Gallring

Danska pinnar

23 inlägg 19569 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Danska pinnar

ÅsaNisse  
#303225 Fel ulfgustav. Undertryckt senvuxet virke är gärdsgårdsvirke till staver och strävor. Danska pinnar är toppar som annars kallas grot. En extra längd efter sista massavedsbiten.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Danska pinnar

hlb  
#303246 Det är alltså bättre ekonomiskt att slänga massavedsbiten och sälja följande danskpinne om man nu inte vill hantera två sortiment. Detta i tidig första gallring. Senvuxet virke är synd att ta till danskpinnar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Danska pinnar

ulfgustav  
#303271 Hej
Bygger man staket med Danska pinnar från norrländsk undertryckt gran så håller det som jag tidigare nämnde mångdubbelt längre än att använda frodvuxen grantopp.

Användarvisningsbild

Re: Danska pinnar

hlb  
#303288 Helt rätt, men att leverera frodvuxet kan ju vara ett sätt att ge tillbaka för Stockholms blodbad. Glöm inte att Christian Tyrann i Danmark kallades för Christian den gode.
För övrigt var det inte såå många stockholmare han slog ihjäl.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Danska pinnar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303332
hlb skrev:Helt rätt, men att leverera frodvuxet kan ju vara ett sätt att ge tillbaka för Stockholms blodbad. Glöm inte att Christian Tyrann i Danmark kallades för Christian den gode.
För övrigt var det inte såå många stockholmare han slog ihjäl.


Nej, i Danmark kallas han bara Christian II http://www.danska-svenska.se/fokus/?p=367 och http://www.faktoider.nu/kristian.html
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Danska pinnar

hlb  
#303350 Niking Jag har fått information från massor av danska vänner. Jag bor ju inte långt från Danmarks forna östliga provinser.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Danska pinnar

hlb  
#303351 För övrigt som vanligt mycket snack och lite verkstad. Jag vill ju ha uppgifter på var jag kan leverera, inte vad svenskar tycker om danskpinnar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Danska pinnar

jonsered95  
#642883 Hej, har en bekant som är på jakt efter gärdsgårdsvirke / danska pinnar i nordöstra Skåne så är det något som ni har eller känner någon som har får ni gärna hojta till så förmedlar jag kontakten. :smile:

Mvh Philip

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).