Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

213 inlägg 106077 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#288754 Tänkte jag skulle starta en tråd om vår nyinköpta skogsvagn en Farma 14T 4wd med C8,5 G2. Är väl tänkt att tråden kan funka bra att berätta om den hur den funkar och så vidare och att ta emot frågor om ekipaget i fråga.
Vi har ägt den nu i ca 2 månader och hunnit bekanta oss en del med den och kommit överens med spakarna och liknande. Var inte så svårt att installera allt till den heller utom tog väl lite på en dag med allt elektronik som skulle kopplas och sladdar som skulle dragas och hitta plats för datorn etc.

Lite spec på vagnen:

14 tons bärvikt med Robson drift
500/55-17 hjul
Nedfällbar del på frontgrinden

C8,5 kran klarar 520kg på 8,5m exkl. grip och rotator
Gripdämpare
0,24 grip

Extra utrusning:
Dämpare på kran för sväng samt lyft och sänk
Arbetsbelysning
Mini joysticks med flödesfördelande ventil
Egen pump

Draghästen är en Valmet 6600 med ombyggt tak samt knappkoppling och styrning på ena hydraulspaken.

Här kommer en del dåliga mobilbilder också :grin:



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

stegmaster  
#288768 Wow, grattis til ett flott ekvipasj. :grin:
Kör du efter en skördare sen du skippadet vinch på kranen??
Sen blir man ju lite nyfiken vad denna fina vagn koster(vet at detta er kännsligt, så inget
du behöver svara på om du inte vil)?
Oavsett blir det trevligt att följa denna tråd framover. :grin:

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

rikard_e  
#288840 Häftigt, jag har alltid varit lite emot farma. Men dom börjar se riktigt fina ut!
Hur bra är drivningen på vagnen igentligen?

Bara en gnutta avundsjuka råder!

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#288843 Stegmaster:
Ja vi har en Valmet 6400 med Arbro Stroke som vi hugger med så är den jag kör efter.
Priset ja, det är ju alltid intressant. Vill väl inte säga riktigt vad den kostade eftersom det är en del som spelar in så som utrustning och liknande men kan ju säga att med all utrustning som denna har är så är den ändå relativt överkomlig i jämförelse med Kesla och Kronos som vi också tittade på och dom ligger i prisklassen 60-80000€ beroende på utrustning.
Den stora fördelen Farman har i jämförelse med andra märken är att den är otroligt kort och smidig. Andra vagnar i samma klass är 12-14t är alla över 6m och runt 2,5m breda. Farman är bara 5,70m lång samt 2,3m bred, vilket gör att den följer traktorn bättre som är i stort sätt lika bred. Detta gör det bättre iom att vi oftast kör i gallringar och inte så ofta på slutavverkningar.

rickard_e
Joo dom ser nog riktigt fina ut och är ganska genomtänkta i sin konstruktion.
Vad är det som gjort att du varit emot Farma, om du vill svara på det. :grin:
Drivningen har jag inte så stor erfarenhet av ännu iom att vi inte har kört nästan nått alls i skogen ännu så har inte hunnit testa. Har bara testa ha den att driva hela ekipaget på relativt blöt mark med fullt lass utan hjälp av traktorn och det har den klarar utan problem, men blir intressant att testa den i skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288929 Kan säga att de mindre odrivna av förra generationen inte imponerade i kraninfästning mm men dom har väl lärt sig

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#289136 Okej, det är nog nåt som jag inte kan uttala mig om, har inte tittat på de mindre vagnarna överhuvudtaget. Men tittar man på bilder av dem så verkar nog iaf som att de har en annan sorts fastsättning av kran än vår, verkar vara trepunktsfäste mellan vagn och kran och det är ju inte det hållbaraste i längden. Var så på vår förra vagn och det resulterade i glapp samt en del sprickor på kranen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

rikard_e  
#295124 Har väl sett visa krantorn som gått in vatten i och blivit förstörda.
Även sett dåliga svetsar och sånt.

Men börjar förstår att dom nyare vagnarna är av bättre kvalité!

