Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma T6 Funderingar

84 inlägg 60623 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Mannfolk  
#303305
stegmaster skrev:Jag tycker denna videoen er et lysandet eks. på varför det ska vara lavett på skogsvagner. 8)
(vagnen har ju dubbelram, och verkar ha 500 hjul, men stadig er då den inte).







När filmen spelades in hade jag inte vätskefyllda hjul à 185kg/st nu står den på backen ! :grin:

FTG
Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

stegmaster  
#303310
Mannfolk skrev:

När filmen spelades in hade jag inte vätskefyllda hjul à 185kg/st nu står den på backen ! :grin:


Ok, ja det er otrolig va lite västka kan ställa till. :mrgreen: :wink:

Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

Frisken  
#303326 Bra att ta det lilla lugna då man är ovan. Lite dåligt flöde i hydrauliken verkar det som. :???:

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#303327 Traktorn pumpar bara 20 liter men kranen går fortare bara man vill, han hade inte kört på ett tag så han tog det lugnt.. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

axwell  
#303329
Karlsson_98 skrev:Traktorn pumpar bara 20 liter men kranen går fortare bara man vill, han hade inte kört på ett tag så han tog det lugnt..


Lugn och fin, inget ryck och slit :-bd

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#304826 Har kört ut lite över 10 halvlass o vagnen har funkat riktigt bra! Visst kranen kunde ha varit lite längre men vad har man annars vinschen till ;)
Några bilder för den som är intresserad :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

ananders  
#304841
Karlsson_98 skrev:Kan väl skriva lite om vad som görs på traktorn i samma tråd? :-?

Farsan har gjort ett nytt drag, förut hamnade vagnen för långt bak. Nu ska den hamna iallafall 10-15cm närmare traktorn.

20140715_214815.jpg


Fästet till frontvikterna är också färdigt! Ungefär 200kg kommer dom väga men vikterna är inte färdiga än. Vikterna kommer ligga tvärsöver fästet! :)

20140715_214831.jpg



Var försiktig när du kör med jordbruksdrag i skogen. Jag lyckades bryta av draget 2 gånger när jag hade min volvo 600. Det hände när jag skulle köra upp för lite brantare slänter och vinkeln mellan traktorn och vagnen blev för liten. Så då är det bra om det är lite glapp mellan ögglan och sprinten.

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#305095 Jo lite glapp ska det nog vara! Men det glappar rejält nu så det får bli en större sprint.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#346036 Vagnen håller ihop än, kört ut ungefär 150 m3 med den nu. Bara jag som varit med gripen på stakarna.. men det ska synas att den används :wink:
Fick sig en ordentlig tvätt och smörjning efter att den stått under sommaren!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).