Traktorer och processorer

Trögstartade traktorer!!! tips?

60 inlägg 36747 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

jannee  
#301394 Ok, kanske dyrt men bekvämt. :oops: När jag ställer traktorn på kvällen kopplar jag i sladden, för att på morgonen efter bara starta och köra.
Ska jag köra lastbil 4 dagar i sträck då är den inte kopplad - sladden.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Tosca  
#301399 Det finns ju ganska bekväma tidur som man kan sätta före sladden i uttaget.
Jag har sett en motorrenovering som enligt verkaren orsakats av att oljan åldrats pga motorvärmaren. Så det kan vara bra att byta oljan oftare om man har värmaren inkopplad under längre tider.

Användarvisningsbild

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

machonisti  
#301409
Tosca skrev:Det finns ju ganska bekväma tidur som man kan sätta före sladden i uttaget.
Jag har sett en motorrenovering som enligt verkaren orsakats av att oljan åldrats pga motorvärmaren. Så det kan vara bra att byta oljan oftare om man har värmaren inkopplad under längre tider.

Intresserad!!
Seriöst, hur menar man att det gått till????

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Tosca  
#301434 Ja, jag var också fundersam, men de menade att den förhöjda temperaturen på oljan gjorde att den åldrades fortare.

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301435 Men motorvärmaren värmer vattnet och de är inte närheten av motortemperaturen när motorn är i drift eller var de en luftkyld motor med värmare i oljetråget?

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Tosca  
#301443 NH traktorgrävare, så vattenkyld var den iaf.
Sen vet jag inte var värmaren var monterad, det är ju möjligt att oljan fick sig lite värme till del också.
Att den skulle komma upp i arbetstemp är jag tveksam till, men det kan ju vara möjligt att den kommer upp tillräckligt för att någon process ska komma igång.

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

elis  
#301448
Tosca skrev:Det finns ju ganska bekväma tidur som man kan sätta före sladden i uttaget.
Jag har sett en motorrenovering som enligt verkaren orsakats av att oljan åldrats pga motorvärmaren. Så det kan vara bra att byta oljan oftare om man har värmaren inkopplad under längre tider.


Det här kan vara det dummaste påstående jag hört på länge. Av "verkaren" alltså, är nog inget bra ställe att lägga kvalificerade arbeten på.

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

valmet862  
#301450 så då skulle ju det betyda att alla skogsmaskiner drabbas av det för där används ju dieselvärmarna flitigt...låter ju inte sant i mina öron

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301452 Oljan i tråget kan ju.knappast bli varmare än en kall motor på en varm sommardag. I så fall har man dimensionerat fel. ;)

Användarvisningsbild

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

machonisti  
#301457 Att olja bildar tjock asfaltliknande beläggningar i motorer är sant men att en värmare påskyndar processen?

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

elis  
#301468 Kan vara anledning tänka på att motorvärmare sitter i mångdubbelt fler person- lastbilar och bussar också. Samma oljetyper.
Nä, i med sladden och starta miljövänligt.

Användarvisningsbild

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Camwood  
#301501 Motorvärmare som är inkopplad för länge torkar ut motorolja/dränerar oljefilmen från samtliga rörliga delar i motorn :ugeek:
När du startar en motor som har stått länge med motorvärmare så får motorn så att säga starta från ett torrare läge ! Viss skillnad finns ju beroende på hur kraftig värmaren är .
3 timmar är vad man ska max inkopplad.
Jag kan ta som ett exempel att vissa känsliga motorer startar man med att köra oljepumen manuellt före startmotorn just för att undvika torrkörning.

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

jannee  
#301503 Exakt samma fenomen måste det då bli när man startar motorn på sommaren, när den stått någon eller några veckor.
Nä jag tvivlar, tror tvärtom, oljan lite fesljummen börjar cirkulera direkt och smörjer direkt.
Nu är min traktor inte så gammal endast 45+ men ändå.

Användarvisningsbild

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301505 Använd motorvärmare ca 3 timmar via tid ur,
eller som jag styr ett gsm relä som jag aktiverar via mobilen. traktorn står några mil bort.

, :D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Camwood  
#301515
jannee skrev:Exakt samma fenomen måste det då bli när man startar motorn på sommaren, när den stått någon eller några veckor.
Nä jag tvivlar, tror tvärtom, oljan lite fesljummen börjar cirkulera direkt och smörjer direkt.
Nu är min traktor inte så gammal endast 45+ men ändå.

Naturligvis men en motorvärmare är betydlig varmare en den varmaste sommar( längtar dit)
Men ska jag va petig så ska man dra runt en motor som har stått länge manuellt så att ny olja kan pumpas fram.
Det som sliter på en motor är just att få full kompressionstryck på kolvarna utan att det finns en oljefilm på rörliga delar. Det är därför tex startgas är så slitande på en motor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).