Skogsekonomi

Vad innebär taxeringsvärdet i praktiken?

9 inlägg 8371 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad innebär taxeringsvärdet i praktiken?

Animan  
#300646 Vad innebär taxeringsvördet för plånboken egentligen? Gäller ett maxtak precis som vid småhustaxering? Vid en avverkning och möjligen även vid viss gallring sjuker ju värdet på skogen något, taxerar man om efter varje åtgärd eller är det var femte år eller liknande där man tar hänsyn till aktuellt virkesförråd?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Vad innebär taxeringsvärdet i praktiken?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300651 Det är ingen skatt på jordbruksfastigheter, så maxtaket är noll. :-)

Man taxerar om vart tredje år tror jag, och det är man själv som anger ev avverkning, annars ökar skv lite med uppskattad tillväxt.

Har lite betydelse vad gäller fördelningen av köpeskillingen på bostadsdel - som du betalar fastighetsavgift för - och övrigt.

Avatar Fallback

Re: Vad innebär taxeringsvärdet i praktiken?

Animan  
#300658 Eh, varför taxeringsvärde på skogen i så fall?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad innebär taxeringsvärdet i praktiken?

Bosse1  
#300677 Att Sverige är ett "rikt land" utåt. :ugeek: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad innebär taxeringsvärdet i praktiken?

JörgenO  
#300679 Taxeringvärde är väl bra att ha i det fall någon ägarfientlig rödgrönrosa regering snabbt behöver skaka fram en finansiering av bidrag till en viktig/högljudd väljargrupp

Avatar Fallback

Re: Vad innebär taxeringsvärdet i praktiken?

Animan  
#300685 Åh-hå, noll betydelse alltså i nuläget. Hoppas de eventuellt viktiga väljargrupperna kan blidkas på andra sätt. Beskattningsidén av båtar gick inget vidare, troligen pga av "målgruppen" :roll:
Tack för svaren!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad innebär taxeringsvärdet i praktiken?

brassel  
#300687 Är väll mest att att skilja på vid tex grnerationsskiftens gåva eller köp som skogens taxvärde används för dagen tror jag.
Även att bestämma skogsavdrags del från skog kontra övrig fastighets värde används taxvärde.
Nå mer som ja glömt?

Avatar Fallback

Re: Vad innebär taxeringsvärdet i praktiken?

Brickan  
#300699
Animan skrev:Åh-hå, noll betydelse alltså i nuläget.
Nej, det spelar roll vid fördelning av anskaffningsvärde mellan privat och näring. Det i sin tur påverkar t ex skogsavdragets storlek och vinsten vid försäljning av hela eller del av fastigheten.

Avatar Fallback

Re: Vad innebär taxeringsvärdet i praktiken?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300703
Animan skrev:Eh, varför taxeringsvärde på skogen i så fall?

Har lite betydelse vad gäller fördelningen av köpeskillingen på bostadsdel - som du betalar fastighetsavgift för - och övrigt.

Finns fler exempel.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).