Motorsåg och handhållet

Behöver jag/vi motorsågskort?

180 inlägg 69260 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#301099 AMV kontrollerar sannolikt enbart att du innehar AB behörighet, det oavsett vilket slags arbete du utför med motorsåg. I skogsstyrelsens senaste upphandling gällande arbete i skyddsvärda områden krävs enbart AB, trots att dessa arbeten kan innefatta samtliga moment vid skogsarbete.. :smile: :smile:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Tobbenil  
#301121
Mange skrev:Jag får inte arbeta i Stormfälld skog utan S. Jag får inte ta ner vindfälle, svåra träd i avancerad fällning utan S. Men det verkar ju vara fritt o tolka hur man vill.

http://sakerskog.se/utbildning/motorsag ... rtsnivaer/


Så här skriver Champs of Logging på deras hemsida:

Motorsågskörkort C= Avancerad trädfällning och hantering (3 dag)
Träd med stor viktförskjutning, stormfälld skog med stora spänningar samt fastfällda träd. Målet är att få kunskap och färdighet som krävs vid användning av motorsåg vid svåra och riskfyllda arbeten i samband med trädfällning och upparbetning.

Motorsågskörkort S = Är en reducerad variant av Nivå C (2 dag)men här är målet att få kunskap och färdighet i att arbeta med stormfällda träd samt träd som är fastfällda.

Hur man ska tolka all info som finns om detta körkort kräver ett körkort i sig tror jag :grin:

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

aalg  
#301147 Vem som omfattas av arbetsmiljölagen beskrivs i 3kap 5§ enligt nedan.

5 §
I fråga om arbete som arbetsgivare själv utför skall denna lag och med
stöd därav meddelade föreskrifter iakttagas i tillämpliga delar. Detsamma
gäller när två eller flera för gemensam räkning yrkesmässigt driver
verksamhet utan att ha arbetstagare anställd, dock ej om verksamheten
bedrives endast av medlemmar av samma familj.
Den som ensam eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig
verksamhet utan anställd är skyldig att följa vad i denna lag och
med stöd av den har föreskrivits i fråga om teknisk anordning och ämne,
som kan föranleda
ohälsa eller olycksfall, samt beträffande gemensamt
arbetsställe.
Av 4 kap. 10 § framgår att föreskrifter får meddelas om skyldigheter
även i andra avseenden.

Som jag tolkar det så beror det på vad du menar med "jobba". Om inte arbetsmiljölagen gäller så behövs inget motorsågskort alls för någon.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

aalg  
#301155 Och är det så att arbetsmiljölagen gäller så är du även skyldig att uppfylla en massa andra saker, te.x. uppvärmt utrymme för service av sågar som måste vara skiljt från fikarum, systematiskt miljöarbete måste finnas dokumenterat mm, mm.

Jag gissar att motorsågskortet inte alls krävs i så många fall, om man inte yrkesmässigt använder sågen för då måste man ha sågkortet. Men för alla hobby pulare, som egentligen är dom som behöver gå utbildningen, så gäller inte kravet alls.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

kallemek  
#301172
anersimyra skrev:Under punkt 6 ska tilläggas att familjemedlem ska vara mantalsskriven på fastigheten.. :geek: .. :smile:


Kan du hänvisa till någon källa som styrker ditt påstående?

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301184 Jag förstår inte det här med att gemensamt arbetsställe ställer krav på motorsågskort. Vad man hittar i föreskrifterna är bla annnat undantagen:

"2.10§, Bilaga B om
–ensamarbete, punkt 2,
–instruktioner för arbetet, punkt 3.1 och punkt 4.4, första meningen, och
–kommunikation mellan arbetstagare, punkt 4.4, andra meningen, samt
3.16–18§§.

Undantagen i andra stycket gäller dock inte den som använder en motor-
kedjesåg eller en röjsåg på ett gemensamt arbetsställe eller inom byggnads-
och anläggningsarbete."

Således upphäver gemensamt arbetsställe undantaget i punkt 2 men inte i punkt 3 (det är där kraven på utbildning finns). Punkt 2 behandlar kommunikation och samråd och det står mer om detta i andra delar:

"En ensam- eller familjeföretagare som verkar på ett gemensamt arbets-
ställe är även skyldig att samråda med andra som verkar där och att se till
att den egna verksamheten inte utsätter någon som arbetar där för risker för
ohälsa eller olycksfall. Se 3 kap. 7§ arbetsmiljölagen.

Även när det gäller byggnads- och anläggningsarbeten gäller ett utvidgat ansvar för ensam- och familjeföretagare. Se 3 kap. 5§ tredje stycket och 4 kap. 10§ andra stycket arbetsmiljölagen samt 2§ Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om byggnads- och anläggningsarbete. I princip gäller bestämmelserna i föreskrifterna i sin helhet för en ensam- eller familjeföretagare som utför byggnads- och anläggningsarbete."

