Gallring

Gallra ovårdad skog

25 inlägg 19193 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallra ovårdad skog

Matthiaz  
#300553 Hej, har precis köpt min första skog.
Ingen stor skog men något att börja med iallafall....
Tidigare ägare har inte gjort något med skogen alls dom sista ca 50 åren. Den består av ca 1 ha med skog som är 80-100 år och resten ca 4 ha är mellan 40-60 år enligt skogsbruksplanen. Min första take va att låta gallra allt med en gång eller ev. averka den äldre delen och gallra resten.
Eller hur ska man tänka när skogen inte har varit gallrad innan, kommer man få mycket stormskador då? Skogen är belägen på en västersluttning i göteborgsregionen så det kan nog blåsa en del...

En annan fråga är att jag har ingen väg ända fram till min fastighet, är ca 60-70m genom en grannfastighet för att komma till asfaltsväg. Jag har servitut på att jag får ta mig igenom den fastigheten. Har även pratat med ägarna och dom har iget emot att jag tar mig igenom deras skog med maskiner. Dom var även intresserade av att låta gallra sin skog om jag tog dit någon för att gallra min. Något man ska tänka på där? Behöver jag göra någon väg in till min fastighet eller är det så kort bit så det är inget problem? Om vi gallrar samtidgit borde det väl inte vara något problem, då går ju vägen fram till hela skogsområdet som ska gallras? Jag antar att det borde vara en fördel att gallra samtidigt, borde väl kunna dela på lite maskin och transportkostnader?

Mycket att sätta sig in i som nybliven skogsägare... men det är kul!



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallra ovårdad skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300556 I vilket håll från Göteborg, en annan bor ju i trakten. Svårt att säga något utan mer uppgifter, men om det inte är jättemagert är den gamla skogen färdig att avverka. Den yngre kna du ev. ta ut väldigt svagt för att annars hålla undan det som självdör.

Avatar Fallback

Re: Gallra ovårdad skog

Matthiaz  
#300564 Några mil rakt österut från göteborg.

Mangan, Om du bor i trakten kanske du har några tips på vilka man ska kontakta angående gallring/avverkning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra ovårdad skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300570 Var det du som köpte skogen vid Härryda? Jag bor i Hindås, PM:a om du vil.

Avatar Fallback

Re: Gallra ovårdad skog

rikard_e  
#300583 Gallra det yngsta först. Nu är det svårt att säga eftersom man inte varit där, hur det ligger, utseende och hur vindskyddat det är.

Men just för stormen så hade jag gallrat lite i taget och rätt så snålt.
Men mangan kan det där om du tar hjälp av honom!

Avatar Fallback

Re: Gallra ovårdad skog

isteskog  
#300598 Gå samman med grannen och gallra den yngre skogen, den äldre är ju avverkningsmogen åldersmässigt. Finns det fler rågrannar som har gallringsbehov så prata ihop er och försök bjuda ut en lite större volym. Finns pengar att tjäna på detta!
Lycka till :smile:

Avatar Fallback

Re: Gallra ovårdad skog

surjämten  
#300721 Hej Matthias !
Om inget är gjort de senaste 50 åren skulle jag först underröja de fem hektaren. Röjningen ger dig en bra helhetsbild.
Sen skulle jag ställa mig några frågor. Hur vill jag att det ska se ut på fastigheten efter ev. åtgärd ??
Hur är råvarupriserna i dag ?
Ha inte för bråttom !

Användarvisningsbild

Re: Gallra ovårdad skog

Skogshuggarn  
#301035
Matthiaz skrev:Hej, har precis köpt min första skog.
Ingen stor skog men något att börja med iallafall....

Mycket att sätta sig in i som nybliven skogsägare... men det är kul!


Hur går "tänket" runt själva skogsägandet?,,,,

Ska du bara sköta skogen "administrativt/ekonomiskt", eller finns intresse att bruka den självverksamt/praktiskt, och kanske utöka på sikt?.

Som jag ser det, är detta en bra "nybörjarfastighet" för det sistnämnda, OM! du tex kan få lite hjälp med drivningen av virket.

Avatar Fallback

Re: Gallra ovårdad skog

Matthiaz  
#301225 Tack för lite tips att fundera runt!
Tänket med själva skogsägandet är jag inte riktigt klar med ännu, har gått rätt fort så det känns fortfarande lite overkligt att man har en skog att ta hand om...

Men från början tänkte jag att jag skulle lämna bort hela första åtgärden/gallringen nu efter köpet. Men på sikt vill jag nog göra en del själv. Fast nu har jag varken utrustning eller så mycket tid( heltidsjobb med mycket resor och småbarnsförälder).
Tanken med en sån liten fastighet var även att ha något att börja med och lära sig hur det går till att äga skog och när man lärt sig en del kan man leta efter något större.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra ovårdad skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301233 Jag föreslår att du väntar ett år eller två innan du gör nått. Så kan du fundera i lugn och ro.

Användarvisningsbild

Re: Gallra ovårdad skog

Skogshuggarn  
#301254 Delar Mangans åsikt, men håll gärna "dörren öppen" mot vad skiftesgrannen planerar. (Isteskogs inlaga).

Avatar Fallback

Re: Gallra ovårdad skog

Matthiaz  
#324682 Funderar på att uderröja skogen själv som "surjämten" skrev innan jag gör någon annan åtgärd.
Går det att undrröja viken årstid som hells eller när passar det bäst?
Upp till hur stor diameter ska man ta bort?
Låter man det man har röjt bara ligga kvar på marken eller ska man samla upp det? Har tyvärr inget eget behov av småved...

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra ovårdad skog

jannee  
#324684 Det går bra när som helst. Ta bort allt undertryckt ( stammar som bara blir en massabit på). I princip ALLT som är under 10 cm diameter.

Avatar Fallback

Re: Gallra ovårdad skog

isteskog  
#324686 Finns ju lite olika teorier om spridning av rotticka på granen. Säkrast är nog att underröja när det är kallare än +2. Röj bort allt som är klenare än 8-10 cm i brösthöjd (beror lite på hur långa träden är)
Lycka till med skogsägandet! :smile:

Avatar Fallback

Re: Gallra ovårdad skog

jannee  
#324688 Har ingen gjort något på 50 år lär det vara mängder av sly, troligtvis det mesta löv, inget direkt rötkänsligt. När det gäller gran, håller med Isterskog dock tror jag inte att man ska måla f*n helt och hållet på väggen. Har varit med om på 50 talet att ta bort (gallrat) tätvuxen gran sommartid, ca 10 000 stammar/ha) Vi högg hökrakar och har idag inte märkt mer röta där än i orörd skog.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).