Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bilsläpkärra

64 inlägg 42162 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilsläpkärra

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281685 Om man ska köpa en 3,5tons tippvagn för att köra ved, vilken vagn ska man köpa och hur många m3 björkved kan man lasta?

Avatar Fallback

Re: Bilsläpkärra

ÅsaNisse  
#281689 En omöjlig fråga att svara på.
Kärrorna i denna klassen är ofta 2x4m med gallergrindar på 1,2 m ger nästan 10m³ volym. Däremot vad du kan lasta är ju beroende av vedens vikt och hur du lastar. Fuktig staplad är mycket tyngre än torr i stjälpt mått.

Användarvisningsbild

Re: Bilsläpkärra

JörgenO  
#301131
JörgenO skrev:Jag köpte en släpkärra i förra veckan.
Den är Holländsk av märket Saris som jag aldrig hört talas om förr.
Den har gallergrindar och stöttor där bak. Väger 400kg och får lasta 1600kg.
Flaket är 300*150 så jag hoppas att Yanmarn får plats (har ca 12km mellan mina båda skogar). Jag bör också kunna få med 5m3 ved ner till Stockholm.
Allt som saknas nu är E-körkort. Jag hade tänkt ta det i vår men det är ont om tid och verkar ganska dyrt.


Sådär, numera får jag köra lagligt med min släpkärra :ymparty: 🤡 8-}
Släpen är förövrigt jättebra o följsam efter bilen även på krokiga vägar och med ved upp till gallergrindarna så jag är helnöjd.

Traktorn har jag dock inte försökt lasta än, har inte köpt eller gjort några ramper ännu.

Användarvisningsbild

Re: Bilsläpkärra

sundelius  
#301132 Grattis Jörgen
Jag behöver också ta det kortet, vad kostade det?

Avatar Fallback

Re: Bilsläpkärra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301140 Grattis, jag körde olagligt i 6 år innan jag tog mej i kragen o tog E kortet....

Användarvisningsbild

Re: Bilsläpkärra

JörgenO  
#301143 Jag tog två körlektioner + hyrde körskolans ekipage inklusive handledare för uppkörningen. 1600/lektion så sammanlagt 4800
Teoripaket (bok o frågor på internet kostade 1500 på samma skola (Grönlunds)
Trafikverket vill ha 1650 för uppkörningen, 150 för körkortet, 150 för teoriprovet samt 300 för lämplighetsintyget och till sist 400 för syntest.

Jag hyser en from förhoppning om att det är avdragsgillt på skogen (släpen är iallafall) men vi får se.

Nog hade jag kunnat köra upp utan körskola men jag hade helt enkelt inte tid att sätta mig in i hur det funkade eller hur man skulle lasta kärran ( måste lasta minst halva maxlasten på uppkörningen med korrekt förstängning o surrning samt att man inte får se igenom släpet, dvs presenning måste till) samt att jag behövde lära mig alla säkerhetskontroller och hur de skulle utföras, det var dåligt beskrivet i litteraturen. Men kan man fixa med det själv så är det ju en stor besparingskälla.

Det är nog klokt att köpa ett teoripaket så man kan nöta in frågorna på nätet.

Avatar Fallback

Re: Bilsläpkärra

Mikkel  
#301192 För mig har min obromsade Gisebo, 650 kg, ca 128x250, räckt bra. Kör 4-6 ggr per år, byggskivor, bräder, soffa till tippen.... . Hade hört att bromsade som står mycket kan få problem med bromsarna. Men som sagt, ska du köra mycket och tungt och framförallt om du har en liten bil, då är det bromsat som gäller. Några tips:
- Min vagn har för kort drag, lastar man långa plank så bli det bakvikt.
- Jag önskar mig tippande flak (man släpper på två spännen fram), bra när man ska köra saker som kan rulla upp, det har jag fått lösa med ramper.
- Kåpa är inget för mig, har kåpa på min Pic-up, den sitter bara i vägen för skrymmande gods.
- Obromsat så är det mest lysena man måste tänka på inför besiktningen.
- Släpvagnsvikten/total/obromsat på äldre bilar (som ej har uppgift om vikt för obromsat i reg.beviset) får bara vara 1/2 bilens tjänstevikt, det innebär en större bil. Nyare bilar som har obromsad släpvagnsvikt i reg.beviset får dra mer.
Nu väntar vi på bilder på släpköpet ! :wink:

Avatar Fallback

Re: Bilsläpkärra

draken333  
#301247 Grattis Jörgen. BE-kort är absolut ett måste om man kör mycket.

