Avverkning (slutavverkning)

Fundering om avverkningsanmälan

40 inlägg 23978 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fundering om avverkningsanmälan

häsmyra  
#303361 Inte för att jag har några planer på att försöka tänja på några regler men jag började fundera lite och lyckades inte hitta något svar så vi kollar om någon här har några förslag.
Om man ska avverka ska man göra en avverkningsanmälan. Men det slipper man om avverkningen är mindre än 0,5ha.
Säg att en skogsägare nu har en bit på 10ha som han vill avverka men att han av någon anledning är allergisk mot avverkningsanmälningar.
Vi kan anta att skiftet är 100m * 1km

Då kan han börja i ena änden och avverka 50m dvs 0,5ha. När kan han sen ta nästa 0,5ha bit?

Kan han börja på flera ställen samtidigt dvs att avverka några olika ställen som var för sig är mindre än 0,5ha?
Kan man i så fall avverka hälften? Avverka 50m lämna 50m och upprepa i skiftes hela längd?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Fundering om avverkningsanmälan

Fredrik Reuter  
#303371 Hej,
Jag har för mig att en liknande frågeställning varit uppe förr.
Jag ska försöka hjälpa till och leta, är det någon annan som har koll får du gärna länka här.

Annars är det en intressant frågeställning som säkert bjuder in till bra diskussioner.

Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

jannee  
#303372 Du kan eller får göra hur många sådana du vill, finns ingen begränsning, för att senare ta resterande bör du troligtvis ha en godkänd föryngring = minst 2000 A stammar/ha.
Vet många som blivit tvingade till att göra något liknande dock har det varit borrangripen skog efter stormfällningarna.
Troligtvis kommer ändå skogsstyrelsen ha negativa synpunkter på ditt agerande.
Min info kommer från skogsstyrelsen i Växjö

Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

häsmyra  
#303375 Någon form av begränsning lär det finnas.
Det är helt säkert inte så att det räcker med att kalla en tiohektars avverkning för tjugo halvhektarsavverkningar.
Och inte lär det räcka att lämna en meter oavverkat mellan halvorna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

jannee  
#303379 Kommer skogsstyrelsen att bedöma det som en falsk slutavverkningen av hela området, då ligger du kanske lite pyrt till.
Har du på ditt tänkta skifte olikåldrig skog, vissa delar kanske 40 årig medan andra är väl slutavverkningsmogen och du tar ned den mogna skogen i olika bitar har säkert inte skogsstyrelsen några synpunkter, om det sedan är 20 eller 50 meter mellan hyggena spelar säker mindre roll - tvärtom tror jag skogsstyrelsen kommer att se positivt till denna behandling.

Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

Jim_the_one  
#303381 Någon som har koll på detta då?
En ladugård och maskinhall som ska byggas ut lite. Och för att göra detta behövs ca 0.6h skog avverkas. Behövs det anmälas?

Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

M_M  
#303383
Jim_the_one skrev:Någon som har koll på detta då?
En ladugård och maskinhall som ska byggas ut lite. Och för att göra detta behövs ca 0.6h skog avverkas. Behövs det anmälas?


Avverkningsanmälan ska göras om den överstiger 0,5 ha oavsett anledning. T.o.m om skogen blåst ner.

Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

Jim_the_one  
#303388 Okej tack så mycket

Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

häsmyra  
#303389
jannee skrev:Kommer skogsstyrelsen att bedöma det som en falsk slutavverkningen av hela området, då ligger du kanske lite pyrt till.

Det kanske är det som är kärnfrågan i den här tråden. Vad är en falsk slutavverkning?
jannee skrev:Har du på ditt tänkta skifte olikåldrig skog, vissa delar kanske 40 årig medan andra är väl slutavverkningsmogen och du tar ned den mogna skogen i olika bitar har säkert inte skogsstyrelsen några synpunkter, om det sedan är 20 eller 50 meter mellan hyggena spelar säker mindre roll - tvärtom tror jag skogsstyrelsen kommer att se positivt till denna behandling.


