Traktorn i skogen

Dåliga erfarenheter vid reklamation.

8 inlägg 6572 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dåliga erfarenheter vid reklamation.

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300443 Vill dela med mig av mina erfarenheter av en reklamation rätt nyligen, även några tips vid köp av begagnade maskiner.
Då jag inte vet om det är tillåtet att ange vilken handlare det gäller så skriver jag inte det, intresserade kan fråga via PM.
En röd tråd i detta är bemötandet.
Väldigt gott bemötande och god service till den dag affären är klar, efter det lätt ointresserat.
När sen reklamationen är ett faktum vänder det ordentligt, inga svar, väldigt otrevligt och nedlåtande bemötande.
Bara en sån sak att det tog nästan 4 månader från reklamation till ett skriftligt svar.

Klipper in den mailkonversation som varit:

Jag, skickat 23/5.
” Hej X,

Med andledning av den, enligt mig dåliga, kommunikation som pågått sen den 8/4-14 då jag först anmälde kopplingshaveri på ovan angivna traktor skickar jag detta mail.
Traktorn levererades i November, garantistart 2013-11-14. 3 månader X-garanti.
Vid affär angavs att traktorn gått 3.700 timmar, när den anlände hos mig stod timräknaren på 3.809 timmar.
Jag kör lite drygt 100 timmar per år, så jag anser att skillnaden har avsevärd betydelse.
Påtalade detta för säljaren som menade att en sån skillnad är bruklig då maskinerna ofta går en tid till hos tidigare ägare, då vid inbyte.
Oavsett detta så bör korrekt timantal kunnat meddelas innan affär då traktorn stod hos X.
Direkt vid ankomst ställde jag in traktorn i min verkstad för genomgång.
Ett antal fel upptäcktes, många av dom av mindre karaktär som man kan vänta sig av en traktor av denna årsmodell.

2 fel, upptäckta inom garantitiden, utmärker sig däremot.
• AC fungerar inte. Jag frågade säljaren specifikt om detta och han angav att AC:n skulle fungera. Detta är nu åtgärdat på min bekostad.
• Växellådsolja väldigt dålig, vilket jag också anser vara anmärkningsvärt då det överenskommits att alla oljor och funktioner skulle kontrolleras innan leverans.
Just detta är också skrivet på köpeavtal nr X. Då oljan var så dålig beslutade jag att byta den omgående. Oljan byttes vid 3.814 timmar, även detta på min bekostnad.

Efter oljebytet har traktorn endast gått på mindre jobb på gården och ca 40 timmar snöröjning.
Måndagen den 7/4-14 kopplar jag för första gången på min kärra för att hämta ett lass grus, 8,1 ton enligt våg i grusgropen.
På väg därifrån så havererar kopplingen på traktorn, då vid 3.859 timmar.
Traktorn har vid det tillfället körts av mig i 50 timmar och jag anser det föga troligt att jag under denna korta tid orsakat ett sånt kraftigt haveri på kopplingen.
Då min användning av traktorn är säsongsbetonad så inträffar inte de av mig utförda arbetsmomenten jämt över året.
På vintern går traktorn på lättare snöröjning och på sommaren med kärra för transport av grävare och massor.
Jag menar att om jag köpt traktorn i förslagsvis februari så hade detta haveri inträffat inom garantitiden.
Dessutom så anser jag att om funktions och vätskekontroll utförts på ett korrekt sätt så hade även trasig AC och dålig växellådsolja upptäckts.
Troligen hade även den havererade kopplingen upptäckts i samband med oljebytet.

Jag köpte denna traktor i god tro av säljaren för vilken jag fått ett gott förtroende.
Vid köpetillfället spekulerade jag på ytterligare ett antal traktorer, då i en lägre prisklass.
På säljarens inrådan beslutade jag att köpa denna istället då den skulle vara i väldigt gott skick och vara en bättre affär på sikt.
Traktorn är dessutom i ett gott yttre skick vilket inte sade emot säljarens argument.
Betalat pris för denna traktor är i det övre spannet för modell och årsmodell.

Då detta dragit ut på tiden har jag inget annat val än att agera då jag är i stort behov av traktorn.
Den står nu på Y vilka har skruvat isär traktorn för att se hur omfattande skadorna är.
Tyvärr är lamellerna inte bara slitna utan dom har dessutom gått i delar.
Vissa står på trekvarten och har orsakat stora förslitningsskador i kopplingskorgen.
Lamellpaketet har dessutom brunnit fast i kopplingskorgen, vilken fick slås ut med slägga, varvid även denna måste bytas.
Lösa metalldelar har slitit ner kuggen på ett drev.
Jag inväntar skriftligt utlåtande och bilder från Y.

Detta är helt tydligt ett långt förlopp och kan omöjligt ha orsakats av mig under de 50 timmar jag kört traktorn.

Jag anser att X bör bistå i detta fall, enligt följande:
• Reparation av AC delas 50/50 mellan köpare och säljare.
• Växellådsolja och byte av denna delas 50/50 mellan köpare och säljare.
• Delar och reparation av koppling delas 50/50 mellan köpare och säljare.
Då detta brådskar önskar jag svar omgående.”

X, svar 21/7:
”Hej !

X har en begagnadgaranti som gäller 3 månader från leveransdatum, Ersättningen är 50/50 plus självrisk på 2000:- vid varje skadetillfälle.
Vi har inga skadeanmälningar från Er inom garantitiden, så därför kan ej heller någon skadeersättning betalas ut.”

