Traktorn i skogen

Välta tillbaka traktor?!

19 inlägg 11703 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Välta tillbaka traktor?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301458 Där skrämde jag er allt! Nej,.jag har ännu inte vält med traktorn, och hoppas slippa, men om.

Går det att använda motorn för att driva vinschen och välta.tillbaka sig själv? Eller går motorn och dör om man inte stänger av den direkt? Eller stannar den?

Det rätta är kanske att stänga av.motorn snarast, och gå och hämta en handvinsch.

Och när man vält tillbaka, vad måste man göra med motorn?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Välta tillbaka traktor?!

machonisti  
#301461 Oljepumpen får ingen mat. Då snurrar motorn tills den inte längre snurrar.

Avatar Fallback

Re: Välta tillbaka traktor?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301463 Håller den en kvart utan bestående men?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Välta tillbaka traktor?!

machonisti  
#301465 Knappast, normalt suger pumpen från mitten av oljetrågets djupa del. När motorn ligger på sidan suger den luft. Då håller motorn lika länge som att du kör utan olja.

Tiden beror på temp och glapp i lager samt oljans nödsmörjningskvalitet.

Användarvisningsbild

Re: Välta tillbaka traktor?!

machonisti  
#301467 En sak bör man kanske känna till. Motorer har gått på motoroljan och inte kunnat stoppas konventionellt.

Avatar Fallback

Re: Välta tillbaka traktor?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301470 Så stoppa så.fort som.möjligt är ditt råd?

Antar att det är lika bra att ta kväll om det skulle inträffa. Och kanske skaffa ett bra spakblock redan nu. ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Välta tillbaka traktor?!

Ferguson system  
#301472 Det er mitt råd også, stop snarest. Hva med å ha en solid elvinsj i fronten på traktoren til bergning?

Avatar Fallback

Re: Välta tillbaka traktor?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301473 Har ju vajerkran på, att även ha en elvinsch känns lite onödigt. Det är förhoppningsvis inte allt för vanligt att jag behöver en andra vinsch.

   TS
Avatar Fallback

Re: Välta tillbaka traktor?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301474 Och när man fått tillbaka den, är det bara.att kolla nivåerna i alla vätskor och köra igång? Eller måste man plocka isär?

   TS
Avatar Fallback

Re: Välta tillbaka traktor?!

jannee  
#301478 Kolla nivåerna, är detta ok, starta, var beredd på att den kommer att ryka lite mer en kort stund.
Titta på You Tube vad som händer med rallybilar efter att de rullat runt några varv/eller legat på taket, de startar och så brinner det iväg.

Användarvisningsbild

Re: Välta tillbaka traktor?!

machonisti  
#301481 Farsan välte skotarvagnen ett antal gånger. Min farbror låg omkull med hel maskin åtskilliga gånger men han körde även i besvärlig terräng.

Själv har jag endast idkat gyttjebrottning.

Användarvisningsbild

Re: Välta tillbaka traktor?!

Vardon  
#301486
machonisti skrev:En sak bör man kanske känna till. Motorer har gått på motoroljan och inte kunnat stoppas konventionellt.


Tips på hur man får stopp på den eller är det bara att göra 2000 talets lösning - ta upp mobilen, filma och lägga upp på youtube?

Användarvisningsbild

Re: Välta tillbaka traktor?!

machonisti  
#301487
Vardon skrev:
machonisti skrev:En sak bör man kanske känna till. Motorer har gått på motoroljan och inte kunnat stoppas konventionellt.


Tips på hur man får stopp på den eller är det bara att göra 2000 talets lösning - ta upp mobilen, filma och lägga upp på youtube?

:lol: :lol: :lol: :lol:

Traktor: lägg i växel, bromsa och släpp kopplingen.

Hydraulmaskin: belasta med allt du kommer på, alla kranrörelser?

Användarvisningsbild

Re: Välta tillbaka traktor?!

bodaedet  
#301489 Skruva ur spridarna efter man fått den på alla fyra. Det kan samlas en massa olja mellan kolv och spridare. När jag välte med skördaren så sprutade det olja högt och länge när man vred på starten.

Avatar Fallback

Re: Välta tillbaka traktor?!

Ferguson system  
#301490
Vardon skrev:
machonisti skrev:En sak bör man kanske känna till. Motorer har gått på motoroljan och inte kunnat stoppas konventionellt.


Tips på hur man får stopp på den eller är det bara att göra 2000 talets lösning - ta upp mobilen, filma och lägga upp på youtube?



Det enkleste er å ta en plankebit å stenge for luftinntaket. Flyger den avgårde på diesel så kan man skru opp lufteskruen på dieselfilteret i tillegg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).