Motorsåg och handhållet

Hur länge håller era kedjor och svärd?

43 inlägg 23439 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur länge håller era kedjor och svärd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302458 Hur många timmar räknar ni med att kedjor och svärd håller i snitt, innan det är dags att byta. Haverier, utslitet, vad är det som får er att byta?

Tänker på vanlig manuell huggning, dvs ganska rent trä med mycket kvistning.

Mina kedjor slits inte ut, de hoppar av och blir kassa. :oops: Har sabbat ett svärd genom igentäppt oljetillförsel. :oops: :oops:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

anersimyra  
#302463
Mangan skrev:Hur många timmar räknar ni med att kedjor och svärd håller i snitt, innan det är dags att byta. Haverier, utslitet, vad är det som får er att byta?

Tänker på vanlig manuell huggning, dvs ganska rent trä med mycket kvistning.

Mina kedjor slits inte ut, de hoppar av och blir kassa. :oops: Har sabbat ett svärd genom igentäppt oljetillförsel. :oops: :oops:

Vid gallring ( mycket kvistning ) är kedjan nedfilad efter ca 80 timmar, det förutsatt att den aldrig stensågas under tiden. Dagens HVA / Jonseredsvärd är även de slut efter samma tid.

Avatar Fallback

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

isteskog  
#302471 Det brukar gå ungefär 2 kedjor på varje svärd för mig, förutsatt att stensågning unvikits.

Avatar Fallback

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

tikkapikka  
#302722 Vad betyder det då att svärdet är slut? Förklara för en amatör. Så länge jag sågade med 025an hade jag ett svärd som var så skabbigt att man knappt trodde det var ett svärd, en sak jag då märkte var att kedjan "levde" i svärdet så den skar sämre fastän den var nyfilad.

Avatar Fallback

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

Ferguson system  
#302724 Du har delvis svart på ditt eget spørsmål. Det er flere grunner til at et sverd må kasseres, noen av dem er: slark i nesehjul, slitt skinne, biter som løsner fra sverdet, krokete sverd og nedslitte tenner på nesehjulet.

Avatar Fallback

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

ÅsaNisse  
#302805 Jag har samma svärd till många kedjor. Plockar av det och putsar till kanterna på spåret på en bandputs och mäter spårdjupet. Är det tillräckligt för kedjan så går det igen. Nu är ju inte svärd någon dyr sak att köpa, men är man smålänning så är man.

Användarvisningsbild

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

anersimyra  
#302808 Man kan även lite " snålt " slå samman bommarna.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

Erre  
#302812 Jag brukar köra tre kedjor på en omgång svärd och drivkrans.
Och jag kör aldrig slut på en kedja och sen sätter dit en ny utan jag har tre filade med mig och byter under dagen. På så sätt slits alla tre in i takt.
Inbillar mig att att tredje och sista kedjan ifall man inte roterar får en kortare livslängd pga att då är svärd och drivkrans slitna.
Men jag är glad hobbyhuggare så det kan ta allt mellan 1 och 3 år till dessa tre kedjor är slut beroende på vad för projekt man tar sig än i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302831 Roterar man 5 kedjor på ett svärd och drev brukar det oftast gå fint o gå några kedjor till efteråt.

Har en kund som roterar 10 på ett svärd och drev utan problem.
Sen köper han tio till, svärd och drev o kör på.

Användarvisningsbild

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302835 3 - 4 kedjor per svärd brukar man kunna få till om man kör med HVA-svärd eller Oregon ProLite.

Användarvisningsbild

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

svampbob  
#302837 En fråga är väl hur ofta man behöver fila. Ofta är det så att jag bara behöver fila var femte tank och då räcker kedjorna väldigt länge och svärdet håller inte för så många kedjor.

Användarvisningsbild

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302843 Prova tvärt om. Fila oftare, ha vassare och högre ryttarställning. Tryck aldrig, låt den inte studsa/vibrera, dra i sidled heller, ska du se det blir annat.

Användarvisningsbild

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

anersimyra  
#302861 En kedja som filas vid var tankning håller längre än en kedja som filas mer sällan. Filar man mer sällan krävs att man filar desto mer vid var tillfälle.. :geek: :geek: :geek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

opekka  
#302866 Absolut, som ovan skrivet: Fila ofta. Mer gjort. Mindre slit. Lättare hålla en bra skärnivå på grejerna.

Avatar Fallback

Re: Hur länge håller era kedjor och svärd?

opekka  
#302873 Jämför jag sågkedjan med röjklingan gäller samma. Några fildrag vid varje tankning gör att såg/röjsnittet går mkt snabbare. Det blir mer gjort.

Låter man sågkejdan (eller röjklingan) förfalla/slitas ut krävs väldigt mycket filning för att få det bra.

Min begränsade erfarenhet säger detta:
– Ett par fildrag på sågkedja/röjklinga vid varje tankning ger snabb sågning utan att trycka/pressa.
– Vid stensågning, byt klinga/kedja. Det kräver oftast så mycket filning att det är bättre att göra det hemmavid med bättre förutsättningar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).