Vedmaskiner, flishuggar

Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

61 inlägg 51354 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

henrik.rinder  
#301550 Det är farsan som skall sköta klyven och han är ändå kass på datorer :grin:

Nej, men allvarligt, kan någon beskriva ett realistiskt scenario för hur man kan råka klippa av en hand? Dvs ett scenario som inte inkluderar att man jobbar berusad eller drabbas av plötslig insomning.

För andra maskiner som ingår i vedtillverkning kan jag snabbt komma på risker - men helt ärligt - inte för klyvning med enhandsgrepp.

   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

tallen100  
#301551 Allt är väl möjligt antar jag, men har svårt att se att man ska behöva skada sej i en hydralklyv om man är vaken och ser vad man gör.

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

axwell  
#301552 Om vi skulle kunna bortse från en/tvåhands.

Vad är det för råmaterial som du skall klyva nu, i slutet av november och i det fuktiga Västra Götaland?
När är det avverkat och hur skall du torka veden utan att den möglar ?

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

mannen  
#301561
henrik.rinder skrev:
Nej, men allvarligt, kan någon beskriva ett realistiskt scenario för hur man kan råka klippa av en hand? Dvs ett scenario som inte inkluderar att man jobbar berusad eller drabbas av plötslig insomning.


Jag vet en person som var några millimeter ifrån att sabba fingrarna så pass mycket att det varit bättre att ta bort dem än att behålla dem. Den personen var varken berusad eller sömnig som du så fint beskriver det.
Stress och vrånga bitar som inte vill lägga sig rätt i klyven och dessutom en hyffsat snabb kolv skulle jag vilja sägs bidrog till olyckan som jag beskrev.

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

henrik.rinder  
#301564 Bra med ett exempel att diskutera kring, tack! Men jag förstår fortfarande inte hur man lyckas få in fingrar mot veden, oavsett det är mot kniven eller mothållet?

Man håller i veden, mitt på, och så snart kniven har fått kontakt är det helt omöjligt att komma emellan på endera sida.

Inträffade någon olycka för personen du beskriver och i så fall på vilket sätt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

Blivande snickare  
#301631 En bekant till mig klämde fingrarna rätt illa i en enhandsklyv. Inte mot kniven men i klabben som inte spack helt och hållet utan slog ihop tillbaka..med hans fingrar emellan :shock: :shock:
Klabben steg plötsligt upp över kniven så han hann inte göra något. Med en tvåhandsfattning så hade han i värsta fall fått ett blåmärke på benen när klabben ramlade ner.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

Camwood  
#301678 Jag ska inte uppehålla mej i denna tråd MEN JAG KAN INTE LÅTA BLI :shock:
Det är helt obegripligt att ni inte förstår betydelsen av tvåhandsfattning!!!!!!!!!
Era maskintekniska lösningar fixade dom redan på 1800 talet med en massa folk som krymplingar. Lär av historien.

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

mannen  
#301679
henrik.rinder skrev:Bra med ett exempel att diskutera kring, tack! Men jag förstår fortfarande inte hur man lyckas få in fingrar mot veden, oavsett det är mot kniven eller mothållet?

Man håller i veden, mitt på, och så snart kniven har fått kontakt är det helt omöjligt att komma emellan på endera sida.

Inträffade någon olycka för personen du beskriver och i så fall på vilket sätt?


Personen fick tillbringa ett antal timmar på lasarettet och minns jag inte helt fel så hade kniven tagit från mittleden på lillfingret mot knogen på pekfingret, bara rent flyt att denne han stoppa klyvningen så pass snabbt annars hade det varit x antal senor som klippts av.

Jag kan inte heller förklara hur någon lyckas med det.
Men "jag ska bara" faktorn finns alltid med i bilden.Har du någonsin varit med om din maka/maka sagt att maten är klar på en timme och du har tänkt, vad bra innan det "ska jag bara" gå ut i garaget och byta till sommardäck på bilen.
Innan "jag ska bara" grejen är klar har du hunnit plocka lös ett bromsok som kärvar, påbörjat demonteringen av ett hjullager som håller på att ge upp, dragit 14 skruvskallar runda, slagit knogarna blodiga mot bromsskölden när den enda skruven som du inte runddragit gått av istället och dragit en fin repa i skärmen med det nya spärrskaftet med lättrat skaft när du skulle skruva av hjulet. När du slutligen kommer in igen har makan/maken gått och lagt sig och lämnat ett meddelande till dig att om du är intresserad så finns det lite mat i kylen som du kan värma på.
Har den typen av situation någonsin inträffat för dig? För mig så blir det så minst en gång veckan.

Jag kan lätt tänka mig den sortens situation när jag står vid en klyv.
Jag ser att en bit håller på att hamna snett mot kniven och tänker att innan kolven hunnit nypa fast mot biten så hinner jag rätta till biten. Det fungerar nog jättebra nittionio gånger av hundra men den hundrade gången så slinter jag med handen och hamnar mellan kniven och klabben och vips så sitter jag där på lasarettet.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

stegmaster  
#301688 Jag har sett "live" hur farsan til en kompis klippte 3 fingrar på hansken vid vedklyvning.
klyven er av äldre traktormontert modell, var det finns en startspak på ca 1m höjd.
Denne fungerade så at man bara tryckte til spaken så startade kolven och gick sen frem och tilbaka av sig själv. (Dette var inget som var hemfiksat själv, utan dom va som detta förr).
Så den vanliga måten at starta klyven var med det ena låret, så man hadde både händerna fria.
Han höll på klyvde 60cm kubbar som han gjordt dom senaste 15-20 åren.
På såpass lange kubber så er ju lagom och ta tak i var sin ende av kubben, och då har man redan handen imellan kubben och yxan när man slipper ner den på klyven.
Plötslig stöd han utan hanske och kritt vit i ansiktet.
Då hadde han kommit åt denna startknoppen med benet innan han fått bort handen.
Han ryckte til handen va han kunne då detta hände, så som tur var så var det bara hansken som fick lida.
Behöver jag säga at det blev inte klyvd mer den dagen.

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301695 Jag har enhandsfattning på klyven. Med tvåhands blev det en helt omöjlig arbetsställning.
Om spakarna sitter skilda åt kunde jag haft kvar tvåhands.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

totte  
#301714 Där är ju en viktig säkerhetsfråga för tillverkarna: Att bygga tvåhandsfattning så det är bekvämt och ergonomiskt rätt, i annat fall hamnar vi i det som den här tråden handlar om, att säkerheten byggs bort.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

Hmsolutions  
#322738 Bra med allt säkerhetstänk och rekommendationer om detta.
MEN, kan inte folk respektera ts fråga om modifikation och fokusera på hans fråga?
Ts är sannolikt en vuxen människa som gjort övervägandet att han vill prova enhandsfattning. Han blir ju inte direkt hjälpt i detta.
Jag är själv mycket intresserad av att bygga om min CoTech 5-tonnare till engandsgrepp. Jag är fullt införstådd med risker och är tacksam för om svaren kretsar kring min fråga ist för kring hur dumt detta är etc
Bara en reflektion.

Med vänlig hälsning,
Hmsolutions

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322742 Om vi ska återvända till tråden så är det kanske inte själva enhandsfattningen som är det farliga. Utan det är om man står två personer och jobbar samtidigt med maskinen. (vilket är väldigt vanligt) Det är väl då missförstånden uppstår och helt plötsligt får den som inte står vid spakarna fingrarna emellan. Men detta problem löses ej två spakar. Kanske är det till och med så att maskiner med två sparkar inbjuder till att man arbetar två personer samtidigt, då den som kör spakarna ej kan korrigera själv.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

Hmsolutions  
#322743 Sant! Själv kör jag dock ensam.
Bortsett från diskussionen om enhandsfattning, är jag är lite inne på att försöka bygga en jigg som man på nåt sätt fäster på kolvens tryckplatta. Den ska vara försedd med en knivliknande egg påminnande om själva klyvskäret. Ranken med detta är att jag skulle vilja kunna kapa klabbarna också. Liksom knipsa av dom. Om nu min femtonnare från Clas i Sjön pallar det. Såg en video på Tuben där nån gjor detta.
Någon med erfarenhet av detta?

Med vänlig hälsning,
Håkan

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

550  
#322760 Vi kör med en enhandsklyv hemma och det fungerar bra, ofta är vi två när vi arbetar. Jag skulle inte kunna tänka mig att arbeta med en tvåhandsfattning pga frustrationen det skulle skapa. Har testat att klyva utan en hand på biten, men det är verkligen inte smidigt. Biten rullar åt sidan väldigt ofta, särskilt med klen eller krokig ved. Ville vi köra igenom massaved så är det bättre att använda en vedmaskin.

MEN man måste känna till riskerna och sätta upp egna regler för hur man arbetar:
1. Ingen annan än den som kör klyven har händerna i klyvområdet eller lägger i bitar. Totalt livsfarligt om någon annan lägger i bitar och man själv styr spaken. Förstås lika farligt om man har en klyv med två spakar.
2. När man står efter yxan och plockar bitarna så plockar man aldrig någonsin innan första ändarna har kommit bakom yxan. Lätt att klämma sig mellan en bit som vrider sig och bredsidan på yxan.
3. Man lägger aldrig i bitar genom att hålla på kortändarna. Man rättar aldrig till bitar genom att ta i kortändarna. Aldrig har man händer mellan kortände och yxa eller kolvplattan.
4. Var alltid försiktig med kvistar eller klykor som handsken kan fastna i.
5. Ha alltid fullt fokus i klyvögonblicket. Håll handen mitt på biten och släpp direkt när änden har träffat yxan.

Skulle aldrig köra en skruvklyv, eller en klyv där yxan går automatiskt. Den får bara gå automatiskt bakåt om man släpper spaken. Det MÅSTE finnas dödmansgrepp framåt. Absolut inga dumheter som spakar som man aktiverar med låret eller fotpedal. Till sist, ha inte barnen till att köra klyven. De är inte mogna för det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).