Motorsåg och handhållet

vad är skillnaden? hva/jonsered?

52 inlägg 26868 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vad är skillnaden? hva/jonsered?

agrotron  
#300846 Hej ny på forumet här! Har en fundering på detta med röjsågar. Har nu en hva 343FR röjsåg och nöter "lite" i min skog den röjen är 4 år och inte gått så mycket. Men behöver en till nu. Har kollat på en hva 545 FXT och skulle få den för 8800:- med selen Balance XT. Sen killade jag på en Jonsered FC 2245 W med selen Vector 4-55. Detta skulle jag få ge 7500:- för. Vad är det för skillnader på dessa röjare förutom namn och färg? Och priset? Är det nåt som skiljer alls.

Mvh: Peter



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

anersimyra  
#300850 Skillnaden mellan HVA / Jonsered är förutom färgen att motorsågarnas främre båge skiljer sig åt, röjsågarna är annars identiska vad jag sett.. :smile:

Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

agrotron  
#300861 Man skulle ju kunna tycka att priset borde vara lika med!? Är det skillnad rent tekniskt då på motorer som kolvar eller liknande..

   TS
Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

jannee  
#300875 Ett gott råd i all välmening, lägg till pengar och köp en 555/2256, kräv att de också monterar en Strandklinga (225).
Du kommer att bli chockad över skillnaden.
De har just nu ett erbjudande på just 2245 därav det något lägre priset.
2245-545 - endast färgskillnad och något annorlunda sele, bägge modellerna monteras i Husqvarna.
2245/545 har helt annorlunda motor (sämre kvalitet säger Husqvarnakille) än 2256/555 - därav prisskillnaden. Vad som sedan är sant har jag ingen susning om.

Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

isteskog  
#300876 Håller med jannee, investera i en 555 och strandklinga! :grin:

Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

agrotron  
#300917 Strand klingor har jag köpt redan köpt ett gäng för 150:- st. Tyckte 555 röjen blev lite väl stor. Det jag har att röja är som att gå in i en vass bildligt talat. Så jag vill ha nåt smidigt å gå med. Därför valde jag att gå ner till 545/2245. Men vad är det som är tok med dom då? Är rätt ny på detta. Är ju ruskigt nöjd med min hva 343FR jag har nu och lika med sågen som är en hva av gammal modell. Men dom krånglar aldrig. Men behöver en till nu. Tack för alla svar som kommit hittils:-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

anersimyra  
#300922
agrotron skrev:Strand klingor har jag köpt redan köpt ett gäng för 150:- st. Tyckte 555 röjen blev lite väl stor. Det jag har att röja är som att gå in i en vass bildligt talat. Så jag vill ha nåt smidigt å gå med. Därför valde jag att gå ner till 545/2245. Men vad är det som är tok med dom då? Är rätt ny på detta. Är ju ruskigt nöjd med min hva 343FR jag har nu och lika med sågen som är en hva av gammal modell. Men dom krånglar aldrig. Men behöver en till nu. Tack för alla svar som kommit hittils:-)
Inget fel med 545, min går som " spjutet "... :smile:

Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

agrotron  
#300931 Ok! Jag har ju han som säljer jonsered i min kommun och hva försäljaren i grann kommun. Så är det ingen skillnad alls på dom så väljer jag att stödja försäljaren i min kommun. Och även få en röj som är billigare på bekostnad av en annan "färg" bara. Men ni som har 545/2245 vad har krånglat på dom? Och en del krånglar inte alls tydligen...

