Sågverk (mindre)

Solosåg eller Bamsesåg

115 inlägg 121767 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98573 idag så blev det köp. en M7a med elmotor å matning, komplett med massor av kedjor å ett antal svärd, slipmaskin å lite andra slitdelar har provkört ute på gräsmattan utan direkt "bra å rak" uppställning men det funkar kanon... nu blir det att bygga en vagn den kan stå på å så man kan flytta den utan att ändra "rakheten"

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Nygren  
#98605 Om det var den som va på blocket så har du nog gjort ett bra köp.
Så nu e det bara att såga.
Du får skriva när du har rippat några stockar

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98802 Det va den på blcket;)... jag har kört igenom en halv farma (9ton) vagn me div timmer under förmiddagen, å det är i princip det som funnits på "gården"... en del torrt som går tungt att såga, å sen nån stock som va runt 60 i diameter, dock färsk... å sen "normalt" gallrings timmer runt 20-35 cm å det går bra dom grövre kapade ja av på längden för dom kändes så jäkla tunga:)... annars går det kanon;)...

Men ja undrar om nån här me M7 har saxxtödet i nån ända å Om det funkar bra???

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Lajban  
#98811 Efter att läst alla inlägg här så har jag också betämt mig för köp. Det blir en Bamsesåg med tre stocklyftare, avkapad till 6,5 meter för att passa in i mitt såghus. Tänkte även investera i digitalavläsning samt trycksmörjning.
El matning naturligtvis. Har även börjat på en virkestork. Någon som har en sådan eller känner någon som har? Vill ju gärna slippa göra alla onödiga nybörjarmisstag. Tänkte bygga den ca 5x2x1 meter. Förslag på material? Konstruktion? Torkaggregat? Tack på förhand!

Användarvisningsbild

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Bax  
#98840 Börja gärna en egen tråd om virkestorken.
Tips: Sauno
Logosol (bl.a.) säljer dom. Finns byggbeskrivning av markisolering på nätet, annars ett gammalt lastbilsskåp, gärna från en kylbil.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

mbss  
#101015 Funderar på att köpa en begagnad Logosol M7 med elsåg (E5000) och elmatning.. Först och främst för eget bruk då det är en hel del som ska byggas på gården, men jag funderar även på att försöka få in lite lego-sågning också för att finansiera köpet.

Funkar ovanstående kombination för att såga på plats åt andra? Vad kan man ta betalt ungefär (i timmen) men en sådan kombination?

Sedan en sista fråga.. Ni som lego-sågar, ärr det lätt/svårt att få tag i jobb? Tror inte det finns några mobil-sågar häromkring (på i.a.f. 4-5 mils radie) och jag vill ju inte heller ha full sysselsättning med sågning.. :) Max någon dag eller två i månaden..

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Nygren  
#101050 Du kan nog ta runt 300 kr i timmen eller så tar du betalt per meter , tänk på att pengen du tjänar ska täcka skador och service.
Du är mobil och det är inte dom stationära sågverken för du kommer hem till folk och sågar ,dom slipper att frakta virket fram och tillbaka till sågverket.
Du kan alltid lägga ut en annons på Blocket och i lokal tidningen så ser du ganska snabbt vad du får för napp.
Hur lång är sågen? Är den standard så kanske du ska köpa förlängning så att du når mer kunder.
Lycka till

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Rindiz  
#299272 Vankade fram och tillbaka länge innan jag bestämde mig för vilken såg jag skulle köpa,
Far min har en Solosåg och jag har sågat vid flera tillfällen med honom.
Sökte info om både bamsen och solon på nätet och fick då intrycket att det verkar som om bamsen säljer sig själv, stor kvalitetsskillnad på internettsidor och instuktionsfilmer..
Logosol vinner helt klart där enligt mig..

Så till köpet då. En Bamsesåg på 9 meter med elmatning & trycksmörjning Samt en Bamsefräs upp till 6" och spånlåda.

Nu har jag hunnit såga en del och är mycket nöjd, Även Far har varit här och tycker att det är en Rejäl maskin i jämförelse med Solosågen.. Ja Bamsen är ju mer stationär än solosågen, men han vill ändå inte flytta sin för det är bökigt att få allt rakt igen..

