Jakt och Fiske

vargen

1058 inlägg 251305 visningar 65 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: vargen

T Landström  
#300267 Jag är jägare...men jag tycker det är konstigt att det är värre när en varg tar en hund än när hunden förolyckas av något annat som tex bilar, tåg, andra jägare...

Vi har ett annat stort rovdjur i Sverige som ger sig på jägare mer eller mindre varje år...men det ska inte utrotas...

Vi kommer nog få leva med vargen vare sig vi vill eller inte... Men ett sätt att få acceptans för vargen är nog att vi får börja jaga den...

Avatar Fallback

Re: vargen

sputtnick85  
#300270 Det är inte samma sak att sak att släppa en hund med kompisar.man tänker ju inte att nu kanske hunden blir skjuten.har man en väg är det olyckligt men då får man jaga utifrån den och passa runt vägen.men vad ska vi göra när det är varg runt överallt.dom går ju in på husen och tar katter hundar å faan å hans moster.såg ett klipp idag när en man filmar vargen när den går in i fåren genom rovdjursstängsel vad gör man åt nåt sånt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vargen

Vedproducent  
#300272 Lika kul varje gång att se hur uppretade visa blir för några vargar. Jo jag både jagar och har en hel massa skog och den finns inte i Stockholm. Hundar springer det så många här ändå så jag har ingen egen. Bara skönt att slippa vänta på att den ska komma när det blir mörkt och man bara vill in i värmen.
Bryr mig egentligen inte ett dugg om varken för eller emot men det är underhållande läsning och se hur vissa överreagerar. Tex genom att säga att vargen tar alla hundar när sanningen är den att vi jägare faktiskt vådaskjuter ihjäl fler hundar än vargen tar. Då är det svårt att lyssna på mycket mer annat än i underhållande syfte.
Men det är bra det håller undan lite älg i alla fall med lite varg.

Avatar Fallback

Re: vargen

sputtnick85  
#300275 Jo men om du har jakten som ett intresse. Så resonerar man inte som dej.om viltet försvinner från din mark och det inte finns nåt att jaga.eller om kompisar inte vågar släppa hundar vad gör du då? Fortfarande lika roligt? Skiter du i det ska du inte kalla dej jägare.många stora markägare förlorar mycket pengar på sälj jakter när det inte finns vilt kvar eller någon vågar släppa hundar

   TS
Användarvisningsbild

Re: vargen

Vedproducent  
#300277
sputtnick85 skrev:Jo men om du har jakten som ett intresse. Så resonerar man inte som dej.om viltet försvinner från din mark och det inte finns nåt att jaga.eller om kompisar inte vågar släppa hundar vad gör du då? Fortfarande lika roligt? Skiter du i det ska du inte kalla dej jägare.många stora markägare förlorar mycket pengar på sälj jakter när det inte finns vilt kvar eller någon vågar släppa hundar

Att många stora markägare förlorar pengar på säljjakter när viltet försvinner är ju bara något ni jägare drar till med i ren okunskap. Finns knappast någon stor markägare som inte skulle tjäna på det rent ekonomiskt med noll vilt och noll intäkt för säljjakter. Det lilla jakten inbringar är ju bara någon tugga på varje tallplanta som ersättning.
Men så vitt jag vet så är det ingen stor markägare som kommit på tanken att utrota allt vilt trots att det varit det ekonomiskt mest fördelaktiga för dom.

Avatar Fallback

Re: vargen

sputtnick85  
#300282 Det är ju jakten som kultur och intresse som förstörs med vargen löshundsjakten är snart över men vad tycker du att vargen gör för nytta

   TS
Användarvisningsbild

Re: vargen

Karlsson_98  
#300283 En bekants hund blev tagen av varg några kilometer ifrån vårt hus förra veckan. Tror det är 4-5 hundar som har blivit tagna under några veckor i Årjängsområdet. De har ansökt om skyddsjakt så man kan bara hoppas att det inte är "genetiskt viktiga" vargar som går häromkring..

Användarvisningsbild

Re: vargen

Vedproducent  
#300287
sputtnick85 skrev:Det är ju jakten som kultur och intresse som förstörs med vargen löshundsjakten är snart över men vad tycker du att vargen gör för nytta

Det är väl inte det viktiga vad du eller jag tycker. Det är ingen som bryr sig om det i alla fall. Men det är så mycket annat vi tar hänsyn till i skogen. Tex några ovanliga svampar och olika kryp. Jag förstår kanske inte heller varför vi ska lägga så mycket pengar och hänsyn på att bevara precis varenda svampart. Men vi skogsägare får ju rätta oss efter det också naturligtvis så varför ska vargen vara något undantag? Är det bara för att ditt stora intresse jakt störs?
Så kan man inte resonera. Ungefär lika korkat som att alla vill ha vindkraft men den ska aldrig synas därifrån jag vistas.

Avatar Fallback

Re: vargen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300297 Det brukar komma in lite varg i städerna då och då, men inte blir det panik för det? Så det där med att hoppas på att det kommer varg till Stockholm känns ganska dödfött.

Jaga är säkert kul för de som har intresset, men det finns andra intressen att ta hänsyn till också.

Avatar Fallback

Re: vargen

sputtnick85  
#300301 Vilka intressen går inte att bedriva om vargen skulle försvinna? Eller tolkar jag ditt inlägg fel

   TS
Användarvisningsbild

Re: vargen

Vedproducent  
#300302
sputtnick85 skrev:Vilka intressen går inte att bedriva om vargen skulle försvinna? Eller tolkar jag ditt inlägg fel

Vargsafari för turister hade varit kul att hålla på med :lol:

Avatar Fallback

Re: vargen

sputtnick85  
#300305 Jo det hade varit nåt.fast en beväpnad sådan

   TS
Avatar Fallback

Re: vargen

rikard_e  
#300308 Jag hatar inte vargen. Men våra förfäder har försökt att utrota den av en anledning.
Anledningen då var att den tog tamboskap. Och det tamboskapet, skulle kunna skyddas med rätt stöd och åtgärder, men det är ett enormt stort projekt, och tydligen så finns det viktigare saker än lantbruket att lägga pengar på.

Jag har slutat med fåren, så jag har väl ingen rätt att säga något. Men för 3 år sen siktades varg några kilometer bort, och just det att gå och lägga sig på kvällen och ha den oron i sig att det kan komma varg är besvärligt.

Sen anser jag att det är så j*vla stört att folk i städer ska bestämma hur det ska se ut på landsbygden då dom själva inte orkar pallra sig utanför 50-skyltarna.

Låt dom på landet ha det sista ordet i hur det ska skötas.

Avatar Fallback

Re: vargen

sputtnick85  
#300310 Håller helt med dej fler skulle ha det resonemanget

   TS
Avatar Fallback

Re: vargen

Brickan  
#300321
sputtnick85 skrev:många stora markägare förlorar mycket pengar på sälj jakter när det inte finns vilt kvar eller någon vågar släppa hundar
Jakten härikring är värd en dryg tia per ha. Mer än så kan man alltså inte förlora. Många % av väldigt lite är fortfarande väldigt lite.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).