Skotare

Blondin. Är det värt det???

77 inlägg 40517 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300487 Vad man kan få för 150k....om det nu inte är bluff.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

Erre  
#300495 Lite stor och tung. Men ett grymt skick utvändigt iallafall.
Henrik.E har samma tanke som mig vad gäller detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300502 Kan hålla med om att den är väl stor.
Denna är lämpligare men nu börjar det dra iväg.

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

Erre  
#300518 Mm. Och på den lär det finnas att göra med. ;-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

Manne Johansson  
#300532 Köp !! :mrgreen: har gjort en liknande resa... läckande converter.. så det var bara o klyva den direkt,packa om convertern, sprickor lite här o där mm, men nu vet man ju va man har... gav väl inte jätte mycket pengar för den, men lagt en skaplig hög med pengar på den så den står strax över hälften av vad dom står ute på blocket.... Bara Köp !! :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

Henrik.E  
#300565 Hellre en maskin man renoverat själv än en som det sägs att det är gjort på.
För vissa är en renovering en dålig penselmålning :surp:
Andra kallar byte av en topplockspackning för motorrenovering.

Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

rikard_e  
#300586 Håller med Henrik här.

Bättre att köpa skit, laga upp och veta att sakerna är gjorda.

Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300594 Men det finns ju en anledning att saker och ting faktiskt skrotas. Som ni resonerar så är inga maskiner värda att skrota. Om inte den där är värd att skrota vilken är då det?

Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

Henrik.E  
#300624 Hur ofta skrotas en hel skogsmaskin ?
Den där blir nog såld på några minuter om den läggs ut på blocket för 20.000.
Skrotpriset man får för en 10 tons maskin idag är ca 4000kr ( 40 öre/kg ).
Sen tillkommer ju transport till skroten också. Blir kanske +-0 om man har en bit till närmaste skrot.

Finns nog många som är intresserade av att köpa en sån där maskin, sen bara fixa den så den går och penselmåla, sen kan dom ju sätta ut den på blocket för 100.000kr. Finns nog många såna maskiner till salu.

Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

elis  
#300626 Det skrotas en hel del maskiner, många är nyare och ser betydligt fräschare ut än denna. När det gäller penselrenovering och hundra papp på blocket så... Jag personligen skulle inte vilja lura folk så.

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

Skogshuggarn  
#300627 Som någon skrev tidigare,,,,

Är den "lappad och lagad" överallt så är risken stor att den lider av materialutmattning (se "tvärslut"), (kran/ram/midja osv).

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

Erre  
#300633 Tycker man det är roligt att skruva och har lokal med utrustning så är det en rolig utmaning att rädda en gammal trotjänare från döden. Man ser möjligheter istället för problem i allt.

Ang just detta specifika fall så drog vi oss ur då just materialtröttheten lär bli ett problem hur noga man än renoverar.
Hade antingen traktordelen eller vagnen varit lite bättre hade vi tagit den direkt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

80-90  
#300637
Erre skrev:Tycker man det är roligt att skruva och har lokal med utrustning så är det en rolig utmaning att rädda en gammal trotjänare från döden. Man ser möjligheter istället för problem i allt.

Ang just detta specifika fall så drog vi oss ur då just materialtröttheten lär bli ett problem hur noga man än renoverar.
Hade antingen traktordelen eller vagnen varit lite bättre hade vi tagit den direkt.

Ingen fara det dyker säkert upp nått nytt som du blir sugen på

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

Skogshuggarn  
#300638 Med åren lär man sig att det även finns begränsningar för vad som kan vara vettigt eller ej :???: ,,, men jag gillar helt klart din inställning. :wink:

Erre skrev:Tycker man det är roligt att skruva och har lokal med utrustning så är det en rolig utmaning att rädda en gammal trotjänare från döden. Man ser möjligheter istället för problem i allt.
.

Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300659 Vart bor du "Erre" om maskinen inte är allt för långt ifrån mig så är jag intresserad

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).