Vi kan förutsätta att det är väl mogen skog, utan särskilda naturvärden, med andra ord i normalfallet skulle vår skogsägare bara kontakta sin normala virkesköpare som skulle skicka in en avverkningsanmälan och sedan se till att skogen inom några månader avverkades.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

häsmyra  
#303391 Ett annat sätt att se på "problemet" kan vara, med samma väl mogna skog på 10ha i ett skifte om 100 * 1000 m.
Vår skogsägare vaknar en måndag och har inga planer för dagen men känner sig arbetssugen.
Han kommer då på att han har en del skog och beslutar sig för att ta motorsågen eller skördaren eller vad han nu hittar på gården och ge sig ut och avverka lite, han tänker bara ta en liten bit typ 0,4ha så att han inte har gjort någon avverkningsanmälan är inget problem.
Om han sen vaknar på tisdagen samma vecka och känner likadant och tar samma beslut så misstänker jag att inte alla kommer att se det som att han har gjort två avverkningar på 0,4ha vardera utan snarare en avverkning på 0,8ha och därmed hävda att han hade behövt en avverkningsanmälan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

jannee  
#303392 Vaknar din tilltänkte skogsägare och är så sugen på att jobba är han välkommen till mig :grin:
Han får avverka ett flertal ytor bara de är under 0.5 ha, finns INGA regler på avstånd mellan ytorna, dock får de INTE gränsa till varandra.
Bäst är ändå att göra en avverkningsanmälan - sedan har han, eller det är väl egentligen du, 5 år på sig/dig att slutföra avverkningen. Börja i sydväst så kommer vår herre troligtvis att hjälpa till vad tiden lider :mrgreen: .

Användarvisningsbild

Re: Fundering om avverkningsanmälan

Ängagärdet  
#303393 "ett litet tillbygge" 0,6ha blir en stor maskinhall! :shock:

Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

Jim_the_one  
#303394 Jo men det blir ju bara nästan dubbelt så stort som den befintliga ladugården och maskinhall är. Det är 2 separata byggnader. Sen finns det 5 ladugårdar till på stället och lite annat. Så definitionen kan ju skilja lite om man bara har en liten ladugård för 14 får. Hehe

Maskin hallen blir väl egentligen mer som ett skärmtak. 6 fack 8 meter breda. Vill minnas att dom skulle bli 12 m djupa. Ska gå att tippa en lastbil där inne. Väggar på 3 sidor och några skjutportar på ena långsidan.

Ladugården blir ungefär lika stor.
Senast redigerad av Jim_the_one mån 08 dec 2014, 13:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

häsmyra  
#303397
jannee skrev:Han får avverka ett flertal ytor bara de är under 0.5 ha, finns INGA regler på avstånd mellan ytorna, dock får de INTE gränsa till varandra.

Så när får man då ta angränsande ytor?
Kan man ta varannan femtimetare nu, plantera med monsterplantor i vår, ägna sommaren åt att gåomkring och gulla med plantorna så att föryngringen nästa höst kan ansen vara säkerställd och sopa ner resterande halvhektarsbitar nästa vinter?
jannee skrev:Bäst är ändå att göra en avverkningsanmälan - sedan har han, eller det är väl egentligen du, 5 år på sig/dig att slutföra avverkningen.

Ja det är bäst, nej det är inte jag.

Är bara nyfiken eftersom man ideligen ser uppgiften om 0,5ha men aldrig något övrig info runt det. Exempelvis tycker jag att det du skrev här ovan om att ytorna inte får gränsa till varandra verkar synnerligen rimligt men jag har inte funnit det på skogsstyrelsens sida eller någon annanstans heller innan du skrev det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fundering om avverkningsanmälan

Skogsstyrelsen  
#303403 Hej
Praxis är att man kan börja avverka i anslutning till en tidigare avverkad yta när det finns en säkrad föryngring på den första. Annars uppstår anmälningsplikt när den totala avverkningen överstiger 0,5 ha. Detta gäller oavsett om man börjar i ena änden eller på flera ställen i beståndet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).