En dröm är att köpa en 12tonnare 4wd med 8.5 meters kran och bygga om till skotare

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#295291
rikard_e skrev:Har väl sett visa krantorn som gått in vatten i och blivit förstörda.
Även sett dåliga svetsar och sånt.

Men börjar förstår att dom nyare vagnarna är av bättre kvalité!

En dröm är att köpa en 12tonnare 4wd med 8.5 meters kran och bygga om till skotare


Okej, det låter ju inte så bra. Man kan ju hoppas att dom har fixat det nu i Gen2 :). Låter som en riktigt bra dröm :). Är det nåt speciellt du skulle vilja veta om drivningen, har sett att du skulle vilja ha en recession på den så skulle vara bra att veta vad du är intresserad av att få reda på om den.

Annars så kan väl sägas att hittills har nog vagnen fungerat utan problem, har lastat virke som skall kapas till ved samt skotat undan på en tomt och skotat lite ris. Börjar bli mera bekväm med hela ekipaget nu så det går smidigt att lasta också, nästan så man skulle vilja köpa till dosan som gör så att man kan finjustera värdena till kranen för att för att få ännu mera flyt när man lastar. :mrgreen:

Kan även bjuda på en bild från idag när Farman fick se snön för första gången :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

rikard_e  
#295296 Det verkar som det är fixat på gen2:orna!
Ser ut som en väl tilltagen vagn, gillar dessutom att man kan länga och korta den.

Jag är nyfiken på hur bra den driver, svårt att beskriva kanske.

Känns det att den går i när det är surt?
Slirar rullen när det blir skit i däckmönstret?

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#301336 Jaha, livet med Farman fortsätter utan större fel eller brister :). Enda som har hänt är att en kabel till brytaren för stödfoten hade lossnat så stödfoten gick inte att få upp, men var bara att försöka få loss stiftet ur kontakten och sätta fast den på kabeln igen så funka allt på nytt :).
Har nu för tillfället bytt ut gripen mot en Kesla 19G energiklipp för att klippa runt odlingar så att det inte kommer träd och kvistar allt för långt in. Går bra att klippa med den och det är bra att vagnen är så kort så kranen kommer runt den utan större problem nu när vi har tagit bort alla stakar så är risken väldigt liten att man slår i nåt på vagnen :).

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

rikard_e  
#301362 Ser ut att gå fint! roligt för dig :grin:

Kanske skulle haft nån vikt på, så du slipper fälla stödbenen så snabbt du ska klippa?

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#303313
rikard_e skrev:Ser ut att gå fint! roligt för dig :grin:

Kanske skulle haft nån vikt på, så du slipper fälla stödbenen så snabbt du ska klippa?


Joo det gör det, tack tack :grin: Ja det skulle nog gå men tror att den behöver vara ganska tung eftersom jag glömde bort mig en gång och tog upp stödfoten lite när jag hade kranen till sidan och det var ingen fin upplevelse :???: tur nog så hann inte vagnen välta, men det märks nog stor skillnad mot den förra vagnen vi hade för där så kunde man ta upp stödfötterna när man flyttade sig oberoende var man hade kranen så länge den inte var allt för mycket utsträckt till sidan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

rikard_e  
#303346 Lite annan vikt i denna kanske?


Sååååå när blir det film? :grin:

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#312685
rikard_e skrev:Lite annan vikt i denna kanske?


Sååååå när blir det film? :grin:


Joo och sen så är den ju kortare och det spelar nog in en del också tror jag. Film har jag nog tänkt fixa bara jag kommer mig till det :grin: .

Har skotat ut en del nu och har inget att anmärka på vagnen. Smidigare än den förra är den helt klart så nu är det inga problem att kryssa mellan träden i gallringar :smile: Drivningen funkar bra i skogen nu när det frusit på så är det inte riktigt eländigt så går det bra att bara köra med vagnen utan att man behöver ha traktorn att hjälpa till. Är också bra att man kan ställa hastigheten på drivningen ifall det är trångt eller liknande. Ett par bilder bjuds det också på, annars på god fortsättning och på återseende :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

stektlök  
#312688 Film film film, vi vill ha film !! :) några korta snuttar på när du kör o skog å terräng å lite krankörning ! De skulle va ren å skär tillfredställelse att få se :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).