Avatar Fallback

Re: Bilsläpkärra

Karnil  
#403496
Husqy346 skrev:Jag gjorde en avstickare och köpte julas släpkärre modell .
Jag köpte den till företaget så lite drygt 4500:-kostade den.
Att den är liten och smidig är jättebra då jag mest har använt den till att köra sand på smala fasighets gångar . Den väger bara 110 kg så 640 kg lastvikt . vill man ha bättre hjul så är det opelhålade fälgar så det passar med golfhjul bla.
Det sitter 3 balkar under flaket från draget så den är stadig . Det lilla jag använder kärran till så skulle jag aldrig räkna hem en kärra för 30 lax .


Hej!

En undran. Nu har det gått ca 3 år sedan du skrev att du köpt ett släp från Jula. Är du fotfarande nöjd med släpet från Jula?

Jag är sugen på att skaffa ett släp, men använder det inte jättemycket. Därför vill jag komma undan hyfsat billigt.
Såg att Jula har kampanj på släp just nu. 4999kr. Sedan tillkommer grindar för 2499kr.
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... ra-640035/

Även SM-släpet har kampanj just nu.
http://www.blocket.se/orebro/Manadens_S ... ?ca=11&w=3

Användarvisningsbild

Re: Bilsläpkärra

molnia  
#403542 far har en gammal släpkärra från 80 talet men är så gediget byggd så den lever än, men har fått renoverats bytt plyfan, elen och bromsarna.
Den lastar 650-700kg om jag minns rätt och det är för lite när man har en lastare på traktorn. (en pall med gångsten väger minst så mkt...)
Vet inte hur det upplevs att köra ett släp med flaket över hjulen, tyngdpunkten blir ju högre..? men då skulle man kunna ha fällbara lämmar och lasta från alla håll. jag tycker släpet bör klara 1000kg för vara lagom. jag får dra 1400 med min 9-3;a med B-kort så släp nr 2 ser jag som en självklarhet men det är ju hur mycket man använder släp som avgör.

Avatar Fallback

Re: Bilsläpkärra

Karnil  
#403544 När jag kollar lite närmare så känns det som att Jula-släpet går bort. Lastytan är lite för liten. Även om det kan lasta en hel del (för att vara obromsat) så vill jag kunna lägga skivor från bygghandeln på släpet. Har lånat släp någon gång när jag skulle hämta gips eller osb-skivor. Flaket var några cm för litet för att kunna lägga skivorna ned vilket var fruktansvärt irriterande.

Användarvisningsbild

Re: Bilsläpkärra

molnia  
#403574 När jag skrev släp nr 2menade jag släp nr 2 i första inlägget. Och håller med om att flaket bör vara minst 250cm långt. Inte ovanligt med skivor som är 244cm långa. Ett släp som är nästan 3 m är ännu bättre om man kör långa reglar och vill undvika negativ kulvikt.

Avatar Fallback

Re: Bilsläpkärra

Mats på Södergården  
#403585 Har ett SM släp 650kg som jag har haft i 4 år, som har gått mycket och tungt. Kommer att köpa SM släp igen utan att tveka!

Användarvisningsbild

Re: Bilsläpkärra

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403590
Bild

Jag har ett bilsläp med inbyggda hjulhus, det är absolut att föredra jmfr utanpåliggande hjul & skärmar
när man är ute och kör, dock kan man bara lasta bakifrån om man inte lägger en europall först.

Avatar Fallback

Re: Bilsläpkärra

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403594 Julas kärra ser ut som baggekärrorna med extremt litet flak. Även om de även brukar ha hjulen under i väster.
Vet någon, kanske @JensSkoog varför alla norska, även de med bilar för över miljonen, kommer med dessa minisläpvagnar? En gissning är att det måste vara en rejäl avgift på de större.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).