Uppvärmning

Hårdare regler för vedeldning

14 inlägg 10610 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hårdare regler för vedeldning

Fredrik Reuter  
#293673 Har dessa kommande regler om vedeldning redan varit uppe på skogsforum, skriv gärna här.

Det är genom ekodesigndirektivet som reglerna kommer träda i kraft och tidigast 2018. Vad det verkar så är de kommande kraven miljögodkänd utrustning och torr ved.


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/4004329.svd



   TS
Avatar Fallback

Re: Hårdare regler för vedeldning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#293677 Man får fortsätta elda i gammal utrustning verkar det som.

Avatar Fallback

Re: Hårdare regler för vedeldning

jannee  
#293684 Risken är dock överhängande att kommunerna hittar på något satetyg så att de som inte har miljögodkända eldstäder ändock byter. Oftare sotning, en extra pålaga för icke miljövänliga eldstäder o.s.v.
Exempelvis var nu några miljönissar ute och kontrollerade min enskilda avloppsanläggning, visserligen byggd 1967 men hitintills fungerat klanderfritt. Tog prover i alla kamrarna + fotade avloppsrören invändigt. Var väldigt nyfikna på om min stenkista (infiltrationen) verkligen fungerade och vad den fanns.
En sjujäkla tur var att jag inte var hemma och tanten hade ingen aning så de fick åka tillbaka igen i ovisshet.
Kommer väl snart en räkning.

Avatar Fallback

Re: Hårdare regler för vedeldning

Si63  
#293740 "Reglerna träder i kraft tidigast 2018. Då införs nya gränser för de produkter som säljs på marknaden"

Än så länge verkar det inte vara någon fara

Användarvisningsbild

Re: Hårdare regler för vedeldning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294187 Allt det här har inget med Vedeldning eller miljö att göra. Handlar enbart om att få in alla i ett energisystem som medför att man kan styra människor. Fjärrvärme är den här typen av människors favoritsystem. De kan styra när, hur och till vilken kostnad du ska få varmt. Vedeldare är det värsta de vet. Vi har hur varmt vi vill, duschar hur länge vi vill och dessutom är det i sak miljövänligt och billigt.
Så, hitta på saker att jävlas med, som låssas-sotningar, brandskyddsinspektioner, miljöregler, extra skatter och avgifter med mera. Det här är bara en i mängden.
Ger mig f-n på att snart blir det kontroll av brasorna vi gör i älgpassen också.

"Fanskapet både blir varm och mätt utom kontroll!!"

Avatar Fallback

Re: Hårdare regler för vedeldning

isteskog  
#294202 Skulle inte förvåna mig om det blir skatt på egen ved igen. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Hårdare regler för vedeldning

stegmaster  
#294217
isteskog skrev:Skulle inte förvåna mig om det blir skatt på egen ved igen. :surp:

Har ni slutat med det??? :???:
Jag får betala skatt på min egen ved här i Norge, som jag själv huggit. :sad:
Antar at det för at jag produserar och säljar ved. :smile:

Avatar Fallback

Re: Hårdare regler för vedeldning

isteskog  
#294227 stegmaster! Har ni skatt på ved för eget bruk :surp:

Användarvisningsbild

Re: Hårdare regler för vedeldning

stegmaster  
#294239
isteskog skrev:stegmaster! Har ni skatt på ved för eget bruk :surp:

Ja, efter som jag har et lite vedföretag, och säljar ved får jag betala skatt av min ved til eget bruk.

Avatar Fallback

Re: Hårdare regler för vedeldning

Edner  
#301268
stegmaster skrev:
isteskog skrev:stegmaster! Har ni skatt på ved för eget bruk :surp:

Ja, efter som jag har et lite vedföretag, och säljar ved får jag betala skatt av min ved til eget bruk.

Men du måste väl kunna göra din egna ved på fritiden utanför företaget?

Avatar Fallback

Re: Hårdare regler för vedeldning

Enstaberga  
#301274 Vilka nya pannor är miljögodkända för framtida regelverk? Vi har en Albinpanna idag från 1990 som fungerar utmärkt men som kanske behöver bytas ut om länsman kommer sättandes..(Albin är kopplad till två acctankar på vardera 750 liter, totalt i systemet ca 2000 liter.)

Vad ska man då köpa? Tips!

Användarvisningsbild

Re: Hårdare regler för vedeldning

herjman  
#301325 Trams! Miljövänligare uppvärmning får man leta efter!

Användarvisningsbild

Re: Hårdare regler för vedeldning

stegmaster  
#301335
Edner skrev:
stegmaster skrev:
isteskog skrev:stegmaster! Har ni skatt på ved för eget bruk :surp:

Ja, efter som jag har et lite vedföretag, och säljar ved får jag betala skatt av min ved til eget bruk.

Men du måste väl kunna göra din egna ved på fritiden utanför företaget?

Tror inte det er så smart.
Det var åtminstone va min räknskapförare fortalte mig och rådadet mig til, om jag inte ville ha besök/kontroll av div. kontrollorgan. :cry:

Avatar Fallback

Re: Hårdare regler för vedeldning

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301440 Allt för att ställa till det för oss vanligt "dödliga"!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).