Motorsåg och handhållet

Uppgradera förgasare på 339?

19 inlägg 10152 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Uppgradera förgasare på 339?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303084 Funderar på om det bara är att byta från C1Q-EL20 som sitter på de gamla, till C1Q-.EL34 som sitter på de nya (enligt IPL), eller om det är annat man måste byta också?

Driftsäkerheten är sådär, och en ny förgasare för 500:- kanske kan vara värt en chansning.

Eller är det dags för vinterkåpan (ca +3-5 grader ute) som första steg?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Uppgradera förgasare på 339?

traktorz  
#303105 Vinterkåpan över startapparaten är väl mest för att skydda mot snö som fryser till is?
Öppna vinterpluggen kan ju vara bra förstås, torde minska risken för isbildning i luftfilter och förgasare?
Men samtidigt kommer då mera skräp upp till filtret, som därför behöver oftare tillsyn och rengöring.

Räcker inte en membransats alt. reparationssats till den befintliga förgasaren? Men visst, en ny förgasare borde medföra en stabilare tomgång och bättre allmänna prestanda. Kanske en ny kolvring likaså, ifall sågen är mycket körd?

Mest nytta med förgasarbytet är väl kunskapen huruvida det gav en påtagbar förbättring eller inte.

Avatar Fallback

Re: Uppgradera förgasare på 339?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#303108 Vinterplugg? Kan inte minnas att jag sett någon, var sitter den.

Undrar om den nya förgasaren passar direkt, eller det är annat man måste byta också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppgradera förgasare på 339?

SawTroll  
#303215 Det var jo en del forgasserproblemer med de tidlige 339xp (med EL-20). Det synes som om "New edition", som kom høsten 2006 (med EL-34), var en forbedring i så måte.

Jeg har ingen grunn til å anta at den ikke passer på de eldre sagene, med helt sikker er jeg ikke....

Sjekk at sagen ikke har auto decomp, og deaktiver den om den har det.

Avatar Fallback

Re: Uppgradera förgasare på 339?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463496 Nu, så här lite senare sitter den en ny förgasare på min gamla såg. Det är alltså förgasaren Zama c1q-el34. Den gick redan från fabrik, men hur ställer man in den här förgasaren? Den ser inte ut som min gamla. Skruvarna satt, men lossade med ett knäpp. Om jag inte tog sönder något, så går de nu vrida ett halvt varv. Vad är er erfarenhet ni som har den nya 339xp, hur justerar man?

1499786883_foergassare.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppgradera förgasare på 339?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463584 Ingen som vet hur man justerar dessa skruvar? Det skall finnas ett verktyg som man kan använda, m3n vet inte vilket.

Skall jag verkligen behöva lämna in dem för inställning, när det finns så många motorsågsexper här som kan ge tips? :)

   TS
Användarvisningsbild

Limiter Caps

traktorz  
#463640 Säljer inte Skogsverktyg passande justermejslar? Annars är det väl bara att bända bort dessa otyg?

Många förgasare är utrustade med dessa "Limiter Caps":
(This enables the mixture to be made leaner, if necessary, for operation at high altitudes and prevents it being
enriched beyond the emission limits specified by EPA.)

Användarvisningsbild

Re: Uppgradera förgasare på 339?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463661 In med den igen så de får justera den riktigt o se så allt är rätt.
Det ska funka om allt är rätt.

Avatar Fallback

Re: Uppgradera förgasare på 339?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463679 Igen? Har inte haft den inne alls. Skall svänga förbi idag dock om jag hinner.

Vet inte om det går att "bryta loss", det är I metall det där som sitter runt skruvarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppgradera förgasare på 339?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463757 Då löser det sig nog.

Avatar Fallback

Re: Uppgradera förgasare på 339?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463758 Semesterstängt... :sad:

Det borde ju gå att få tag i rätt skruvmejsel??

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppgradera förgasare på 339?

Bosse1  
#463814 Här är det några Zama :d


http://www.zamacarb.com/carburetors/types/1

Avatar Fallback

Re: Uppgradera förgasare på 339?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463835 http://www.zamacarb.com/carburetors/138

Bra länk där ser man "39 tamper kit" som är I vägen för mig. Undrat hur man får ut dom bara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppgradera förgasare på 339?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463842 Tydligen kan man patentera "tamper proof" förgasarskruvar. Detta verkar HVA ha.
http://www.google.com/patents/US6691988

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppgradera förgasare på 339?

Bosse1  
#463908 Var och testade på min 339a som gått för snålt alltför länge, de gick att dra ur dom med en vanlig träskruv.
Och under dessa fanns två normala illegala justerskruvar.
Såg nånstans att accpumpen kunde vara en felkälla om det inte går att justera..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).