Motorsåg och handhållet

Motorsågskortet

227 inlägg 79465 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302283
Kornell skrev:Har AB kortet och har anmält mig till både E och C- kurs till våren, lagkrav eller ej. Ser det som en investering i kunskap till företaget istället.

Dock tycker jag det skiljer alldeles för mkt i pris mellan de olika utbildarna.

man får inte erfarenhet genom några kurser utan det får man genom mångårigt arbete i skogen.
utan erfarenhet så är inte plastkortet värd ett skit.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

anersimyra  
#302286 Angående t.e.x D kursen. Att en nedtryckt elledning kunde ..dra iväg ett träd så inihelvete långt enbart genom att kapa en liten bit av toppen var skrämmande att se, kraften i den " återfjädrande " tråden hade omedelbart tagit livet av den som träffats illa. Den kunskapen kändes jävligt bra att inte få genom " erfarenhet "... :surp: :surp: .. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Huskyman  
#302297
Mange skrev:
Huskyman skrev:
knaggen skrev:Låt en statlig myndighet ta över uppkörningarna så blir det slut på deras hyckleri.

När jag körde upp för A+B så var det Skogstyrelsen som höll i examineringen.

Var de då godkända examinörer från säkerskog eller???

Vad detta är tramsigt!

Skogsstyrelsen utfärdar inga kort väl?

Tramsigt eller ej, mitt kort är utfärdat av Skogsstyrelsen. Examinatorn även han från Skogstyrelsen. Avsändare på kuvertet; Skogstyrelsen.....

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

anersimyra  
#302322 Som sagt..marknaden är fri, det är bara för de hugade att dra igång egen verksamhet och börja " tälja guld med kniv.".. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Peteflamingstar  
#302332 Tror jag nämnt det tidigare, men det finns en kille som kör en egen variant av motorsågsutbildning. Han heter Roger Lundin och var tidigare utbildare för Säker Skogs räkning i Borlängetrakten. Kallar sitt system 1,2,3 istället för ABC osv, men innehållet är nog ganska likt. Han har fått kursen godkänd av AMV.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Peteflamingstar  
#302333
Tramsigt eller ej, mitt kort är utfärdat av Skogsstyrelsen. Examinatorn även han från Skogstyrelsen. Avsändare på kuvertet; Skogstyrelsen.....


Huskyman, gick du kursen i Frossarbo utanför Uppsala? Fanns en instruktör där vid namn Torsten Larsson...

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302343
knaggen skrev:man får inte erfarenhet genom några kurser utan det får man genom mångårigt arbete i skogen.


Mmm, man blir van vid att göra som man alltid gjort. Vissa misstag kan du inte lära dig själv av - eftersom du ligger fastklämd under en stock - utan man gör klokt i att lära av andra.

utan erfarenhet så är inte plastkortet värd ett skit.


Utan kunskap är inte erfarenhet värt ett skit.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302358
Huskyman skrev:
Tramsigt eller ej, mitt kort är utfärdat av Skogsstyrelsen. Examinatorn även han från Skogstyrelsen. Avsändare på kuvertet; Skogstyrelsen.....


Du missade nog poängen...

Detta är direkt saxat från Skogstyrelsen:

Skogsstyrelsens motorsågskurser samt den personal som genomför uppkörning för motorsågskortet är godkända och certifierade enligt riktlinjer från Säker Skog.


Myndighet agerar enligt riktlinger från en ekonomisk förening!

Det skulle ju varit tvärt om! Myndigheten utfärdar bevis för de som uppfyller MYNDIGHETENS krav.
Som det står på ditt kort, fast inte enligt säkerskogs krav utan efter en myndighets krav.
Det ska även framgå på ett cert vad det innefattar och vilka krav som är mötta med det.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302359
Peteflamingstar skrev:Tror jag nämnt det tidigare, men det finns en kille som kör en egen variant av motorsågsutbildning. Han heter Roger Lundin och var tidigare utbildare för Säker Skogs räkning i Borlängetrakten. Kallar sitt system 1,2,3 istället för ABC osv, men innehållet är nog ganska likt. Han har fått kursen godkänd av AMV.

Var kan man få mer info om detta?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Peteflamingstar  
#302373 Verkar lite knepigt att hitta mer info, han har t.ex. inte hemsida. Det jag vet är att utbildningen startats tillsammans med Hushagsgymnasiet i Borlänge och jag tror firman kallas Dala Gästrike Skog & Utbildning, men det dyker inte upp så mycket när man googlar. Han har en mejladress, men den lägger jag inte ut här till allmän beskådan utan att veta om det är ok med honom.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

Homo abies  
#302374 Säker skog var i begynnelsen ett samarbetsprojekt där bl.a skogsstyrelsen, försäkringsbolag, några av naturbruksgymnasierna, Av, skogsägarföreningar och de flesta av sveriges motorsågsinstruktörer deltog. När man plockat ut den viktigaste kunskapen ur gruppen kom den genom projektledningen att utgöra grunden för det som blev SS Motorsågskörkort, senare ombildat till en ekonomisk förening under LRF Skogsägarna. AV kan aldrig godkänna någonting -De kan tycka/förorda att det kommer att fungera eller inte fungera/avråda eftersom det inte finns rättsfall på området. Det är inte så att Av utfärdar "Ackerditering" -då hade vi varit inne på det mange är ute efter. Statliga myndigheter går ifrån ansvar och helhetslösningar och mot att bara utföra kontroller. -systemen som skall kontrolleras tas i allt större grad fram av respektive branchgoragnisationer

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302375 Bra, då kan Trafikverket slippa utfärda körkort med!

Hör du inte själv hur tramsigt de låter!

Det ska vara myndigheter som utfärdar kompetensbevis. Att andra gör det för dem är sin sak, men myndigheten ska vara det beslutande organet.

AMV sätter upp regler vi ska följa oavsett vi har kort eller inte.
Säger de vi ska ha Säker Skogs utbildning är det det som gäller, nu säger de inte så utan du kan ha annan av AMV godkänd utbildning!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302377 En ekonomisk förening ska inte sätta upp regler för myndighet. Då har den myndigheten mist sin betydelse och då gör vi bättre o spara dem pengarna till annat.

Avatar Fallback

Re: Motorsågskortet

Homo abies  
#302379 SKS har ju varit med från början .. sverige är komplicerat -ha en bra dag!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskortet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302381 Det behöver inte vara så förbannat krångligt allting om man inte tvunget vill.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).