Motorsåg och handhållet

Ensamarbete vindfällen

38 inlägg 15531 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ensamarbete vindfällen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301004 Visst är det så att man inte får jobba själv med vindfällen, gäller det även ensamma självverksamma?

Och räcker det i så fall att det sitter någon bredvid som.kan larma/hjälpa, eller måste alla kunna såga?

Och måste man därmed ha kort för att såga, eftersom det inte är ensamarbete längre?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ensamarbete vindfällen

bodaedet  
#301005 Tror inte det gäller självverksam. Men man bör inte....

Avatar Fallback

Re: Ensamarbete vindfällen

jannee  
#301006 Självverksam gör som han själv finner bäst - än så länge. En FUNGERANDE mobil/med täckning är bra att ha tillgänglig - inte liggande i traktorn.
För övrigt är kapning av vindfälle inte exceptionellt farligt, om man bär sig rätt åt, vilket tyvärr endast ett fåtal gör, därav olycksstatistiken.

Avatar Fallback

Re: Ensamarbete vindfällen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301011 Det är väl när det blir brötar som det är riktigt farligt.

Men, för att jag skall ta rätt på vindfällen i någon annans skog, så får jag inte jobba ensam och jag måste ha ABC-kort, eller hur? Tänkte på idén att jag tar hand om grannens vindfällen, tex.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ensamarbete vindfällen

bodaedet  
#301012 Tror att det inte är förbjudet enligt lag att som egen företagare jobba ensam. Men kort måste du ju ha efter årsskiftet.

Avatar Fallback

Re: Ensamarbete vindfällen

jannee  
#301013 Får du grannens vindfälle är det ok = då är det ditt egna virke. Får du betalt är det INTE ok.
Något liknande som det var förr i tiden med trafikrättigheter. Så länge du körde eget gods behövdes det inga endast när du körde främmande gods mot betalning.
Än så länge är fritt men skogstyrelsen och andra ser ju möjligheter till en inkomstkälla, det lobbas nog för att alla som är ägare till motorsåg/röjsåg även ska ha gällande motorsågskort.

Avatar Fallback

Re: Ensamarbete vindfällen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301020 ... och årlig fortbildning. :roll:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ensamarbete vindfällen

axwell  
#301024
Mangan skrev:... och årlig fortbildning. :roll:


Så klart, och läkarintyg plus speciellt foto som skall vara anpassat enbart för detta körkort :roll:

Avatar Fallback

Re: Ensamarbete vindfällen

Homo abies  
#301076
jannee skrev:Får du grannens vindfälle är det ok = då är det ditt egna virke. Får du betalt är det INTE ok.
Något liknande som det var förr i tiden med trafikrättigheter. Så länge du körde eget gods behövdes det inga endast när du körde främmande gods mot betalning.
Än så länge är fritt men skogstyrelsen och andra ser ju möjligheter till en inkomstkälla, det lobbas nog för att alla som är ägare till motorsåg/röjsåg även ska ha gällande motorsågskort.


Har du något rättsfall som grund för påståendet? I högsta grad intressant i så fall! Det som annars hittils är en skiljelinje i utbildning/rådgivning är om åtgärden är till nytta eller ej för markägaren -tillvaratagande av vindfällor, gallring mm = -nytta och med detta anses följa arbetsgivaransvar även om uppdraget utförs av egenföretagare. -Tillvaratagande av spritt hyggesavfall - ej nytta. Om ersättningen är i virke eller kronor/ Euro är ingen skillnad i arbetsgivarhänseende enligt kontakt med av. Det utökade ansvaret gällande beställare ägare gentemot entreprenörer har tillkommit på senare tid och är inte så väl känt. Tidigare var den rådande inställningen att bara man tog in ett företag så kom man som beställare undan allt ansvar, -den tiden är förbi ..

Avatar Fallback

Re: Ensamarbete vindfällen

macke  
#301101 Jag brukar alltid ha en kontakt när jag hugger själv som jag ringer till vid vissa tider för att tala om att jag lever.
Tycker att det känns lite bättre då.

Avatar Fallback

Re: Ensamarbete vindfällen

isteskog  
#301173 Bra backup! :smile:

Avatar Fallback

Re: Ensamarbete vindfällen

Tobbenil  
#301235 Minimikrav för ensamarbete i skogen - Arbetsmiljöverkets broschyr
(en pdf öppnas/laddas hem)
http://www.regelboken.nu/dokument/290#!

" Ensamarbete med stormfälld skog får inte förekomma vid motormanuell upparbetning. Ett stormfällt träd är tillräckligt för att en olycka ska hända. "

Ganska klart och tydligt för en gångs skull. :grin:

Avatar Fallback

Re: Ensamarbete vindfällen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301242 Gäller det även självverksamma?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ensamarbete vindfällen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301243 Jag skall se om jag kan gå till botten med detta, allmänt hållna informationsbroschyr utan hänvisning till lagar och regelverk är bland det värsta jag vet. :( Här är en till i alla fall.

http://www.av.se/publikationer/broschyrer/adi_584.aspx

   TS
Avatar Fallback

Re: Ensamarbete vindfällen

Tobbenil  
#301245 Båda broschyrerna pratar ju om minimikrav, inte minimirekommendationer. :)

Sen ang körkort - är du någon annanstans än i din egna skog ska du ha ABC iallafall. Eller ABS?

Vore kul om någon kan förklara varför S-kortet finns, då det verkar vara en bantad version av C. Det kan väl inte ersätta C så att säga? Konstigt..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar