Skogsvagn (Huggarvagnar)

hur montera ventilpaket valmet 305

6 inlägg 8563 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hur montera ventilpaket valmet 305

persson  
#30262 jag skulle vilja höra hur ni monterat ventilpaket till griplastarvagn det är den 305an med en hydralolje tank som sitter under bak rutan



   TS
FTG
Användarvisningsbild
halvproffs  
#30340 Gör ett fäste till paketet som du kan bulta fast i plåten ovanför hydraultanken. Gör sen två kilar i valfritt material,en till var sida som du monterar där bakrutan går mot hytten, spara en öppning (ca 25cm) där slangarna ska upp. Funkar kanon :lol:

Avatar Fallback
persson  
#30354 ja det fick bli så att jag tog bort verktygslådan och satte ett fäste till paketet där blev faktiskt riktigt bra .Men nu undrar jag om bakrutan på dom senare med så kallad skogshytt passar för det ser ut som att den bara är lite kortad och att finnarna monterade en plåt längst ner på hytten och sen kallade det för skogshytt men jag har inte mätt på någon senare variant ännu om så vore köper jag hellre en ny bakruta än att stå och bocka och måla plåt =tidsödande

   TS
Användarvisningsbild

Re: hur montera ventilpaket valmet 305

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47374 Kan det fungera med ett 50x50 fyrkantsrör med två hål i som sprintas fast i toppstångsfästet. I den sätter man ett 40x40 rör upptill och låser med gängade bultar för att få höjdjustering. På 40x40 röret kan man sedan svetsa fast det man behöver för att få dit paketet. Nackdelen kanske är att rutan måste vara ganska mycket öppen.

Avatar Fallback

Re: hur montera ventilpaket valmet 305

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47660 Swintos koncept fungerar utmärkt. Och blir ändå bättre om man beställer en ruta med ett uttag i av glasmästaren. Detta koncept gör dett lätt att använda vagnen till flera traktorer. Ett nedre fäste per traktor

Hålet i rutan stänger man med en skjutbar lucka av plexiglas.

Men var noga vid tillverkningen av hylserna som sprintarna till toppstångsfästet går igenom. Det blir ganska stora krafter och ett litet glapp ger ganska stor rörelse uppe vid spakarna.

Avatar Fallback

Re: hur montera ventilpaket valmet 305

BjornL  
#56745 Har en valmet 305 med sexspaks huggarvagn. Lösningen på min traktorn är en förstärkning på utsidan av rutan (i metall) som sitter tvärs över hela rutan vi vilken ventilpaketet skruvas fast med två bultar. Spakarna till ventilpaketet är sedan förlängda och inträdda genom ett litet hål som har tagits upp i nedre delen av rutan, precis så långt att att det går att öppna verktygslådan. Mycket smidig lösning tycker jag!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).