Gallring

Kapa brytmån

14 inlägg 7451 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kapa brytmån

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300504 Även i förstagallring gör jag riktskär/fällskär/brytmån. Är ju ändå dryga 15 cm i brösthöjd. Men när jag fällt trädet, sitter det ändå fast i roten. Särskilt när man fäller på bänk. Ibland är det bra för kvistningshöjden, ibland inte. Men av skall ju brytånen.

Och en dum fråga då, hur kapar man av den på ett bra sätt, och var står man ?? Roten brukar ju sprätta iväg så man hoppar till även på små pinnar. Ibland kan jag få såga både en och tre gånger innan det lossnar, man vill ju inte få svärdet i jorden allt för mycket.

Det borde finnas ett knep som jag inte känner till. :geek:



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Kapa brytmån

tallen100  
#300506 På så klena träd kan du kapa av brytmånen när trädet faller eller göra en mycket tunn brytmån.

Avatar Fallback

Re: Kapa brytmån

Blivande snickare  
#300528 Nu är jag ju bara glad amatör men om det stör arbetshöjden att stammen sitter kvar i stubben så brukar jag kvista fram till första 3 metern, kapa å sedan gå tillbaka å såga lös från stubben. Då släpper det nätt och man slipper otrevliga sprättningar :smile:

Avatar Fallback

Re: Kapa brytmån

Jim_the_one  
#300530 Kapa när trädet faller går bort! Man ska inte vara kvar där då.

1,5cm brytmån räcker gott, ta bort några mm innanför barken på brytmånen också.

Du kan ändra vinkeln på riktskäret så att det går ihop strax före stammen ligger på backen.

Sen kan du alltid kapa från toppen så slår inte roten upp så farligt.

Stå på höger sida om stammen. Såga med undersidan av toppen på svärdet.

Avatar Fallback

Re: Kapa brytmån

rikard_e  
#300584 Jag har gjort en "mindre öppna" fällskär , precis som man gör när man fäller över en sten för att brytmånen ska gå av och inte rotänden ska spjälka sig och skada virket.

Avatar Fallback

Re: Kapa brytmån

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300592 Mm, jag försöker med det ibland, men hjälper inte alltid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kapa brytmån

isteskog  
#300599 Jag gör också "mindre öppna" fällskär på klena stammar, men visst någon gång spjälkar det! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kapa brytmån

Homo abies  
#300632
Mangan skrev:Mm, jag försöker med det ibland, men hjälper inte alltid.

Öva öva öva!

Avatar Fallback

Re: Kapa brytmån

Futurawood  
#301749 10 % brytmån av bhd räcker och på klena träd som inte står farligt till i en gallring så kan det räcka med 10 mm tycker jag. Om man gör ett skär med liten vinkel brister det oftast innan det slår i backen. Regeln är ju att brytmånen skall styra trädet ända ned men det hamnar nog rätt ändå.
MEd erfarenhet så lär man sig då man använder rulle eller om det är stenigt. Säkerhetsmässigt är det dock alltid viktigt att man går snett bakåt från roten när trädet börjar falla så man inte får ett slag. Underskatta aldrig trädets storlek. Ett mindre träds rot i knäskålen känns och kan bli långvariga problem.

LAJ

Avatar Fallback

Re: Kapa brytmån

Jim_the_one  
#301753 Den känns nog rätt bra över käften oxå. Haha

Det va en på kursen när jag gick AB som hade slagit ut tänderna på just ett klenträd.

Avatar Fallback

Re: Kapa brytmån

isteskog  
#301758 Kan gå riktigt illa med klena träd. En skogsägare hemifrån (död sen några år) fällde för processor, ett klen träd slog upp i ansiktet på honom och gjorde honom blind på ena ögat. Han hade en hjälphuggare med sig som fick skjutsa honom till hälsocentralen. Denne hjälphuggare hade inte körkort, men skogsägaren tvingade honom att köra en mil ändå. Det skulle ha varit en dråplig färd enligt utsago, men skogsägaren kom iaf under läkarvård! :shock:

Användarvisningsbild

Re: Kapa brytmån

svampbob  
#301788 Jag jobbar rätt mycket med att kapa av brytmånen då jag fäller i skog där det är för trångt för att få omkull träden på vanligt sätt.

Användarvisningsbild

Re: Kapa brytmån

anersimyra  
#301797
Mangan skrev:Även i förstagallring gör jag riktskär/fällskär/brytmån. Är ju ändå dryga 15 cm i brösthöjd. Men när jag fällt trädet, sitter det ändå fast i roten. Särskilt när man fäller på bänk. Ibland är det bra för kvistningshöjden, ibland inte. Men av skall ju brytånen.

Och en dum fråga då, hur kapar man av den på ett bra sätt, och var står man ?? Roten brukar ju sprätta iväg så man hoppar till även på små pinnar. Ibland kan jag få såga både en och tre gånger innan det lossnar, man vill ju inte få svärdet i jorden allt för mycket.

Det borde finnas ett knep som jag inte känner till. :geek:
Ett horisontellt " riktsnitt " följt av fällskär, alternativt kapa rakt av.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Kapa brytmån

brassel  
#301806 I det senaste håller jag med :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).