Trädfällning (arborist)

Trädfällning - en bra träningsform

569 inlägg 220520 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301791 Du är observant Jim! dessa tallar stod inne i ett bestånd så jag fällde dem i den riktning där de gjorde minst skada. Tallen på bilden fälldes efter traktorvägen.

Jo, det stämmer att fällskäret ligger något över riktskäret. På så grova träd brukar jag göra ett rejält fällskär, såga så djupt man vågar och sedan skära av det så långt ner det går. Riktskäret gjorde jag sedan ca 5 cm högre upp för att sågen ska gå fri runt om stammen. Gjorde först ett instick med hela svärdets djup och sågade sedan rakt bakåt och satt i brytjärnet i sågspåret. Hade inga kilar med mig men tycker brytjärnet fungerar bra, bara man inte sågar i det. Gick sedan runt trädet och sågade från brytjärnet och rakt frammåt mot riktskäret, sparade en brytmån på 4-5 cm.

Sedan fick jag jobba lite med brytjärnet innan den gav sig iväg med ett härligt brak :)

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Jim_the_one  
#301862 Är nog mest nördig av mig. Haha

Men vad jag tycker mig se så ser det ut som om brytmånen bara blivit bruten på den nedre delen av stammen. På den övre så har den delat sig efter fibrerna. Med andra ord hade det varit lite överhäng åt vänster hade trädet gått åt vänster. Hade fäll och riktskär varit i samma nivå hade den inte delat sig efter fibrerna som den ser ut att ha gjort.

Ett skolexempel på varför det är viktigt med höjderna. Om det nu är vad det ser ut att vara.

Sen om man vill slita med brytjärn så får man väl göra det. Har använt mitt några gånger, för att slå i kilar och vända någon stock. Haha. Jo nån gång har jag använt den som den är tänkt.

Å braket/dova dunsen när trädet åker i baken är det bästa :-)

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

husqvarna_med_sthil  
#302205 Smärta ! , full dag längs med vindfällen och ved. La mig en stund på soffan när jag kom hem vid halv fyra, höll inte på att ta mig därifrån.. nu är man inte i form i varje fall, skulle ha börjat mjukare men jag har inte hur mycket tid som helst heller :) .. dessutom är det väl lika bra att ge på så man kan ta av tröjan till sommaren.

Avatar Fallback
Vimekaren  
#302213 .
Senast redigerad av Vimekaren tis 09 dec 2014, 20:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302226 Jo, det gick ju, men nu vet jag var gränsen för tunga stockar är :)

Man måste köra alldeles intill så att det blir minimalt utligg på kranen. Först la jag två normaltimmer i botten på vagnen sen gav jag mig på den stora.

Började att lyfta av sidostolparna och lyfte en stockände i taget. Först rotändan närmast grinden, den gick fint att lyfta, sätta tillbaka stolpen. Sedan toppändan med maximalt utligg på kranen, då vägrade hydrauliken, fick lyfta med hydraulvinschen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302229 Längd och diameter på den stora stocken?

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302232 Den är 44 cm i topp, 54 cm i rot och 4 m lång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

axwell  
#302244
OAS-forests skrev:Jo, det gick ju, men nu vet jag var gränsen för tunga stockar är :)

Man måste köra alldeles intill så att det blir minimalt utligg på kranen. Först la jag två normaltimmer i botten på vagnen sen gav jag mig på den stora.

Började att lyfta av sidostolparna och lyfte en stockände i taget. Först rotändan närmast grinden, den gick fint att lyfta, sätta tillbaka stolpen. Sedan toppändan med maximalt utligg på kranen, då vägrade hydrauliken, fick lyfta med hydraulvinschen.


Ajdå, trodde att en sån maskin som du har skulle vara helt överlägsen en sån kompromiss kombination som min.
Gjorde ett videoklipp något år sedan med en för tung(410 kg) stock, svängen är för klen och gripen för liten, tappade stocken några gånger, fick dra upp den med vinschen och lasta av med frontlastaren.

Avatar Fallback
Vimekaren  
#302246 .
Senast redigerad av Vimekaren tis 09 dec 2014, 20:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302271 Tack för tipset!

Har kör 200 timmar med min nu och krankörningen börjar sitta i ryggmärgen, men jag har framförallt kört massaved hittills. Att köra timmer är ju lite annorlunda, det går ju fortare att lasta och lasta av men blir ännu viktigare att planera körstråk så man kommer åt i skogen. Denna stock väger över 600 kg och sådana går inte att flytta en centimeter manuellt. Men kul ändå att köra fram och lägga upp vid väg i egen regi :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

anersimyra  
#304245 Nu nära vintern visar vågen 87 " pannor," glädjande då " pannorna " var 94 till antalet i våras. Det enda jag gjort är att dra ner något lite på portionerna. De goda helgölen och nötterna går som vanligt ner utan knot.. :smile: :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304249 Helt klart rätt metod! Jag hat krympt ett kilo sen jag började hugga.i höstas, 500g till, så är jag nöjd. :geek: Mindre än så börjar jag frysa.

Körde ett huggarpass med pulsband. Det blev inte mycket, ungefär som rask promenad med ryggsäck. Nåja, bränner energi gör det ju.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#304317 Alltså då man drar igång huggningsarbetet på hösten blir man ju snabbt varse om att man är för dåligt tränad. Det gäller framförallt i armar och rygg för min del. Men ganska snabbt tränar man upp sig och efter en månad så vill man ut i skogen varje dag det är fint väder och man kan.

För min egen del kan jag konstatera att jag gick ner -1,5-2 kg trots att jag blev starkare i kroppen och matlusten ökade. Nu har jag huggit klart för i år.. matlusten är på samma nivå och ser nu att jag väger mer än innan jag började hugga +1 kg.

Det är det där med att äta mindre och hugga mer :) låter enkelt men är svårt...

..men bara det blir nytt år så ska jag börja träna igen, det kanske blir fina skidspår eller nåt :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Trädfällning - en bra träningsform

SMV 21  
#304638 Ingen trädfällning idag, det är ju lördag, så det fick bli att köra ut lite gallringsvirke i mildvädret. Hoppas på att hinna få ihop till tre buntar så att det kan hämtas innan snön stänger vägen.

Användarvisningsbild

Re: Trädfällning - en bra träningsform

svampbob  
#304656 Var ute och tränade med sågen idag men fy tusan vad blöt och kall jag blev i regn och snösörjan som rann ned från granarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).