Skotare

skotare 868

10 inlägg 7492 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skotare 868

262  

   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: skotare 868

Åke Nilsson  
#296429 Har du bra terräng funkar traktorn bra.
Problemet är ålder på traktorn packningar tenderar att läcka av ålder och renovera
ex converrterlådan är inte försvarbart då renoverad låda kostar 40-50 000 + arbete inst 20 000 till.

Titta efter en lite nyare maskin.
En skogsmaskin åldras fortare än en jordbrukare och har sämre tillgång på delar begagnad eftersom
den tillverkas i mindre exemplar.

Titta efter en 1110 nyare än 2003 kostar inte så värst mycket.
Allt under 500 000 småpotatis.

Användarvisningsbild

Re: skotare 868

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296457 Har suttit i en 868 i ca 3 år å ruskat runt! den fixade allt vi gav till den! fast vi ibland inte trodde att det var möjligt! :-) kanonmaskin!

Användarvisningsbild

Re: skotare 868

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296459 å det sexiga ljudet ifrån D50n ska vi inte ens prata om här! ;-)

Användarvisningsbild

Re: skotare 868

totte  
#296465 Huggarn har så rätt, det var en av sin tids bästa maskiner, pålitlig, bra att ta sig fram och hade, med tidens mått mätt, mycket bra komfort. Har också kuskat runt i en sån, inte så länge men tillräckligt för att minnas hurpass duglig den var.

Så svaret är, javisst det är en bra maskin, men, som Åke säger, den är gammal med allt det innebär av risker för dyra haverier.

Avatar Fallback

Re: skotare 868

rikard_e  
#296498 När jag pratar om att köpa skotare, så säger ALLA , "ja men så länge du inte köper 868an, ingen större fel med den så, förutom att den är så tung"

Användarvisningsbild

Re: skotare 868

Åke Nilsson  
#296503 Här upp i norr minns en kompis som hade pappan som entreprenör.
Sa 868 tyckte inte om att vada i snö... då gick den varm.

Låg nos var ett annat problem även ÖSA 250 var låg i nosen märktes mest på 6 hjulig maskin.

Tycker det känns värst att köper man en sån gammal maskin får man ta med den i graven...

Avatar Fallback

Re: skotare 868

svea  
#302651 868an lär väl överleva oss alla!
Här finns en till salu, om du gidder skruva lite med kärrdriften (:

Användarvisningsbild

Re: skotare 868

Åke Nilsson  
#302666 Köp för allt i världen inte en med rulldrift har för mig att det fanns en sån modell.
Sedan kom kedjedriften dock är den öppen och inte i oljebad hela tiden.

Värsta med att skaffa fint att skota med går ju bra men det är huggningen som fortfarande
är stenåldern om man inte lejer in en skördare.

Är egentligen det enda rätta om det inte nått vindfälle fast det är ju förlust hur som helst
om det inte är mycket på samma ställe och bra till UTAN att använda vinsch.

Användarvisningsbild

Re: skotare 868

Skogshuggarn  
#302713
Åke Nilsson skrev:Köp för allt i världen inte en med rulldrift har för mig att det fanns en sån modell.
.


Varför?.

Har dessutom aldrig sett en åttsextiåtta m "Rottnedrift"?!?. :surp:

De som "sålt från" sig här klagar mest på en svår bränsletörst och reservdelsbrist.
Allt går förvisso att laga, men som redan avhandlat gräver tex en havererad Powershiftlådan djupa hål i plånboken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).