Bioenergi

Bland världens snabbaste klyvar ?

8 inlägg 8263 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bland världens snabbaste klyvar ?

axwell  
#303221 Sökte på dåliga snöslungor, hamnade här på "en av de snabbaste vedklyvarna".
Kan pressa 34 ton?, troligen en kinamotor, i bästa fall Loncin.

Visst rör sig tryckplattan snabbt, men................................

http://www.p-lindberg.se/p/vedklyv-turbo.aspx



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bland världens snabbaste klyvar ?

JensSkoog  
#303251 Pressa?? Snarare "slå". Om inte klabben klyvs direkt, så får man hammra loss den och prova om. Men den är snabb när veden inte är klurig.

Användarvisningsbild

Re: Bland världens snabbaste klyvar ?

stegmaster  
#303303 Tror dom missat et "," bordet vara 3,4t i så fall.
Annars var dom ju rett blyga om klyvhastigheten som sägs vara 3sek. er vel snarare maks 1sek.

Avatar Fallback

Re: Bland världens snabbaste klyvar ?

alina  
#310058 Inte bra alls! Nästan som man längtar efter en rejäl kall vinter fast man är frusen av sig :wink:

Avatar Fallback

Re: Bland världens snabbaste klyvar ?

jannee  
#310066 Den klyven lär inte hålla speciellt länge.

Avatar Fallback

Re: Bland världens snabbaste klyvar ?

bgl  
#310072 Uppgiften på 34 ton är inte ett mätvärde för denna klyv utan en jämförelse med vad som krävs av en hydraulisk klyv för att nå samma klyvresultat. Sök gärna på nätet efter "kinetic splitter", eller "kinetic log splitter" som finns mer omfattande information

Användarvisningsbild

Re: Bland världens snabbaste klyvar ?

stegmaster  
#310080
bgl skrev:Uppgiften på 34 ton är inte ett mätvärde för denna klyv utan en jämförelse med vad som krävs av en hydraulisk klyv för att nå samma klyvresultat.

Kinetic eller inte, så er inte den klyven i närheten av va en 34t hydraulisk klyv klarer av.
Kolla bara lite ut i video nr 2 i länkan ovan, en 34t hadde klyvt dom vedklabber i 16 bitar, mens denna har svårt at dela dom i 2 bitar.
Nä, en 5-6 t klyv er va denna kan sammenlignas med.

Avatar Fallback

Re: Bland världens snabbaste klyvar ?

Elfving  
#310174 Dylika har funnits på den amerikanska marknaden ganska länge utan att jag sett dem här hemma förrän nu. Om man sätter sig och kollar på youtube så finns ett antal maskiner baserade på samma princip och jag gillar den mekaniska lösningen med ett svänghjul och en kuggstång! Dimensionerar man komponenterna rätt tror jag att den blir lika tillförlitlig som hydraulik, och byter man ut bensinmotorn mot el och går upp några snäpp i svänghjulsstorlek så får man en relativt tyst maskin som klarar sig på 3-4 kW el.

Med "rätt" ved är den verkansprincipen betydligt mer effektiv än hydraulik, men det är ju just detta med "rätt" ved...

Att bara påstå att den motsvarar en 34 tons hydraulisk klyv låter taget ur luften. Men den energimängd som träffar vedträt med dylik mackapär har säkerligen god klyveffekt.

Jag gillar principen, men har ingen uppfattning om just den där produkten!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).