Fördelar enligt mig Logosol: klicksystemet till höjningen, lätt enhet, lätt att byta svärd och kedja då det sitter lätt tillgängligt, sågen kommer även tillbaka med elektrisk drivning.

Nackdelar enligt mig Logosol: vev på varje stocklyftare, måste stå kvar vid panelen för matningen, mycket rangligare, snören till socklyftarna, enkelfräs.

Fördelar enligt mig Bamsesågen: Rejäl och stabil, en vev till tre stocklyftare, ställ in matningen och ströa färdigsågat under tiden, kedjor till stocklyftarna, dubbelfräs, spånlåda som tar hand om spånet öppnas lätt över skottkärra eller släpvagn, kan dock inte användas till fräsen.

Nackdelar enligt mig Bamsesågen: Tung som faan att flytta :-) lite svårare att komma till och byta svärd och kedja, skalorna kunde varit vända mot dig och mer lättlästa.

detta är som sagt bara min diagnos, med då har jag väntat i tre år på att välja rätt enligt mig och för mig blev det en bamse.

skulle man nu kompletera bamsen med digital skala som man kan nolla oavsett vart på blocket du befinner dig så skulle allt blivit väldigt mycket enklare, nackdelen: det är dyrt för dem sakerna man får enligt mig.

Funderar man på att skaffa ett sågverk så är det enligt mig väldigt viktigt att få hanteringen kring timmer och färdigsågat på ett väl genomtänkt sätt, bygger man såghus, bygg inte för litet så du låser fast dig.

Både Solosågen och Bamsesågen fungerar utmärkt! smaken är som baken, delad.

Tips till er som får sista plankorna att hänga lite: slå ihop några 2"5" och lägg vid sågen, justersåga dessa så att dem är helt plana innan du använder dem igen. alternativt spara ett block och såga på det, var bara noga med att såga det rakt mellan gångerna du använder det.
Några 2"5" ihopspikade ädrar sig mindre än ett sparat block.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Danskar´n  
#300174 Har läst de mesta av inläggen om funderingar om Bamse- eller Logosolsågverk. Undras varför ingen talar om Lennartsfors, eller Jonsereds, som dom hette från början.
Jag ägde ett Jonsereds bandsågsverk för nogra år sedan, och det som jag tycker är fördelen med detta framför de andra är att stocken inte skal lyftas upp på någon bänk, men rullas på en rälls som ligger på marken. Stocken låsas på samma sätt som dom andra och sågaggregatet lyftas steglöst med ett svarv.
Såg nyligen en reklam från Lennartsfors på ett bandsågverk till ca. 75000, vilket ju är ett ganska "bra" pris.
Tyvärr sålde jag min såg, så nu söker jag det kedjesågsverket, som Lennartsfors gjorde förut, men som dom inte gör längre. Till småskaligt hemmasågning är den modellen tillräcklig och ganska solid och robust... och relativt billig.
Någon som har ärfarenhet med Jonsereds/Lennartsfors?

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Homo abies  
#300420 kolla Alboga träteknik där finns bra maskiner till vettigt pris och SERVICE

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Rindiz  
#300479 Äntligen en riktigt produktfilm från bamsesågen, fräsen, och klingsågen.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Flax12  
#300493
Rindiz skrev:Äntligen en riktigt produktfilm från bamsesågen, fräsen, och klingsågen.

Ja det va en bra film! Verkar vara robust o genomtänkt den där bamsesågen.

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Torbjörn Pettersson  
#300500 Det är inte lätt å sälja nån Solosåg nu då...

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

Rindiz  
#300507 Det är rejäla maskiner, det kan jag intyga :)

Avatar Fallback

Re: Solosåg eller Bamsesåg

rickardgustavsson  
#319737 jag ska nog införskaffa en såg och fräs nu till våren , är det någon som vet om det finns någon fräs eller hur man gör för att få timer att vara raka på anläggningsytorna och runda på in och utsida , som det är på Alaska hus .
bild på hur jag menar
http://www.shutterstock.com/sv/pic-6008 ... -1-11&ws=1

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).