Motorsåg och handhållet

Verktøy til å felle tre

14 inlägg 5762 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Verktøy til å felle tre

Sti L  
#302225 Hei,fersk på forumet-hugger manuellt på fritiden.Har sett en film med en svenske som instruerer om manuell hugging.Han brukte et verktøy som kan være bygd som en sveivejekk oppsett på skrå fra stammen og ned i bakken.Så sveivet han litt for å få tension på stammen,tok styreskår og felleskår.Så litt mere sveiving-og vips faller treet i tenkt retning.
Hvet noen hva dette verktøyet heter,og kanskje forhandler og ca pris? Jeg ønsker meg.Det og...



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Verktøy til å felle tre

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302228 Något liknande detta?

http://www.nimaab.se/se/art/tradfallsri ... sher-i.php

Avatar Fallback

Re: Verktøy til å felle tre

axwell  
#302230 Fällriktare, finns från runt 1000 Sek till många tusen kronor.

Själv har jag en av de billigare, säljs av logosol.se.

Fungerar även som hjälplyftare vi lastning till exempel.

http://www.logosol.se/store/fallriktare.html

titta även på videoklippet.

Avatar Fallback

Re: Verktøy til å felle tre

Sti L  
#302368 Der har vi den!
Takk for rask og god hjelp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Verktøy til å felle tre

Peteflamingstar  
#302378 Här är en annan variant, lite dyrare kanske. Bra att den är delbar, ryms lätt i bakluckan på en bil.

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=11&anr=185953&parent=sGI&parentIndex=null

Avatar Fallback

Re: Verktøy til å felle tre

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302930 Den bästa av dom alla när det gäller att fälla.
http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... ntIndex=37

Användarvisningsbild

Re: Verktøy til å felle tre

Peteflamingstar  
#302937 På lite klenare träd med baklut är det väldigt praktiskt med en fällriktare, kilar är ju däremot oslagbara när det blir lite grövre.

Avatar Fallback

Re: Verktøy til å felle tre

jannee  
#302940 Jag förlängde armen på min fällriktare = orkade pressa hårdare, följden blev att jag böjde den översta delen = en ny kostade 2000 kronor. Den hydrauliska kilen är då kanske bättre, tills packningarna ger sig.

Användarvisningsbild

Re: Verktøy til å felle tre

anersimyra  
#302962
image.jpg
Prova denna och ni vill ingen annan ha.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Verktøy til å felle tre

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303411 Jag har en sån lite äldre variant jag var dum nog att låna ut. Den är nu kass.
Riktigt bra grejer det där om man inte lånar ut dom...

Avatar Fallback

Re: Verktøy til å felle tre

olli  
#303412 Har också den varianten. Väldigt praktiskt verktyg.

Avatar Fallback

Re: Verktøy til å felle tre

Tobbenil  
#303439 Jag har testat både Pusher och Stalpen. Mycket bra om man vill "tippa över" träd som lutar lite bakåt, är lite kämpigt med kilar.

I övrigt är det väl inget man bär med sig, rätt otympliga grejer när du ska ha all annan utrustning o kånka runt på :P

Kan även säga att den "Pusher" jag testade låste sig rätt rejält om man spände upp den för hårt, man fick sparka loss spänningen i vajern för att få ihop den igen, vet inte om det var fel på den eller om de "är så"

Användarvisningsbild

Re: Verktøy til å felle tre

anersimyra  
#303443
Tobbenil skrev:Jag har testat både Pusher och Stalpen. Mycket bra om man vill "tippa över" träd som lutar lite bakåt, är lite kämpigt med kilar.

I övrigt är det väl inget man bär med sig, rätt otympliga grejer när du ska ha all annan utrustning o kånka runt på :P

Kan även säga att den "Pusher" jag testade låste sig rätt rejält om man spände upp den för hårt, man fick sparka loss spänningen i vajern för att få ihop den igen, vet inte om det var fel på den eller om de "är så"
De " är så ".. :shock: Obegripligt att den konstruktionen blivit ledande på marknaden. På åttiotalet fanns dessutom mekaniska attacker av helt annan konstruktion som fungerade otroligt bra.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Verktøy til å felle tre

Tobbenil  
#303490
anersimyra skrev: De " är så ".. :shock: Obegripligt att den konstruktionen blivit ledande på marknaden. På åttiotalet fanns dessutom mekaniska attacker av helt annan konstruktion som fungerade otroligt bra.. :smile:


Ahaa :shock:

Jaja, går ju att sätta i en kil och ta om för att slippa spänna upp den så jäkla hårt =)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).