Motorsåg och handhållet

Husqvarna 128C

24 inlägg 10378 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 128C

Tobbenil  
#301727 Hej!

Tänkte höra om någon har erfarenhet av denna trimmer. Bra eller dåliga!

Konstigt att prata trimmer nu när det är vinter kanske.. Men kom o tänka på den nu när jag var ut i garaget och körde lite maskiner tomma på bensin.

http://www.husqvarna.com/se/products/trimmers/128c/

Köpte min i somras, och det första jag märkte var att den var svårstartad. Kanske inte konstigt när det var första starten tänkte jag och fortsatte att dra i snöret. Efter ett tag startade den, men gick som ett as, varvade aldrig upp förrän den blivit riktigt varm. Det här fortsatte ett tag, den gick att köra efter ett tag, men dog på tomgång..

Åkte tillbaka med den till ÅF, ÅF justerade förgasaren och gav tillbaka den direkt. När jag sedan kom hem och provkörde den var den lite mer lättstartad! Däremot samma problem med att den inte ville varva upp. Vet att de inte alltid vill det när de är kalla, men den ska väl inte behöva stå och bluddra i fem minuter innan man kan använda den? Det låter som att den går väldigt fett när man försöka trimma med saken, men ÅF har ju ställt in förgasaren.

Ringde tillbaka till stället jag köpt den ifrån, och han sa att jag ska köra med den en tank eller så så borde det gå till sig, annars får jag komma tillbaka med den. Sagt o gjort - ringde återigen efter jag kört den ett tag, men då ville han ju givetvis inte ta tillbaka den, den var ju använd. Däremot kunde jag boka tid med deras verkstad för en justering..igen?

Läste på amerikanska sidor att det är en Poulan med Husqvarna-dekaler på, och att många var missnöjda med den, synd att jag inte hittade de recensionerna innan jag köpte den.

Så - erfarenheter av denna maskin eller liknande trimmers? Är de så här i början? Kört nya motorsågar och röjsågar, men de är inte så här bråkiga..

Det enda jag kan göra till sommarn är väl att lägga ut den på blocket och köpa en trimmer från en annan ÅF, och kanske ett annat märke.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 128C

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301734 Klart de ska fungera!
Det är ju garanti på den såvida det inte hänt något du orsakat.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 128C

Tobbenil  
#301736 Ah visst tycker man det!

Nejdå, det syns inte att den är använd ens, förutom grässtänk på skyddet då. Den är använd två-tre gånger á 30 min
Får väl fortsätta lämna in den tills de byter ut den eller nåt. Har lite svårt för återförsäljare som inte visar intresse när de väl fått sålt varan

Tänkte mest om det kan bero på en inkörningsperiod som ÅF hävdade. Har inte varit med om att den går som skit för det tidigare.. Lite svårt att köra in en maskin som knappt går :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 128C

totte  
#301750 Den skall inte gå så illa även om den inte är inkörd. Det märks ofta att småmotorer blir lite vassare och mer varvvilliga efter ett tag, men den skall vara helt användbar från första start. Och nu är den ju dessutom körd nån tank, den skall göra jobbet fullt ut, annars är det ett garantifall. Stå på dig!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 128C

Tobbenil  
#301761 Tack Mange o totte för snabba svar!

Är ingen expert, men det känns som att den går alldeles för fett nu, bluddrar o har sig, t.om under belastning. tvekar väldigt mycket innan den går upp i varv, bluddrar sig upp i varv kan man säga.

Kan bli kul o komma in med en trimmer när de är mitt uppe i snöslungor och snöskotrar! :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 128C

Nonkan  
#303188 Den motorn brukar behöva bli ordentligt varm innan den går bra, kan ta några minuter.

Vi tyckte också den var lite slö när vi provstartade den första vi fick hem till butiken. Testade 5 st totalt och alla varvar exakt där de ska vid fullvarv (tror det var 7000 rpm med trimmerhuvud monterat), alla 5 låg inom +- 2 rpm från fabrik - imponeramde.

Haft en del diskussioner med Hva om det, och kundupplevelsen skulle nog bli bättee om det framgår tydligt att motorn måste bli ordentligt varm innan den går bra.

Poulan är ett varumärke som Husqvarna äger, så det är mer rätt att säga att Poulamen är en Husqvarna med Poulandekaler.Det är inget ovanligt inom koncernen att instegsmodellerna är gemensamma oberoende av varumärkena. Skillnaden på just de här två är väl att Husqvarnan ska säljas monterad och provstartad av en fackhamdlare (som ska visa lite, och förslagsvis redan vid försäljningen upplysa om att motorn måste bli varm innan den går bra).

Sedan vi blivit tydligare med det har vi inte haft några negativa kundåsikter på modellen. Är det viktigaste för kunden att maskinen toppvarvar direkt från kall motor hamnar det troligtvis på en Hitachi, men då är det lite högre prisnivå.

Är priset avgörande tycker jag Husqvarnan är prisvärd. Annars kolla på någon maskin med 5-seriemotor, de är för proffsbruk och varvar ordentligt från start, dessutom med överl
gsen ergonomi kontra 1-serien. Annars tycker jag batteritrimmrarna är vettiga, typ 136C.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 128C

Nonkan  
#303192 Blev en smula OT ;)

Jag skulle nog tro att det inte är något egentligt fabrikationsfel på produkten, den är ganska slö egentligen. Däremot kan åf ha gjort problemet lite värre genom justeringen, det är inte säkert att man har tålamod att varmköra ordentligt vid förgasarjusteringen när kunden står och stampar och är förbanmad, det är en ganska stressande situation (tolkade ts inlägg som att han fick maskinen justerad medan han väntaďe)

Detta i högsäsong när det antagligen finns jobb så det räcker och blir över. Att då lägga 30-45 min (den tid det tar med morttagning/varmkörning/hitta varvräknare/justera/prata med kund) som behövs för att justera en 128 är svårt. Dessutom har man i bakhuvudet att hela marginalen är borta med ett enda fel på en instegsmodell..

