Traktorer och processorer

Trögstartade traktorer!!! tips?

60 inlägg 36743 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

jannee  
#301248 Det är inte så att du tog fel olja när ni bytte senast(omsvärmad som du var) - kedjeolja blir nämligen lite trögflytande när det blir svalt :grin:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

ÅsaNisse  
#301252 Det är ju inte bara motoroljan som ska snurra igång. Även transmissionsoljan/hydraul börjar ju gegge runt. Det är lika viktigt att ha en lättflytande olja i hydraulen för då snurrar det mycket lättare

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Bosse1  
#301309 GÖR ALDRIG SÅ HÄR DET ÄR LIVSFARLIGT OCH BRANDFARLIGT! :shock:
GAMMEL TRAKTOR KALLSTART
1 Lägg ur växlarna bromsa fast VIKTIGT!!
2 Full handgas!!
3 På med "tändningen"
4 Eventuell kallstart knapp intryckt på pump
5 Ordna extra startknapp vid motor insugsida
6 Ordna extra öppning i ände insug efter filter stort hål med gängad greppvänlig propp
7 Doppa en pinne i dieseltanken tutta på pinnen
8 Tryck startknapp sug in elden i öppningen
9 Låt den tuffa igång REGLERA VARVTALET MED STOPPHÄVARMEN INGEN RUSNING
10 Fortfarande utanför traktorn,stäng av med stopphävarmen när den gått en stund,tryck in kallstarten igen gå in i traktorn och starta den som vanligt.
GÖR ALDRIG SÅ HÄR DET ÄR LIVSFARLIGT OCH BRANDFARLIGT! :shock:

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

tallen100  
#301321 Hmm, vore det inte nästan enklare att montera ett dieselglödstift i insuget istället 8)

Användarvisningsbild

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

machonisti  
#301323 Köp nytt!!!

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

olli  
#301327 Glödstift???

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301340 40 års erfarenhet av maskiner och batterier. Lär fortfarande men har sett och hört mycket.

1. Kablarna blir det undantagsvis fel på som inte syns utanpå. (Ärga sönder i ändarna, men då är vi på punkt 2)

2. Kritiska är pressningarna av kabel/polskor och fästpunkterna. Det är säkert här du har "flaskhalsarna" för elektronerna. Det blir som vasaloppsstarten och första backen.

3. Huvudströmbrytaren. Byt den eller öppna så får du säkert se brända bleck.

4. Batteriet/ -erna. Jag tycker Optima är en livskamrat som jag aldrig blivit besviken på. Köpte bland de första och de kör jag ännu som rent startbatteri. Annars är batterier ingen evighetsvara.
Typ CETEK-laddare ska man också bara ha.

5. Startmotorn. Tja säkert i sista hand att ge sej på den.

6. Startgas har ett oförtjänt dåligt rykte

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

jannee  
#301341 Startspray sen är motorn snart slut :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

ulfgustav  
#301353 Märkligt att alla här verkar fokusera på det elektriska, det är en del av problemet, men faktiskt efter mångårig erfarenhet av kallstarter av olika maskiner så vill jag nog påstå att: spridare och dess kondition, insugs och avgasventilerna samt bränslet kan vara nog så viktiga faktorer för bra kallstarts egenskaper.
Kan som exempel nämna: Bm Viktor 1959, med många tusen timmar men ok vad gäller spridare och ventiler denna startar i alla väder ner till -25 med kallstarten intryck som om den haft värmare.
BM 600 1970 startar också väldigt bra ned till -25 båda dessa har korrekta spridare och ventiler
Zetor 1987 2000 tim, behöver värmare från 10 gr, har inte kontrollerat spridare och ventiler på denna

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Elfving  
#301355 Jag vill påstå att det inte är praktiskt att behöva använda startgas i minus fem. I övrigt håller jag med om de tips Orsa ger.

Användarvisningsbild

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

machonisti  
#301360 ulfgustav har helt rätt. Är dieseln inte finfördelad krävs högre temp för att den skall förångas.

Användarvisningsbild

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Erre  
#301364
ulfgustav skrev:Märkligt att alla här verkar fokusera på det elektriska, det är en del av problemet, men faktiskt efter mångårig erfarenhet av kallstarter av olika maskiner så vill jag nog påstå att: spridare och dess kondition, insugs och avgasventilerna samt bränslet kan vara nog så viktiga faktorer för bra kallstarts egenskaper.
Kan som exempel nämna: Bm Viktor 1959, med många tusen timmar men ok vad gäller spridare och ventiler denna startar i alla väder ner till -25 med kallstarten intryck som om den haft värmare.
BM 600 1970 startar också väldigt bra ned till -25 båda dessa har korrekta spridare och ventiler
Zetor 1987 2000 tim, behöver värmare från 10 gr, har inte kontrollerat spridare och ventiler på denna


Håller med dig till fullo ang att motorn tänder igång lättare med rätt inställning, rätt öppningstryck på spridare osv. Men jag svarade på frågan som tråden började med. Alltså hur får man bättre fjutt i startmotorn? DET problemet bör vara enbart elektriskt.
Hur frisk motor du än har måste startmotorn få upp farten på motorn.

Användarvisningsbild

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Skogstomte  
#301382 Något tok är det. 505:an startar utan några åthävor i -15°c, kallare blir det sällan här. Visst snurrar den lite saktare när det är kallt. Vet från IH 1056 som var seg i starten att ny startmotor gjorde stor skillnad men även invändig rengöring och eventuellt nya kol gör stor skillnad.

Har knäckt ett par Optima-batterier, en cell blir varm vid startförsök och väldigt dåligt ös. Pratat med ett par olika batterisäljare och de säger båda att ett par ordentliga urladdningar så tappar de fort kapacitet. I Valmeten som har ett stort batteri original så tycker jag ett konventionellt batteri är bättre. Bytt ett batteri på 12 år och nuvarande som är 5 - 6 år visar inga tecken på trötthet.

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

jannee  
#301387 Hela vintersäsongen står min boxer på motorvärmare/batteriladdare, den lilla extra stömkostnad detta innebär är det värt. ALDRIG rört varken spridare eller pump - kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Elfving  
#301389
jannee skrev:Hela vintersäsongen står min boxer på motorvärmare/batteriladdare, den lilla extra stömkostnad detta innebär är det värt. ALDRIG rört varken spridare eller pump - kvalitet.

Lite OT i tråden, men att bokstavligen ha motorvärmare på hela vintersäsongen är dyrt. Däremot skall man naturligtvis koppla in sladden några timmar innan körning!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).