Bioenergi

När är björken som torrast?

15 inlägg 18916 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

När är björken som torrast?

morco  
#302626 Jag håller till i östergötland och har en hel del manuellgallring i rena björkbestånd som jag vill ha i backen och klyvt till påsk. Jag vet ju att björken är som torrast innan saven stiger på våren men är den lika torr nu som i februari? Då jag bara har ett begränsat antal helger till detta och frugan dessutom vill ha ett kök renoverat så är jag inne på att börja redan nu.

Vad tror ni, är björken surare nu än i januari samt far den illa av att ligga från december till framåt mars-april?

Det kliar ju dessutom lite i gasfingret, det var ett tag sedan man fick fälla....



   TS
Avatar Fallback

Re: När är björken som torrast?

Bergsmannen  
#302635 Det är aldrig fel att hugga ved när man är sugen. Försök stapla långveden luftigt och torrt om du inte har tid att klyva nu.

Avatar Fallback

Re: När är björken som torrast?

morco  
#302643 Det är väl där man landar om man ska få något gjort, björkved på vintern, röja tall på våren och gran på hösten, det ska f-n till att ha tid vid rätt årstid....

Hursom undrar jag om björken fortsättar att "frystorka" eller om den redan nu i december efter första köldknäppen är så torr den kan bli?

Förra året hann jag inte riktigt att fälla i tid och högg några veckor in i mars, det sprutade formligen ur stubbarna..... torrare än så är de garanterat redan nu!

   TS
Avatar Fallback

Re: När är björken som torrast?

jannee  
#302645 Ett gammalt ordspråk var att virke som ville ha torrt ska huggas mellan jul och nyår = minst sav i stammen.
Björken är förhållandevis torr nu, blir inte mycket torrare.

Avatar Fallback

Re: När är björken som torrast?

morco  
#302647 Tack Jannee för bra svar, min tillgängliga tid mellan jul och nyår skall tillbringas i skidbacke med familj så det blir till att hugga redan i helgen, siktar på att allt ska vara fällt innan mitten februari.

   TS
Användarvisningsbild

Re: När är björken som torrast?

JörgenO  
#302652 I tidningen Norrskogen som kom idag står det i en artikel om ved såhär:
Hugga - den perfekta tiden är strax innan jul när saven börjar frysa ur stammen
Kapa - mars till början av maj är luftfuktigheten som lägst
Klyva - påsk o vårsol och lagra på sj-pall

Det här är väl skrivet med mellanNorrland isom utgångspunkt.

Användarvisningsbild

Re: När är björken som torrast?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302654 Det är inga problem med björk som är huggen i mitten av november. Här i alla fall.

Det viktiga är att den kapas o klyvs tidigt så tidigt som möjligt. Så man utnyttjar när det torkar som bäst på våren.

Användarvisningsbild

Re: När är björken som torrast?

Åke Nilsson  
#302671 Brukar avverka Oktober-December innan snön kommer.
Veden produceras i vedprocessor i Mars-April.

Torkmånaderna är April-Juni.

Användarvisningsbild

Re: När är björken som torrast?

herjman  
#302688 Manuellgallrar ett björkbestånd nu och det ser torrt ut. Min erfarenhet är att saven sjunker snabbt när temperatueen går under +5 grader några dagar

Avatar Fallback

Re: När är björken som torrast?

bgl  
#302813 "Under viloperioden mellan
oktober och mars är fukthalten relativt konstant, vid lövsprickning är den
högst (över 50 %) och minskar sedan successivt under hela
tillväxtperioden för att vara lägst (ner till ca 35 %) innan löven faller."

Detta är ett citat ur LAGRINGSHANDBOK
FÖR TRÄDBRÄNSLEN.
Sök på nätet efter denna skrift!

Avatar Fallback

Re: När är björken som torrast?

Brumsten  
#302836 Troligen när den brinner?!.
Det var väl det som var frågan, eller?.

Användarvisningsbild

Re: När är björken som torrast?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302838
Brumsten skrev:Troligen när den brinner?!.
Det var väl det som var frågan, eller?.

:grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: När är björken som torrast?

jannee  
#302840 Du kan m.a.o. avverka nu och låta det ligga till Mars eller April, händer absolut ingenting, därefter bör du omgående arbeta upp den. Du vet säkert redan att ved torkar som bäst fram till midsommar därefter är det bättre att ha den täckt (givetvis med en luftspalt i mellan).

Avatar Fallback

Re: När är björken som torrast?

morco  
#303301 Jag har nu huggit första lilla gallringen (ca 0.3 ha) och björken är betydligt torrare än när jag högg förra året i slutet av februari. Alltså som ni sagt, helt rätt att hugga!

Blir fin ved men framförallt blir det en fin björkskog när man får bort allt undertryckt och gallrar lite försiktigt i det övre skiktet. Har fyra sådana här småplättar med björk som jag gallar försiktigt då det började bli eftersatt!

   TS
Avatar Fallback

Re: När är björken som torrast?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304663 Mmm, drömvedhygge.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).