tor 07 maj 2020, 17:56#642948
Hahaha cola bilder i trÄden, och alla förare stÄr och ser ut som fÄgelholkar nÀr det hÀnde....
Stabilitet pÄ en maskin Àr mera Àn att bara had tyngd pÄ vagnen nÀr kranen Àr utsvÀngd
HÀr en trÄd jag startade för ca 15 mÄnader sedan... om pendelaxel, vridmidja och pendelarmar
Sen hade Torbjörn en trÄd om olika typer av midjor dÀr jag kommenterade detta....
Om man ska vara krass sĂ„ Ă€r det den tillverkare som sĂ€tter vrid-styrled pĂ„ sina skotare/basmaskiner som kommer att tippa vagnen mest ofta. Vad gĂ€ller skillnaden mellan ĂSA/FMG/Timberjack/JD pĂ„ ena sidan och Valmet/Komatsu pĂ„ andra sidan sĂ„ har vrid-styrled kommit att dominera de gröna maskinerna sedan det dök upp första gĂ„ngen pĂ„ ĂSA250 och följdes upp pĂ„ ĂSA/FMG280 Master.
I filmen som Torbjörn presenterade i trĂ„den framhöll Komatsu att de "uppfunnit" en midja (med styr-vridled) som ger stabilare maskiner men i sjĂ€lva verket har skotare haft denna lösning frĂ„n 1960-talet, BM Volvo SM 668/868, Kockums 850, ĂSA260 etc etc
Bra och smart marknadsföring av Komatsu men varför tog detmer Àn 50 Är innan man började beakta skillnaden hos konstruktörerna ner det fanns beskrivet i boken TerrÀngmaskinen redan i början av 1970-talet.
NĂ€r ĂSA250 kom ut med vridstyrled runt 1982 sĂ„ blev det konstruktörerna som sĂ„g ut som fĂ„gelholkar nĂ€r maskinerna började rapportera tippning i parti och minut. MidjelĂ„s blev snabbt ett obligatoriskt tillval.
Varför vrid-styrled var bĂ€ttre pĂ„ denna ĂSA250 var att man ville ge maskinen bĂ€ttre spĂ„rning i gallring genom att styrleden kom nĂ€rmare mitten mellan fram och bakaxel....
Nu skall det sÀgas att den gamla styr-vridleden gjorde i stÀllet hyttdelen ostabil speciellt vid svÀng Ät ena sidan (beroende pÄ kardanens rotationsriktning) och körning med baktungt lass uppför. Ibland rÀckte det med en stubbe pÄ plan mark....
Det har blivit mÄnga fÄgelholkar genom Ären...
Man lÀr sÄ lÀnge man undervisar...
//Per A