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#301187
kallemek skrev:
anersimyra skrev:Under punkt 6 ska tilläggas att familjemedlem ska vara mantalsskriven på fastigheten.. :geek: .. :smile:


Kan du hänvisa till någon källa som styrker ditt påstående?
Var jag läste det minns jag inte, enklast ringer du arbetsmiljöverket och frågar.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301200 Denna "tjomme" har billigare C-kurser. Även AB. Men jag har ingen aning om hur bra han är... ;)
http://www.ekhagas.se/Ekhagas/Utbildning.html

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301256
th skrev:Jag förstår inte det här med att gemensamt arbetsställe ställer krav på motorsågskort.


Detta är andra stycket:

"Arbetsgivare som utför arbete för egen räkning och den som ensam
eller gemensamt med familjemedlem driver yrkesmässig verksamhet utan
anställd undantas från bestämmelserna i:
1. 5–7 §§,
2. 10 §, Bilaga B om
– ensamarbete, punkt 2,
– instruktioner för arbetet, punkt 3.1 och punkt 4.5, första meningen, och
– kommunikation mellan arbetstagare, punkt 4.5, andra meningen, samt
3. 16–18 §§."

Tredje stycket upphäver andra stycket vid gemensamt arbetsställe, dvs alla punkter 1-3 i andra stycket. Så även punkt 3 undantas, där man annars undantar kravet på motorsågskort.

Komplicerat detta. :)

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Vilsten  
#301370
kallemek skrev:
anersimyra skrev:Under punkt 6 ska tilläggas att familjemedlem ska vara mantalsskriven på fastigheten.. :geek: .. :smile:


Kan du hänvisa till någon källa som styrker ditt påstående?


Vet inte exakt hur det är med motorsågning, men i flera andra lagar så är det praxis att familjemedlem= max en generationsskillnad (ex far och son, men inte farfar och barnbarn) och skriven på samma adress. Finns tex domar som fastställer det i samband med förvaring av skjutvapen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Camwood  
#301513 Jag som ensamföretagere som jobbar ENSAM på uppdrag av kund på dennes mark med att tex, fälla kluriga växande träd måste jag ha ett motorsågkort? Skulle inte tro det !! jag bryr mej inte om arbetsmiljölagen ett dugg . Men jag fäller inte några träd åt kunder längre för jag tror(inte vet man jag anar) att mitt försäkringsbolag inte kommer att betala ut några pengar om det skulle gå fel med hänvisning just till dom nya reglerna om motorsågkort.Jag vill inte ta den juridiska fajten med mitt försäkringsbolag.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301555
Camwood skrev:Jag som ensamföretagere som jobbar ENSAM på uppdrag av kund på dennes mark med att tex, fälla kluriga växande träd måste jag ha ett motorsågkort?


Nej, jag tror inte inte det.

Skulle inte tro det !! jag bryr mej inte om arbetsmiljölagen ett dugg . .


Men den bryr sig om dig! Du måste tex ha hjälm och sågskydd,annars bryter du mot arbetsmiljölagen.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Tobbenil  
#301590
Camwood skrev:Jag som ensamföretagere som jobbar ENSAM på uppdrag av kund på dennes mark med att tex, fälla kluriga växande träd måste jag ha ett motorsågkort? Skulle inte tro det !!


Jo, jobbar du på uppdrag av kund ska du ha körkort. Minst AB för fällning.

Sen står det så här i länken nedan:

De nya reglerna om körkort för motorsåg kommer från Arbetsmiljöverket. De riktar sig bara till arbetsgivare och berör inte dig som arbetar ensam i din egen skog. Reglerna berör dig inte heller om du anlitar en självständig entreprenör med F-skattsedel.

En annan effekt av kravet på motorsågskörkort är att den skogsägare som låter personer utan rätt kort utföra arbete i skogen kan anses vara vållande om det händer en olycka. Det kan medföra skadeståndsansvar och att skogsförsäkringen inte gäller.

http://www.lrf.se/Medlem/Medlemserbjuda ... gskorkort/

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301658 Tveksamt, en uppdragsgivare har inte abetsmiljöansvar för självständiga entreprenörer.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Tobbenil  
#301690
Mangan skrev:Tveksamt, en uppdragsgivare har inte abetsmiljöansvar för självständiga entreprenörer.


Det kan väl jämföras med att du blir byggherre när du tar hem hantverkare. Då ska du se till att de använder rätt skydd för att förhindra olyckor. Fallskydd t.ex om de ska vara på hustaket.

Lite tokigt att man ska springa och kolla så hantverkarna gör som man ska, och tvivlar på att någon gör det, men så är lagen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).