Motorsåg och handhållet

Behöver jag/vi motorsågskort?

180 inlägg 69253 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Åke Nilsson  
#302673 Mycket svammel från sådan sidor som vill utbilda folk.
Hörde i våras en från arbetarskyddsstyrelsen bli interjuvad.

" ÄR DU PÅ DIN EGEN MARK ELLER GRANNES MARK SJÄLV BEHÖVS EJ KORT.

Så fort du är 2 på arbetsplatsen krävs det, oklart om du är delägare på egen mark.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302736 Konstigt att det ska formuleras så det ger utrymme för olika tolkningar.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

tallen100  
#302739 Det är väl det som är meningen kan man tro, att folk ska bli osäkra och ta kurseländet och därmed betala det "billiga" kalaset.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302746 Enklast hade förstås varit on det varit obligatoriskt för alla.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

tallen100  
#302747 Eller frivilligt, att tvinga på vana motorsågsanvändare/huggare som inte vill gå någon kurs är bortkastat, förutom att utbildarna tjänar pengar. Visst, kursen kan vara bra för nybörjare som har liten eller ingen vana att lära sej lite. För lite är precis vad man hinner lära sej på ett par dar.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302749 Självsäkerheten hos vana huggare är nog största risken!

Alltid lär man sig nåt.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

tallen100  
#302750 Jo så kan det vara, mycket beror också på personlighet, en del tänker efter före och andra tänker inte alls. Det är bra att det finns kurser för dom som vill/känner att dom vill gå. Det som retar mej är att hur mycket erfarenhet en huggare har så ska han tvingas att gå kursen, lika att är ni två på samma ställe så måste ni ha motorsågskort, det bäddar för ensamarbete och så avråder dom folk från att arbeta ensamma! Finns mer jag retar mej på men det får räcka. :lol:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302752 Man behöver inte alls gå.kursen, man behöver köra upp.

Precis som vanligt körkort. Även om du kört rally i 10 år.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302755
Mangan skrev:Självsäkerheten hos vana huggare är nog största risken!

Alltid lär man sig nåt.

Den försvinner inte för de går kurs.
Kursen kan bidra med kunskap och erfarenheter man kan lära sig av.
Den ändrar inte personers egenheter.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302758 Ja, vill man inte lära sig så är ju alla kurser meningslösa.

Annars kan säkert dessa kurser ge en tankeställare till vana huggare, och idéer till säkrare arbete.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

tallen100  
#302765 Att ändra på en metod man kanske har använt i 30 år tror jag kan ställa till mer än den gör nytta, och det som är rätt metod i dag är fel i morgon. Alla huggare vet att det är farligt och att det gäller att tänka sej för. Ett plastkort minskar knappast olyckorna hos proffshuggare.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302782
tallen100 skrev:Att ändra på en metod man kanske har använt i 30 år tror jag kan ställa till mer än den gör nytta, och det som är rätt metod i dag är fel i morgon. Alla huggare vet att det är farligt och att det gäller att tänka sej för. Ett plastkort minskar knappast olyckorna hos proffshuggare.



Nej, det är inte kortet som minskar olyckorna, det är kunskaperna och arbetssättet. Och jobbar man redan säkert, är det ju ingen skillnad. Men varför skulle proffshuggare vara felfria?

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Åke Nilsson  
#302789 Kalaset med motorsågskort abc går på 4500kr.
Då tillkommer röjsåg 2dagar minst.

Totalt ca 9-10 000 kr.

Värsta med motorsågskort är att kastskyddet ska slås till jämt.
Man lär ju få byta det varje år.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

tallen100  
#302794
Mangan skrev:
tallen100 skrev:Att ändra på en metod man kanske har använt i 30 år tror jag kan ställa till mer än den gör nytta, och det som är rätt metod i dag är fel i morgon. Alla huggare vet att det är farligt och att det gäller att tänka sej för. Ett plastkort minskar knappast olyckorna hos proffshuggare.



Nej, det är inte kortet som minskar olyckorna, det är kunskaperna och arbetssättet. Och jobbar man redan säkert, är det ju ingen skillnad. Men varför skulle proffshuggare vara felfria?

Nej har aldrig påstått att någon är felfri, för det är ingen. Men att tvinga folk att gå kursen är bortkastat om intresset inte finns. Hur som helst ska eländet betalas.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302796 Om intresse inte finns för att lära sig säkrare arbete, kanske man skall ställa sågen på hyllan?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).