Har svårt att se att det varit något fel från början (då det är ovanligt på modellen), däremot hade kundhanteringen kunnat vara bätrre.

Vi hade nog hanterat det som ett internt goodwillärende istället, då det här mer handlar om förväntning på produkten snarare än tekniskt fel. Förmodligen hade vi tittat på en annan modell inom ett prisspann på kansle upp till 2500 och låtit kunden välja fritt på ny maskin och sålt den andra begagnad. Affären är ju redan körd och någon vinst blir det inte på det här hur man än gör, så det är bara att ta smällen. Däremot skulle vi inte reklamera trimmern mot Husqvarna, det här är mer upp till mötet kund/åf att se till att behovsanpassa försäljjningen av en produkt med varumärket Husqvarna och förväntning som ställs på det varumärket.

Eller, vi hade nog inte hamnat på 128C ö.h.t då det borde framkommit vid försäljningen att acceleration var mycket viktigt för kunden. :)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 128C

Tobbenil  
#303206 Tack för mycket bra svar Nonkan! (Jag som startade tråden och äger trimmern i fråga)
Vill du bli min nya ÅF? :lol:

Intressant det du skriver. Jag var dit i ett annat ärende, och nämnde för han som sålde mig trimmern att den fortfarande "inte går bra" även fast den är justerad. Förklarade vad jag tyckte problemet var, trött i början, "för låga" varv osv.. Han tyckte det lät väldigt konstigt och att jag skulle komma tillbaka med den till verkstan, då den ska komma upp i varv fort, och inte behöva någon speciell inkörning enligt honom. Han sa ingenting om att den behöver en stund på sig att bli varm. Jag tror t.o.m jag har sagt att jag tycker den går som bäst när nästan halva tanken gått = rejält varm maskin.

Jag frågade redan i somras om jag fick lämna tillbaka den för att sedan köpa en större maskin av honom, typ lättare röjsåg med sele och rak rigg, men han kunde bara ge mig 1000 kr eller så för maskinen sa han. Då var den bara körd knappt en tank, gräset på kåpan hade jag spolat av direkt efter användning..

Hade jag känt lite mer på maskinen i butiken hade jag nog även kommit fram till att den är lite kort för mig, måste gå med en lustig ställning för att trimma bra då jag är ganska lång.

Det är som du säger, kundhanteringen hade kunnat vara bättre.
Men hade de sagt det du säger nu, att den inte varvar mer än 7000rpm (?) så hade jag nog inte åkt dit med den från första början, för isf kan det nog vara så att det inte alls är nåt fel på den. Jag fick bara för mig att den låter som att den inte varvar upp helt.

Nåväl, jag visste ju att det inte var en värsting, men trodde inte den skulle vara riktigt så här "bråkig". [-(

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 128C

Brumsten  
#303254 Hej, prova med att borra några extra hål i ljuddämpare, typ 3 mm, 4 st., se bra upp med frigången för värmeskyddet.
Jag brukar borra hörnen på dämparen om det går.
Har gjort det på några maskiner där motståndet i ljuddämparen är för stort, det gör att den inte kommer upp i varv som den ska.
Miljöproblem!?.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 128C

Tobbenil  
#303436
Brumsten skrev:Hej, prova med att borra några extra hål i ljuddämpare, typ 3 mm, 4 st., se bra upp med frigången för värmeskyddet.
Jag brukar borra hörnen på dämparen om det går.
Har gjort det på några maskiner där motståndet i ljuddämparen är för stort, det gör att den inte kommer upp i varv som den ska.
Miljöproblem!?.
Ha de.


Hehe har faktiskt funderat på det, och sett youtube-videor på 128an med "muffler mod", och den låter mycket piggare. Men får kanske vänta tills garantin gått ut iallafall :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 128C

JensSkoog  
#652907 Hämtar fram den här tråden och kommer med en fråga.
1593587962_knut_hva_tennspole.jpg

En vän av mig har den här som hans fru gillar starkt.
Nu har tändspolen lagt av, och ÅF'n där han bor har sagt han får
slänga sågen om han inte vill ge 1000 kroner för ny tändspole
pluss jobbet med att byta den.
Nu har jag noll koll på den sågen, men jag undrar om någon kan
tipsa mig om vart jag hittar en billigare spole.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 128C

Avslutat-02  
#652909 Kan du lägga upp en bild på spolen?
Så ska jag kolla lite...om du vill, vill säga...

Av det jag kan se så är den ganska lik den till Hva 545-555...
5450467-01 heter orginal...
1593590715_tndspolehusqvarnarjsgar(1).jpg

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 128C

JensSkoog  
#652915 Så bra, @vinterrojarn
Ska dit upp i veckan som kommer, 260 kilometer, så då kan jag kolla efter och fota :wink:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 128C

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652917 Jag tror 5450467-01 är samma..

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 128C

Avslutat-02  
#652918 Om det är samma så kan jag skicka en begagnad för frakten.
👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).