Uppvärmning

Litet vedtorkningstest

49 inlägg 38227 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

jannee  
#302884 Björkveden är lätt väldigt lätt, i mitt tycke lättare än min ruttna granved som är garanterat något mer fuktig. För övrigt är björkveden förhållandevis fin, relativt fast, barken sitter t.o.m. kvar, inte något maskamjöl.
Finns det något s.k. bäst före datum (den är säkert minst 20 år gammal) eller är det så enkelt att veden är för TORR?

Användarvisningsbild

Re: Litet vedtorkningstest

Vedproducent  
#302899
jannee skrev:Björkveden är lätt väldigt lätt, i mitt tycke lättare än min ruttna granved som är garanterat något mer fuktig. För övrigt är björkveden förhållandevis fin, relativt fast, barken sitter t.o.m. kvar, inte något maskamjöl.
Finns det något s.k. bäst före datum (den är säkert minst 20 år gammal) eller är det så enkelt att veden är för TORR?

Låter mest som björken ruttnat. Den kan se hyfsat fin ut ändå om man inte vet riktigt vad man ska titta på. Blir en enorm skillnad direkt förruttnelsen börjat.

Användarvisningsbild

Re: Litet vedtorkningstest

JensSkoog  
#302905 Prova klyva några klabbar. Om den "bryts" i mindre bitar hellre än å klyvas, så har den varit i en förruttnelsesprocess som gör fibrorna korta. Genom så många år, så har den ju varit upp och ner i vatteninnhald, och du vet hellre inte hur den va när den komm under tak. Kann ha legat länge med rent för mycket vatten i sig. Björk toler det dårligt.

Avatar Fallback

Re: Litet vedtorkningstest

stektlök  
#315921 Jag kör ett nytt litet test nu. Björk nedtagen nu och klyvd ditekt och sedan placerad på hatthyllehöjd i pannrumet. Nu sks vi se hur fort den torkar ur totalt. 1:a 10-15 timmarna så tappa den mer än 50 gram och startvikt ca 2 kg. Jag återkommer med exakta siffror. Tänkte jag torkar ur den till max å räknar sedan ut när hur mkt den skulle gått ner i vikt för att ligga på 15-20 % fukt. Sedan kollar jag årsveden jag klyvit som ligger utomhus på tork och när den når samma viktnedgång så lägger jag in den i vedboden. På så sätt ligger den inte ute längre än vad den behöver. Hoppas ni förstår min ide :)
Ps. Det verkar som man aldrig tröttnar på det här :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).