Inomgårdsmaskiner

Al-Ko, vad är det ?

14 inlägg 12882 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Al-Ko, vad är det ?

axwell  
#303234 Tänker inte på finnarnas" bolaget".

Al-Ko snöslungor är på offensiven, ordnar egna tester, skriver långa haranger om hur viktigt det är med högsta kvalité i varje del i produkten, som tex Loncinmotorer.

Allt är skrivet på ett sånt sätt att spekulanten skall förledas tro att det finns en massa skit på marknaden, Al-Ko skulle tillhöra undantagen.

Ginge nämns ofta i samband med det här märket, tänker då på billigaste skottkärran till ett lågt pris :roll:

Ligger även Stiga numera samma dike, använder samma motorer och får vara med i "testerna" :?: :mrgreen:



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Al-Ko, vad är det ?

anersimyra  
#303238 Ha ha ha. Jag undrade också över AL-KO.. :lol: dock har de ett bra sortiment till bra priser, det du inte finner på annat håll finner du ofta hos dem.. :smile: www.AL-KO.se

Användarvisningsbild

Re: Al-Ko, vad är det ?

JensSkoog  
#303239 Har haft en Al-Ko kompostkvärn, och den va ok, men inte mera Senn har jag skruvat lite på några Al-Ko motorsågar som en kompis hämtade i Danmark. Det va rena plastiga skiten så jag skulle inte köpa någon prylar från dom. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Al-Ko, vad är det ?

totte  
#303241 Svårt att hitta någon saklig information om Al-Ko på nätet. Tydligtvis i alla fall från början ett tyskt företag som expanerat sig ut i världen. Av prisnivåerna att döma, knappast proffskvalitet, skulle gissa av framtoningen att det handlar om i varje fall inte urusla konsumentgrejor. Hoppas nån vet nåt mer.

Motorsågar av konsumentklass är sällan värda sitt pris, företag som gör användbara gräsklippare och sånt har sällan en vettig motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Al-Ko, vad är det ?

Elfving  
#303252 http://de.m.wikipedia.org/wiki/AL-KO_Kober

De har lite allt möjligt, vad jag vet bara konsumentprylar.

Avatar Fallback

Re: Al-Ko, vad är det ?

axwell  
#303257
JensSkoog skrev:Inlägg av JensSkoog » 52 minuter sedan.
Har haft en Al-Ko kompostkvärn, och den va ok, men inte mera Senn har jag skruvat lite på några Al-Ko motorsågar som en kompis hämtade i Danmark. Det va rena plastiga skiten så jag skulle inte köpa någon prylar från dom. :mrgreen:


En Al-Ko kompostkvarn från -80 eller 1990-har jag också använt, ingen höjdare, den fungerade OK på småpinnar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Al-Ko, vad är det ?

Brumsten  
#303262 Fördelen med finska Alko, där går huvudvärken över.
När det gäller Alko-Ginge är det nog mera tveksamt.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Al-Ko, vad är det ?

stegmaster  
#303342
totte skrev:, företag som gör användbara gräsklippare och sånt har sällan en vettig motorsåg.


hmm, Husqvarna och jonsered har ju helt ok gräsklippare, stihl med( viking gräsklippare),
Dolmar gör INTE gräsklippare vad jag vet. :wink:

Avatar Fallback

Re: Al-Ko, vad är det ?

Blivande snickare  
#303345
Brumsten skrev:Fördelen med finska Alko, där går huvudvärken över.
När det gäller Alko-Ginge är det nog mera tveksamt.
Ha de.

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Al-Ko, vad är det ?

totte  
#303424
stegmaster skrev:
totte skrev:, företag som gör användbara gräsklippare och sånt har sällan en vettig motorsåg.


hmm, Husqvarna och jonsered har ju helt ok gräsklippare, stihl med( viking gräsklippare),
Dolmar gör INTE gräsklippare vad jag vet. :wink:


Jodå det är helt sant, jag tänkte väl mest på sådana som Stiga och andra som inte har en grund i proffsmotorsågar. Där är det vanligen halvdåliga konsumentsågar som köps in målade i företagets färger.

Avatar Fallback

Re: Al-Ko, vad är det ?

axwell  
#303430
totte skrev:Jodå det är helt sant, jag tänkte väl mest på sådana som Stiga och andra som inte har en grund i proffsmotorsågar. Där är det vanligen halvdåliga konsumentsågar som köps in målade i företagets färger.


En gång under 1900-talet kunde Stiga ta mer betalt för sina produkter än vad likvärdiga kunde säljas för.

Nu vill i vart fall inte jag köpa någonting som heter Texas, Stiga, Alpina, Al-Ko osv. :geek:

Tillhör alla dom här samma koncern :?:


http://www.snoslunga.net/stiga-alpina-as-62/

   TS
Avatar Fallback

Re: Al-Ko, vad är det ?

Rolf Zetterberg  
#303462 Ja.AL-KO är numera en världsomspännande koncern som under namnet GGP(Global Garden Products)har Stiga,Mountfield,Alpina,Castelgarden och Belos.
Tydligen sitter ledningen numera i Australien.

Användarvisningsbild

Re: Al-Ko, vad är det ?

Vardon  
#303489 Är det samma AL-KO som gör släpvagnsbromsar?

Användarvisningsbild

Re: Al-Ko, vad är det ?

totte  
#303491 Ja, åtminstone är det samma koncern, sen hur det är uppdelat i en massa bolag vet man ju inte.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).