Jag svarar 23/7:
” Hej,

Det du skriver stämmer delvis, anmälan finns på dålig växellådsolja och ej fungerande AC.
Växellådsoljan har diskuterats med XX, AC:n med både XX och er reklamationsansvarige.
Båda dessa gott och väl inom garantitiden.
Hade jag varit mer insatt i denna traktors funktion än vad jag då var så hade säkert växellådsoljan varit en större väckarklocka.
Växellådsoljan byttes av Z 2013-12-11 vid 3814 tim.
Då hade traktorn gått 5 tim i min ägo, 1 av dom timmarna för att köra traktorn till Z.
AC:n anmäldes till er i Januari och reparerades på Q 2014-03-12.
Anmärkningsvärt att den dåliga oljan och AC:n inte uppmärksammats vid överenskommen genomgång av funktioner och vätskor hos er.
Anledningen till att jag inte drog dom ärendena vidare var god relation och att dom var av mindre art.
När det sen visar sig att den dåliga oljan är ett följdfel till ett mycket större fel, havererat fram/backpaket, så visar det sig att relationen inte alls var av den dignitet jag då trodde.
Då vände den tidigare goda tonen till nåt helt annat.
Dessutom så har jag inte fått återkoppling på mina telefonsamtal och mail utan ett flertal påstötningar.
Efterfrågat besiktningsprotokoll har ännu ej sänts mig.
Jag anser att då felet med all säkerhet fanns vid leverans så bör detta enligt god affärsed delas mellan båda parter.
Där är vi tyvärr inte överens.
Förhoppningsvis kan vi komma till en, för båda parter, acceptabel överenskommelse för att kunna lägga detta ärende bakom oss.”

X, svar 23/7:
” För X del har vi redan lagt ärendet bakom oss och har inget mer att tillägga.”

En lärdom av detta är att ta diskussionen, innan affär, om hur en garanti ska utformas.
Har man en tex säsongsbetonad verksamhet måste garantin utformas med hänsyn till det.
En annan sak är att göra en ordentlig funktionskontroll vid leverans, att gå igenom servicepunkter och normal användning räcker inte som kontroll.
Jag vet att X rent juridiskt har torrt på fötterna, men naiv som jag är så tycker jag att man inte gör affärer på det sättet.
Själv skulle jag då inte sova gott om nätterna.
Jag har gjort ett antal misstag i den här affären, som säkert är självklara för andra.
Tyvärr tror jag för gott om folk, men man lär sig.

Det finns mycket mer att skriva om händelser och bemötanden i det här fallet, men ser ingen anledning att kräkas om det här.
Vill bara dela med mig av mina erfarenheter, med lite tur kan det hjälpa någon iaf.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Dåliga erfarenheter vid reklamation.

Skogshuggarn  
#300453 Kort summering:

Förjävligt!.

Men såhär är det tom när man köper nytt ibland.

En nära släkting köpte nyligen en splitter ny "mellanklasstraktor" ur det "gröna sortimentet" kompl med lastare + div redskap.
På den rasade insprutningen efter?,,,,tror det var 100-150 h timmar, och det bråkar åf om än och menar att det tankats "dålig diesel".
Släktingen har tom fått dra in bensinbolaget som levererat diesel, med intyg, kvitton, prover mm,,,, ja ni hör ju själva.

Så gör man fan inte på en affär om + ½ milj Sekr.

(Anmärkningsvärt dock att den gamle Zetorn tuffade och gick hundratals timmar,,,ur samma tank :wink: )

Avatar Fallback

Re: Dåliga erfarenheter vid reklamation.

ulfgustav  
#300529 Ett tips
Se till att få minst 30 dagars kredit vid köpet under den tiden kan man i allafall gå igenom de väsentligaste delarna och funktionerna i maskinen. Är det fel eller brister påtala det för leveratören betala maskinen men innehåll en skälig summa i avvaktan på reaktion och uppgörelse.
En sådan metod brukar påskynda ärendet

Användarvisningsbild

Re: Dåliga erfarenheter vid reklamation.

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300611 Instämmer i summeringen!

Det är ju tom ännu värre! Märkligt att dom kan tillåtas bete sig så här. En mindre handlare skulle troligen gå i graven rätt snart efter några såna affärer. Jag tycker det är konstigt att inte ML ställer högre krav på sina medlemmar!

Verkligen inte! Min affär var på halva det ordervärdet. Rep.kostnad 80-100.000:-. Är numer gift med traktorn...

Gammalt järn dödar man inte i första taget! :)

Det var ett bra tips! Ett annat är att skriva timmar istället för tid när det gäller garanti. Även att tydligt specificera vad som ska göras innan leverans. Kontroll är ett odugligt ord när det blir tvist. Ett tillägg där det tydligt står att brister upptäckta vid kontrollen även ska åtgärdas eller åtminstone informeras om måste till i avtalet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dåliga erfarenheter vid reklamation.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300641 Törs man fråga vadför traktor de handlar om?

Användarvisningsbild

Re: Dåliga erfarenheter vid reklamation.

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300810 Det törs man, CASE MX 135.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dåliga erfarenheter vid reklamation.

Tosca  
#300963
MickeBM skrev:X, svar 23/7:
” För X del har vi redan lagt ärendet bakom oss och har inget mer att tillägga.”

Med tanke på detta svar, ser jag ingen anledning till att inte gå ut med företagsnamnet, möjligen ska vi fråga Admin innan så inte han har något att invända?

Användarvisningsbild

Re: Dåliga erfarenheter vid reklamation.

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301906 Kanske, lite osäker på om det finns nån risk med det.
Men kan man förhindra att en till drabbas så är det ju bra!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).