Motorsåg och handhållet

Dolmar

21 inlägg 11705 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dolmar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300664 Tänkte att eftersom det skrivs om Husqvarna och Stihl bara de rapar efter Lunchen så ska det nog inte skada o skriva lite om Dolmar.

Dolmar märket kommer nu att distribueras av Nordforest.
Detta tror jag kommer att göra saker och ting lite lättare för alla.
Kontakta Nordforest eller mig så får ni kontakt med säljare och säljchef.

Ser fram emot ett långt och bra samarbete med dem.

http://www.nordforest.se/b2b/



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dolmar

anersimyra  
#300694 7910 jag köpte är verkligen en välbyggd såg med en härlig motor, kamraten som tävlar i motorcross, och även arbetar som Arborist, stod bara " och gapade " efter att han provkört den. :smile: :smile: :smile: .

Användarvisningsbild

Re: Dolmar

totte  
#300695 Skulle vara på tiden om Dolmar får en representation värd namnet i Sverige, har väl mestadels varit uruselt med det. Tråkigt för det har inneburit att riktigt bra sågar aldrig fått en riktig chans på marknaden.

Användarvisningsbild

Re: Dolmar

herjman  
#300715 Hade en 5105 tills axeln slog sig och den blev pensionerad redan efter två år varav nån månads heltidsanvändning! :cry:

Så länge den funkade var den kanon, speciellt med tanke på priset. Rapp och genomtänkt. Men som sagt, kvalité n? Törs nog inte köpa en till tyvärr.

Tror personligen stormkapning med 18" tog död på den.

Vill nån köpa den billigt för att plocka delar så hojta till!

Avatar Fallback

Re: Dolmar

Blivande snickare  
#300720 Synd att du är på fel sida om potten :???: :sad:

Användarvisningsbild

Re: Dolmar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300735
herjman skrev:Hade en 5105 tills axeln slog sig och den blev pensionerad redan efter två år varav nån månads heltidsanvändning! :cry:

Så länge den funkade var den kanon, speciellt med tanke på priset. Rapp och genomtänkt. Men som sagt, kvalité n? Törs nog inte köpa en till tyvärr.

Tror personligen stormkapning med 18" tog död på den.

Vill nån köpa den billigt för att plocka delar så hojta till!

Om du bara visste hur många 346 och 353 jag skrotat av samma anledning. Vissa med bara nån dags körning med 18" i stormfälle..
Inte ens 357/560 håller då....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dolmar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300737 Klart de har sina begränsningar och användningsområden precis som resten i samma cc klasser.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dolmar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300741 Vad har Dolmar i 339xp/ms200-klassen?

Användarvisningsbild

Re: Dolmar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300747 Ska bli roligt o se vilka såg Nordforest väljer att sälja.

Troligen PS3410.

Har inte provat nån av dem i denna serien och vet inte mycket om dem annat än vad man kan läsa sig till:


http://www.dolmar.com/productcatalog/ch ... index.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dolmar

herjman  
#300752
Mange skrev:Klart de har sina begränsningar och användningsområden precis som resten i samma cc klasser.


Naturligtvis men man tycker att en proffssåg i 50cc klassen ska hålla för att bära 18" ett tag. Dessutom satt det inte på mer än kanske vid 20% av tiden vid stormhuggningen i vintras

Avatar Fallback

Re: Dolmar

Nonkan  
#300779 Blir väl ungefär det här sortimentet: http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=o ... ntIndex=58

Nordforest är ju den del av Skogma (Grube) som riktar sig mot ÅF..

Användarvisningsbild

Re: Dolmar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300835 Jag har stora förhoppningar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dolmar

alias  
#300845
Mange skrev:Ska bli roligt o se vilka såg Nordforest väljer att sälja.

Troligen PS3410.

Har inte provat nån av dem i denna serien och vet inte mycket om dem annat än vad man kan läsa sig till:


http://www.dolmar.com/productcatalog/ch ... index.html


Farsgubben har en MS200 som är ruggigt trevlig att köra med (den har - efter transplantation av kastskydd och båge - överlevt att bli överbackad av en skotare, om än med lite defekt kåpa).

Jag funderar på att inhandla något liknande, men när man läser om MS201 så känner jag mig lite tveksam till det alternativet.

Jag skulle gärna se en test mellan en MS200, en MS201 och en Dolmar PS-3410 (det är främst gasrespons/acceleration jag är intresserad av, då tanken är klengallring med mycket kvistning).

Nu har jag ju några mil ner till K-stad, men om det är en robust såg så skall man ju inte behöva fara med den till ÅF så ofta (eller är det på gång med någon ÅF även i Kronberg/Småland)?.

Helt klart en intressant såg på pappret, och eftersom den dessutom görs i arboristutförande så borde den ju inte vara tänkt för rent hobbybruk.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Dolmar

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300929
herjman skrev:
Mange skrev:Klart de har sina begränsningar och användningsområden precis som resten i samma cc klasser.


Naturligtvis men man tycker att en proffssåg i 50cc klassen ska hålla för att bära 18" ett tag. Dessutom satt det inte på mer än kanske vid 20% av tiden vid stormhuggningen i vintras




Har ingenting med 18" svärdet att göra!

Avatar Fallback

Re: Dolmar

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300962
alias skrev:
Jag funderar på att inhandla något liknande, men när man läser om MS201 så känner jag mig lite tveksam till det alternativet.

Jag skulle gärna se en test mellan en MS200, en MS201 och en Dolmar PS-3410 (det är främst gasrespons/acceleration jag är intresserad av, då tanken är klengallring med mycket kvistning).

[/quote]

Dolmar har nok bra sager men kanskje inte denne?

Om du titter på vibrasjons verdiene på PS-3410 tror jeg du skal glemme den.

Vibration acceleration Front 6,6 m/s²
Vibration acceleration Rear 10,1 m/s²

Ikke akurat hva man forventer av en moderne sag.

Da er vel kanskje PS-350 et bedre valg med noe tyngre.

MS 201 har fått ny sylinder og er bra etter dette sies de som bruker den.
Videre kommer det en med M-Tronic om kort tid. Prøv å få testet den når den kommer.

http://www.stihl.de/STIHL-Produkte/Motors%C3%A4gen/S%C3%A4gen-f%C3%BCr-die-Forstwirtschaft/243584-1582/MS-201-C-M.aspx

Ellers kommer det også en MS 193 som er mer lik PS-3410 i effekt/ytelse.

http://www.stihl.de/STIHL-Produkte/Motors%C3%A4gen/S%C3%A4gen-f%C3%BCr-den-Privatanwender/240738-110/MS-193-C-E.aspx

Ingen problem med klengallring med MS 192/193 ca halva priset mot MS 201, bytt bare kjede til 1,3 orginalet er 1,1. Ingen proff sag, men holder bra om man inte kjør hver dag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).