Gallring

Gallra bort asp?

35 inlägg 23889 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

isteskog  
#300235 Skogshuggarn! Det finns två sorters törskatesvamp. En som värdväxlar mellan tall och vissa örter. Sen finns det en art som sprids mellan tallar. Angreppen i Norrbotten på ungtall är den värdväxlande sorten enligt expertis. Här hos mig (Hälsingland) har vi sorten som sprids mellan tallar och då främst gammal tall.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallra bort asp?

Skogshuggarn  
#300239
svampbob skrev:Gaddtall säger vi här.
"

Samma här. :wink:

Där ett tag runt 90 talet så sparades dessa som "miljöträd" i slutavv, även om de hade delvis "grönkrona".
Äldre generationers skogsarbetare "visste bättre" utan, en massa rapporter/utbildningar. :wink:

Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300562 I vintras (januari) fällde jag några Aspar med ca. en meter höga stubbar. Bara för att testa.

Asparna stod i kanten av en liten dunge med åker mot sydväst. Inga stubbskott eller rotskott, inte ens en antydan!

Har i samma dunge testat att barka några av Asparna. Först den fjärde sommaren var de helt utan gröna blad så att man med säkerhet kunde ta ner dem.

Så, meterhög stubbe är min rekommendation.

Användarvisningsbild

Re: Gallra bort asp?

Skogshuggarn  
#300625 @ Isteskog: Vi har törskaten främst i äldre tallbestånd, oavsett vegtyp, bonitet mm.
Hittar man en så behöver man inte gå långt för att hitta nästa,,,, ibland inte alls.
@ Ernst: Din rek verkar vettig, nackdelen är ju att det blir kvar mycket gagnvirke.
Exvis större aspgallring i direkt anslutning till tallungskog.

Skulle vara intressant att veta hurpass långt dessa "sporer" kan sprida sig under "normala förhållanden".

Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

isteskog  
#300629 Sporerna sprider sig främst på hösten och gynnas av regniga höstar! Står inget om hur långt sporerna sprids. :geek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).