Arbetskläder för skogen

Rejäla och hållbara handskar sökes.

178 inlägg 88361 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

T Landström  
Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300609 Kan inte låta bli att lägga upp en bild på ett par skogshandskar som jag vann på en av mina första skidtävlingar på 60-talet. Har sparat dem men de har av förståeliga skäl aldrig kommit till användning.
P1010374.JPG

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Magnus Andersson  
#300618
lfq skrev:Kan inte låta bli att lägga upp en bild på ett par skogshandskar som jag vann på en av mina första skidtävlingar på 60-talet. Har sparat dem men de har av förståeliga skäl aldrig kommit till användning.
P1010374.JPG


Så till vida att man inte återgår till yxa då! Men fina är dom och säkert kvalité dessutom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

svampbob  
#300667 Är det någon som håller med mig om att det har blivit väldigt mycket bättre arbetshandskar dom senaste 5-10 åren. Smidigare och hållbarare.

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

svampbob  
#300673 Är det någon som håller med mig om att det har blivit väldigt mycket bättre arbetshandskar dom senaste 5-10 åren. Smidigare och hållbarare.

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Brickan  
#300693
svampbob skrev:Är det någon som håller med mig om att det har blivit väldigt mycket bättre arbetshandskar dom senaste 5-10 åren. Smidigare och hållbarare.
Smidigare, men inte hållbarare.

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

svampbob  
#300710
Brickan skrev:
svampbob skrev:Är det någon som håller med mig om att det har blivit väldigt mycket bättre arbetshandskar dom senaste 5-10 åren. Smidigare och hållbarare.
Smidigare, men inte hållbarare.


Det kanske beror på bransch men i bygg och anläggning håller dom åtminstone längre nu eller så var det kanske så att folk jobbade mycket hårdare på byggena för 20 år sedan.

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

agrotron  
#300724 Kan tipsa om motorcross handskar med neopren. använde jag när jag åkte enduro på vintern funkade ner till -15. Tunna smidiga saker och värmer när dom blir fuktiga. Hade inte värmare eller nåt på cykeln...

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301848 Jag har provat det mesta. Det enda som kan hålla mig torr är gummihandskar. De ska dessutom hålla för arbete med vajrar eftersom jag måste sträcka upp vajern för hand innan vajern blir stäckt vid varje vinschning till Järnhästen och jag jobbar mycket med brytblock och extra vajrar för att räcka ut till varje bit.

Ned till 0-grader klarar jag mig med Guide 906 mudd vinter, grövre arbetshandske.

Sedan får jag ta till Guide 907 vinter, grövre arbetshandske kompletterad med egen innervante.

Det blir väldigt klumpigt men det går.

Går att hitta på http://www.guide.eu/se/produkter/Totalsokmotor.html

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

allfinnaren  
#305280 Tjenare på er! Jag gillar skarpt Worknit, har dom själv till allehanda uppgifter, slitstarka sköna kanske något dyra men det är inte så stora pengar om man ser de i helheten till nyttan med dom. bör dock sägas att dom visst blir blöta men är tvättbara och luktar inte surt som med helgummi.

http://www.pk-produkter.se/Worknit-Original
finns säkert billigare men akta er för kopian den är snarlik men rene skiten.

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

dwurg  
#305306
Greybird skrev:Jag har provat det mesta. Det enda som kan hålla mig torr är gummihandskar. De ska dessutom hålla för arbete med vajrar eftersom jag måste sträcka upp vajern för hand innan vajern blir stäckt vid varje vinschning till Järnhästen och jag jobbar mycket med brytblock och extra vajrar för att räcka ut till varje bit.

Ned till 0-grader klarar jag mig med Guide 906 mudd vinter, grövre arbetshandske.

Sedan får jag ta till Guide 907 vinter, grövre arbetshandske kompletterad med egen innervante.

Det blir väldigt klumpigt men det går.

Går att hitta på http://www.guide.eu/se/produkter/Totalsokmotor.html




Gummihandskar håller en torr från utvändig väta, men istället blir jag fuktig inifrån (likt gummistövlar och regnställ). Då använder jag hellre skinnhandskar och byter när jag blir blöt.

Användarvisningsbild

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

rokon  
#305346 Instämmer, Tegera fodrade handskar flera par samt smörja in dem med lädersmorning tycker jag känns bäst och då håller dem bra också.

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

axwell  
#305361 Köpte på anersimyras inrådan
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetskla ... kar-38266/

Dom motsvarar alla förväntningar så långt.

Har skippat lädersmorning, dränkte in skinndelarna med undermedlet ............................ just det, rapsolja.

Fyra-fem lager med ingnidning mellan varje ny skvätt, klara för användning direkt.

Håller än så länge väta ute, har mest bara jobbat med kedjeröjaren och handlastat långved.

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305365 Jag har inga problem med dem, men de blir ju blöta rätt fort om man brosslar i regn. :( Rapsolja, säger du... Hmm, tror jag skall pröva det. Även om de är lite skitiga. Får väl torka dem första bara. :D

Avatar Fallback

Re: Rejäla och hållbara handskar sökes.

axwell  
#305369
Mangan skrev:ngan » 4 minuter sedan.
Jag har inga problem med dem, men de blir ju blöta rätt fort om man brosslar i regn. :( Rapsolja, säger du... Hmm, tror jag skall pröva det. Även om de är lite skitiga. Får väl torka dem första bara. :D


Jag testköpte bara ett par, om jag hade flera skulle jag använda raps på ett speciellt par och göra som vanligt med andra.
Det tar mindre än 1 minut mellan varje ingnidning, i vart fall för nya exemplar.

Bättre friktion mot traktorratten än arbetshandskar som fått annan behandling.

I hällande regn, hmmm, det har jag inte testat, inga garantier :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).