   TS
Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

jannee  
#300935 Har en bekant som är produktutvecklare på Husqvarna. Enligt honom så kommer fler delar, bl.a kolven från Kina till 545 än 555:an. Kvalitetsmässigt ska 555:an vara det bästa från Hva, för den delen behöver inte 545:an vara dålig.
Finns nog måndagsexemplar bland båda, idag verkar det som att man köper grisen i säcken när man köper nyare modeller av Husqvarna/Jonsered.
Min 555 trivs inte alls om man bara går och duttar, kan t.o.m. gå så långt att den tjuvstannar titt som tätt vid gaspådrag. Däremot om man kör hårt går den som ett spjut, varvar så att man tror motorn ska skära vilket ögonblick som helst och tjuvstoppen är totalt bortblåsta.
Vet inte om 545 gör något liknande eller?
Hur som helst är det inget som slår min gamla RS51, när man startat den så går den till soppan är slut - ok effekten är inte lika hög, vibrerar mer men tillförlitligheten kan inte vara högre.

Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

agrotron  
#300959 Ja detta är svårt. Känner ju att behovet av en 555/2256 inte finns liksom i storlek. Då min nuvarande 343FR klarar röjningen riktigt bra med strand klingan. Så då tycker jag 545/2245 borde klara det med lätthet. Jag är ju allt annat än en proffsröjare så att säga men det börjar gå framåt nu och ta sig lite med tekniken och farten.

   TS
Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

isteskog  
#300965 Jag har då inga problem med att röja all slags röjning med min 555:a. Har man bara lite varv så går den lika bra i klent som grovt! :smile:

Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

alias  
#301102 Har kört Jonsered RS44, HVA252(RX?), HVA343(FR?) och HVA545.

Omdömen:
RS44 - rapp och bra röjsåg
252 - stark röjsåg med bra bottenvrid, kanske lite tung, men trevlig vid grov röjning
343 - blev aldrig vän med denna såg, kändes orkeslös och rapplig
545 - går bra när man matar fullvarv, men upplever den som seg i accelerationen - sämre bottenvrid
jmf 252:an, som ju för visso är en större såg

Sen tror jag inte att färgen spelar någon roll - viktigare att hitta en modell man trivs med och att hoppas på att slippa ett måndagsexemplar. Likaså bör man (som tidigare skribenter nämnt) väga in avstånd till och erfarenheter av ÅF.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

agrotron  
#303322 Ja nu blev det en jonsered fc2245w efter lite funderingar. Ville stödja min lokala handlare och fick röjen 7500 vilket jag tycker är redigt bra:-) plus en dunk aspen. Så nu har strand klingan åkt på och imorn blir det skogen. Hur länge kör ni in sågarna? Som det är nu så går den riktigt fett..

   TS
Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

Elfving  
#303324 Vad jag fattar på folk som vet så kör man inte in nuförtiden. Låter konstigt, jag håller med. Står det inget i manualen?

Jag skulle kört lite försiktigare de första tre tankarna sedan blåst på i normal ordning!

Du kommer att bli lyrisk, 343 är för motorsvag för att vara rolig i allt annat än hallonris :)
Lämplig som grästrimmer kanske?

Avatar Fallback

Re: vad är skillnaden? hva/jonsered?

Elfving  
#303331
agrotron skrev:Man skulle ju kunna tycka att priset borde vara lika med!? Är det skillnad rent tekniskt då på motorer som kolvar eller liknande..

Om priset var lika skulle det inte finnas något mervärde för kunden att köpa en Husqvarna. Tillverkaren vill kunna ta ut ett överpris för orange produkter medan se "täpper till" i prissegmentet under med de röda.

Skillnaden är bara det som kallas "branding", dvs samma produkt säljs i lite varierat utförande till olika kundgrupper. Husqvarna kallar sin motorteknik X-torq, exakt samma sak har hitte-på-namnet Clean Power i parallellprodukten Jonsered. Jämför broschyrerna så ser du, det finns mängder av flashiga namn på relativt normala designlösningar som har olika namn i respektive produkt. Egentligen superlarvigt av Hva att hålla på så där.

Dessa marknadsföringsolater kom in i bilden ungefär samtidigt som Electrolux förvärvade Husqvarna och Elux är ju kända för att sälja massor av varumärken baserat på samma komponentbas till olika kundgrupper med diversifierade priser så de ville väl göra detsamma inom denna produktgrupp.

En liknande strategi har VAG med VW, Seat, Audi, Skoda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).