Motorsåg och handhållet

Ensamarbete vindfällen

38 inlägg 15533 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ensamarbete vindfällen

jannee  
#301383 Måste det jobbas billigt åt skogsägare eller åkare måste det också sparas in på utbildningen = man köper korten på postorder - går det så går det. :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ensamarbete vindfällen

axwell  
#301388
hakans skrev:Inlägg av hakans » 28 minuter sedan.
Kort hit kort dit hur var det med den makedonska lastbilskusken med falskt körkort här om dagen :p liite off topic men


Mer komplicerat än så, polisen i Sundsvall påstår att han även hade ett giltigt körkort för ekipaget :roll: :?:

Ensamarbete var det ju ändå..................åter till vindfällen :!:

Avatar Fallback

Re: Ensamarbete vindfällen

aalg  
#301413 Det vore intressant med en tydlig definition av yrkesmässigt i AML.
Det är ju där skon klämmer, om kravet på såg kort finns. Räknad det inte som yrkesmässigt så faller ju allt.
Det som mangan skrev om att vore det inte yrkesmässigt så vore det inte avdragsgillt i dekl. håller jag inte riktigt med om.
Jag drar parallellen med yrkesmässig trafik. Där blir det yrkesmässigt endast när det inte är dina saker på flaket.
Tänker mig motsvarande med skogen, så länge jag sågar i min skog, även om skogsbruket är näringsverksamhet, så behöver det inte betyda att jag sågar yrkesmässigt.
Tänker jag helt fel?
Kanske jag ska tillägga att jag tycker att det är bra om man utbildar sig och tar sågkort men det vore bra om det gick att få reda på vad LAGEN KRÄVER och inte vad man BÖR göra.
Jag tolkar allt jag läst som att sågkortet bara gäller anställda samt folk som yrkesmässigt sågar i andras träd.

Användarvisningsbild

Re: Ensamarbete vindfällen

Camwood  
#301508
aalg skrev:Det vore intressant med en tydlig definition av yrkesmässigt i AML.
Det är ju där skon klämmer, om kravet på såg kort finns. Räknad det inte som yrkesmässigt så faller ju allt.
Det som mangan skrev om att vore det inte yrkesmässigt så vore det inte avdragsgillt i dekl. håller jag inte riktigt med om.
Jag drar parallellen med yrkesmässig trafik. Där blir det yrkesmässigt endast när det inte är dina saker på flaket.
Tänker mig motsvarande med skogen, så länge jag sågar i min skog, även om skogsbruket är näringsverksamhet, så behöver det inte betyda att jag sågar yrkesmässigt.
Tänker jag helt fel?
Kanske jag ska tillägga att jag tycker att det är bra om man utbildar sig och tar sågkort men det vore bra om det gick att få reda på vad LAGEN KRÄVER och inte vad man BÖR göra.
Jag tolkar allt jag läst som att sågkortet bara gäller anställda samt folk som yrkesmässigt sågar i andras träd.

Intresanta och relevanta frågor som ja hoppas någon kan svara på.

Avatar Fallback

Re: Ensamarbete vindfällen

husqvarna_med_sthil  
#301514 Jag tror det går hyfsat med sunt förnuft. När jag kom fram till den delen i vintras som blåst i backen så var det bara att inse, livsfara. Träden låg i spänn, flera över varandra om lott och överallt. Det gick inte alls att gå fram där annat än möjligtvis från ett håll och då får man ju inte möjligheten att välja stam i ordning man helst tycker känns säkrast heller samt att flera måste kapas, kvistas och kanske apteras innan man kan försöka få ordning.. NEJ sa huvudet..gå inte ens dit, ring bolaget med maskiner, kosta vad det kosta vill.

Däremot träd som ligger enstaka och helt nedblåsta på backen känns som att man kan ta reda på själv om man tar det försiktigt och inte stressar.

Dock har man ju lagen att förhålla sig till, vare sig man vill eller inte så det är en intressant tråd.

Avatar Fallback

Re: Ensamarbete vindfällen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301557
aalg skrev:Det vore intressant med en tydlig definition av yrkesmässigt i AML.


Från länken ovan:

"En verksamhet brukar anses yrkesmässig om
den har varaktighet, självständighet, viss regelbundenhet och vinstsyfte.
Även sådana personer är skyldiga att följa arbetsmiljölagen i
tillämpliga delar."

Vilket är ungefär samma som Skatteverket säger. Jag tror du har svårt att säga olika till SKV och AV.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ensamarbete vindfällen

jannee  
#301560 Så länge du inte använder ditt sunda förnuft och är normalt försiktig spelar det ingen roll om du har kort eller inte.
Titta bara på TV 3 och serien Sveriges värsta bilförare. ALLA deltagare har svenskt kk, men hur kör de?
Kanske samma med motorsågskortet, när jag väl ha kortet i min hand är jag hux flux världsmästare på motorsåg.
Självklart är motorsågskort enormt bra och välbehövligt för dem som ALDRIG hållit i en såg, men vi gamlingar - tveksamt.
Samma tokigheter som detta YKB, gått 4 ggr och inte lärt mig ett skvatt - bara gammal skåpmat.
M.a.o. ännu ett sätt för olika entreprenörer/intresseorganisationer att tjäna pengar.

Avatar Fallback

Re: Ensamarbete vindfällen

husqvarna_med_sthil  
#301571 Kan inte låta bli att hålla med dig en smula. Jag ser ju trafiken här runt Sundsvall hela tiden och man kan nog kallt konstatera att vissa bryr sig inte om vare sig själv andra eller regler.

Iom detta så blir ju åtgärderna efter hur de som orsakar olyckor och även om olyckan kan vara framme även för den mest försiktige så lutar det nog åt andra saker. De som däremot är omdömesgilla , skaffat den praktiska erfarenhet som behövs upplever situationen som ett dagis samt att man blir behandlad som ett barn. Det man har utgått ifrån är de värsta av de värsta när nya restriktioner kommer. Samtidigt genererar detta pengar och någon får jobba med utveckling i positiv anda.




...tror jag är det väl bäst att tillägga, kan förstås ha delvis eller helt fel men tror inte det :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar