delmoment som givetvis summeras ihop till ett slutpris.

Vill minnas att det var runt 0.40:- sekr.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).