Motorsåg och handhållet

Ärligt talat nu då..

60 inlägg 20975 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

häsmyra  
#302416
Peteflamingstar skrev:Beror såklart på vilket trädslag du sågar i och om det är sommar eller vinter (mjuk eller hård ved) samt förstås ifall du sågar i nåt som ovässar. Filar man några drag vid varje eller varannan tankning så håller du skärpan bra, mer behövs inte. Får inte glömma ta ner ryttarna lite ibland också, annars spelar det ingen roll hur vassa tänder du har...

Så här då. Du monterar en ny kedja. Sågar två tankar i ren och fin vinterbjörk.
Vid andra tankningen är då den kedjan, innan ny filning, vassare än en ny kedja?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ärligt talat nu då..

Seb macahan  
#302426 Jag tycker det är väldigt varierande hur pass vassa kedjorna är när dom är nya. Jag filar alltid vid tank, särskilt när man sågar björk. Tror barken drar med sig mer grus upp när den växer jämfört med tall o gran.
Sen är det mycket roligare o jobba när det skär som i smör.

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

Jim_the_one  
#302431 Står just nu å försöker vässa några skördarkedjor på min nya slip. Ångrar mig redan på valet av slip. Skulle inte tagit en 85wattare. Varvtalet sjunker fort som attan å då verkar det som skivan slits nått d*@$#**. Men kör jag för sakta så bränns tanden ist...

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302492
JensSkoog skrev:Har nu bara praktiserat det i några år (30-40) och känner absolut att det gör kedjan det lilla hacket vassare :wink:


Ja er enig i at kjeda blir skarpare men personlig så må eg ta meir enn ett tak. Er faktisk veldigt lenge siå eg har hatt ei heilt ny kjeda. Meiner eg pleier å ta ett lett drag over rytterne uten mal. Rører ikkje skjærtanna før eg begynner å saga. Kva høgd på ryttarane har du Jens? Selv har eg funne ein gammal platemal fra Hva. Den gir litt mindre understilling en den nye på både soft og hard. Så langt har den funka bra eg har filt på soft så langt men har ikkje hogd sitka i det siste.

Användarvisningsbild

Re: Ärligt talat nu då..

Skogshuggarn  
#302494
Jim_the_one skrev:Står just nu å försöker vässa några skördarkedjor på min nya slip. Ångrar mig redan på valet av slip. Skulle inte tagit en 85wattare. Varvtalet sjunker fort som attan å då verkar det som skivan slits nått d*@$#**. Men kör jag för sakta så bränns tanden ist...


"Riv" skivan, och "mata" mindre även om det blir något varv extra. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ärligt talat nu då..

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302497
Peteflamingstar skrev:Beror såklart på vilket trädslag du sågar i och om det är sommar eller vinter (mjuk eller hård ved) samt förstås ifall du sågar i nåt som ovässar. Filar man några drag vid varje eller varannan tankning så håller du skärpan bra, mer behövs inte. Får inte glömma ta ner ryttarna lite ibland också, annars spelar det ingen roll hur vassa tänder du har...

Jag rör inte ryttarna förren det är halvfilad tand. Innan dess märks det ingen skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Ärligt talat nu då..

JensSkoog  
#302505
can skrev:
JensSkoog skrev:Har nu bara praktiserat det i några år (30-40) och känner absolut att det gör kedjan det lilla hacket vassare :wink:


Ja er enig i at kjeda blir skarpare men personlig så må eg ta meir enn ett tak. Er faktisk veldigt lenge siå eg har hatt ei heilt ny kjeda. Meiner eg pleier å ta ett lett drag over rytterne uten mal. Rører ikkje skjærtanna før eg begynner å saga. Kva høgd på ryttarane har du Jens? Selv har eg funne ein gammal platemal fra Hva. Den gir litt mindre understilling en den nye på både soft og hard. Så langt har den funka bra eg har filt på soft så langt men har ikkje hogd sitka i det siste.

Varierer rytterhøyden etter hva jeg skal hogge. Fra 0,55 til 0,75 på både 3/8, 0.325 og 3/8P kjedene. Tar alltid ryttere i maskinen, der jeg kan justere inn mens jeg bruker bladsøkeren. Kanskje det er litt "overkill", men da vet jeg at rytterhøyden er perfekt og lik hele veien rundt.

