Motorsåg och handhållet

Barkstöd 550xpg?!

111 inlägg 47456 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Barkstöd 550xpg?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302737 Nu är jag trött på de j-a barkstödet, är i vägen när jag kvistar. Hur gör ni andra som har den sågen???

Bara nedersta taggen som fastnar, enklast är väl att ta dit vinkelslipen. Och så skall jag på med 15" svärd.

Eller någon som har ett slätt barkstöd liggande, jag fick inget med i vad jag vet.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302738 Ta inte bort det helt, bättre p ha det där friserat med V-slip eller beställ ett slätt.

Köra utan ger ofta skador och ökade vibrationer och om det är låga ryttare så blir det garanterat skador.

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302740 Hur skadas sågen av vibrationer utan barkstöd? Jag har aldrig i det i träet i gallring. Utom av misstag...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302741 Ofta när man apterar/kapar ligger sågkrpp emot och bankar i stammen. Vedkapning brukar det märkas rätt kvickt om de inte har sågen lite från stammen.
Detta ger skador mer eller mindre synliga. Oftast vibrations skador som inte syns men resulterar i problem längre fram.

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302744 Du menar att om man kapar träd utan barkstödet i, så tar sågen skada?!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

Peteflamingstar  
#302751 Beställde ett slätt barkstöd till min 555:a så fort jag köpte sågen, och det har fungerat kanon i ett par år snart.

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302754 Jag menat att om man kapar utan barkstöd monterat med såg studsande mot stam tar nåt skada förr eller senare.

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302756 Okej, finns det slätt barkstöd till 550? Eller är det samma till alla hva?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302757 Nog samma innom samma familjer (vevhus).
555, 550 har nog samma.

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

anersimyra  
#302759 Varför inte " lära sig " att köra med, och ANVÄNDA barkstödet i arbetet.. :smile: Tänk på att på ex. HVA 550 kan man inte bara demontera barkstödet och återmontera skruvarna. Antingen ska ett slätt " barkstöd " eller brickor användas, skruvarna kan annars bottna med läkage mellan motorhalvorna som följd. Jag tror detta omnämns i manualen.. :geek: :geek:

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302763 Lära sig att arbeta runt det,menar du? Ser inte nyttan vid kvistning. Hur använder du det då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

rikard_e  
#302767 Jag körde med barkstöd i några veckor, sen sa min kursledare på sågkursen att jag skulle prova att ta bort det, gjorde det, och nu kommer det aldrig komma på igen.

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

anersimyra  
#302768
Mangan skrev:Lära sig att arbeta runt det,menar du? Ser inte nyttan vid kvistning. Hur använder du det då?
Barkstödet använder jag när jag fäller eller kapar. Hur menar du att stödet är i vägen vid kvistning ?.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

rikard_e  
#302771 Kan bara säga vad jag tycker, när du har såget på höger sida på stocken och drar framåt för att kvista, då är barkstödet ivägen. När man gör fällhugget, och när man gör fällskäret och drar såget runt.

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

anersimyra  
#302773
rikard_e skrev:Kan bara säga vad jag tycker, när du har såget på höger sida på stocken och drar framåt för att kvista, då är barkstödet ivägen. När man gör fällhugget, och när man gör fällskäret och drar såget runt.
Barkstödet används med fördel just vid sågning av fällskäret, särskilt på lite större träd.. :smile: Att det skulle vara i vägen vid kvistning är inget jag noterat.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).