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

Jim_the_one  
#302518
Skogshuggarn skrev:
Jim_the_one skrev:Står just nu å försöker vässa några skördarkedjor på min nya slip. Ångrar mig redan på valet av slip. Skulle inte tagit en 85wattare. Varvtalet sjunker fort som attan å då verkar det som skivan slits nått d*@$#**. Men kör jag för sakta så bränns tanden ist...


"Riv" skivan, och "mata" mindre även om det blir något varv extra. :wink:



Mmm nåt extra varv eller femtioelva på en stenkörd skördarkedja.. kan tänka mig att man inte märker det lika fort i skördaren när det går i sten.
Men men den får väl pensioneras till ryttarslip.när jag skaffat en ny. Eller så får den donera några delar till en hemmabyggd variant. En 1700watts vinkelslip hade nog suttit fint på denna :-)

Användarvisningsbild

Re: Ärligt talat nu då..

Peteflamingstar  
#302529
Mange skrev:
Peteflamingstar skrev:Beror såklart på vilket trädslag du sågar i och om det är sommar eller vinter (mjuk eller hård ved) samt förstås ifall du sågar i nåt som ovässar. Filar man några drag vid varje eller varannan tankning så håller du skärpan bra, mer behövs inte. Får inte glömma ta ner ryttarna lite ibland också, annars spelar det ingen roll hur vassa tänder du har...

Jag rör inte ryttarna förren det är halvfilad tand. Innan dess märks det ingen skillnad.


Men du sågar mycket hårda träslag som t.ex. ek? Sågar bara "mjuka träslag" och tycker mig märka att spånen blir mer som damm redan efter att jag filat tänderna mindre än vad du påstår.

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302531 Bara så att jag förstår, är det spånstorleken man kan se om ryttarna är OK, eller är det avverkningstakten som man måste ha koll på?

Användarvisningsbild

Re: Ärligt talat nu då..

JensSkoog  
#302544
Mangan skrev:Bara så att jag förstår, är det spånstorleken man kan se om ryttarna är OK, eller är det avverkningstakten som man måste ha koll på?

Kombinationen av dom båda! Om du känner din såg, så känner du strax om du har truffit med filning och ryttarnedtagning.

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

Tretoppen  
#302555 Etter at jeg kom over Stihl's 2-in-1 filmal, har jeg aldri brukt noe annet. Det at den filer både tann og rytter samtidig er en uslåelig kombinasjon. Det å få en perfekt rytter med "vanlig" filmal synes jeg er både vanskelig og tidkrevende. Nå skal det samtidig sies at jeg aldri har brydd meg om å justere høyden på rytteren etter hva slags treslag jeg sager :wink:

2-in-1 finnes både for Stihl og Husqvarna

Pferd har også sin versjon, som passer til både Stihl og Husqvarna. Lurer på om jeg har sett disse på Clas Ohlson?

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

Hema  
#302787
Tretoppen skrev:Etter at jeg kom over Stihl's 2-in-1 filmal, har jeg aldri brukt noe annet. Det at den filer både tann og rytter samtidig er en uslåelig kombinasjon. Det å få en perfekt rytter med "vanlig" filmal synes jeg er både vanskelig og tidkrevende. Nå skal det samtidig sies at jeg aldri har brydd meg om å justere høyden på rytteren etter hva slags treslag jeg sager :wink:

2-in-1 finnes både for Stihl og Husqvarna

Pferd har også sin versjon, som passer til både Stihl og Husqvarna. Lurer på om jeg har sett disse på Clas Ohlson?
Intressant, men att en sådan fil skulle passa båda modellerna låter nästan för bra. Men det borde väl finnas någon som kan verifiera det. Gott inlägg!

Användarvisningsbild

Pferds filmall som även tar ryttarna

traktorz  
#302911
Hema skrev:Intressant, men att en sådan fil skulle passa båda modellerna låter nästan för bra. Men det borde väl finnas någon som kan verifiera det. Gott inlägg!


Filmallarna från PFERD (OEM till Husqvarna och till Stihl) är inte fabrikantavhängiga, däremot levereras de ju med olika fildiametrar passande de olika kedjornas delning etc.

Rullmallarna är dock mer beroende av kedjornas individuella parametrar, men jag använder t.ex. även Bachos rullmall till Stihls .325" 1.3 & 1.5 mm kedjor till våra Jonsered CS2150/CS2152.

P.S:
Den gamla typen av mall från Pferd är lite bökigare att använda, då man måste vända den fyrkantiga filen för ryttarna avhängigt vilken sida av kedjan som filas.

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

Hema  
#302915 Aha, kanske borde testa på en sådan då.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).