Motorsåg och handhållet

Kjede for 20toms sverd

11 inlägg 4887 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kjede for 20toms sverd

rønning  
#300087 Har en Stihl 044 som jeg bruker litt på et minisagbruk (hjemmelagd). På den har jeg et 20toms sverd kjøpt på E-bay. Sammen med sverdet kjøpte jeg kjede som har 72 drivlenker (3/8, 1,3mm, 72dl). Da jeg godt kunne tenkt meg fler kjeder, har jeg sjekket litt på nettet og funnet at Anton`s timber selger kjeder som har 71 drivlenker. Kan dette kjede passe til dette sverdet, eller blir det for kort? Prisen er tiltalende synes jeg, 170 kr. inkl mva.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kjede for 20toms sverd

Ferguson system  
#300090 Prisen er det ikke noe å si på. Det kan hende det går med 71 dl, spørsmålet er om det er nok rom å justere på. Logosol har kjeder som passer, men til en høyere pris. http://www.logosol.no/store/skjaereutst ... 72-dl.html

Användarvisningsbild

Re: Kjede for 20toms sverd

totte  
#300093 Hur mycket kan du dra in svärdet från när 72-länkskedjan är på och spänd. Ett drivlänksavstånd är ca 19 mm, två gånger delningen och fördelat på två sidor av svärdet blir det delningen ca 9,5 mm. Lite spelrum behöver du för att få på kedjan så säg minst 12 - 13 mm behöver du kunna skruva in svärdet för att 71-länkarsskall passa.

Avatar Fallback

Re: Kjede for 20toms sverd

rønning  
#300107 Takker for raske svar. Skal sjekke avstanden i morgen når dagslyset er tilbake. Men hvordan er det med antall skjær når det blir færre drivlenker å dele på. Har det noe med skip og semiskip å gjøre kanskje? Har ikke satt meg inn i det, men muligens ganske enkel matematikk?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kjede for 20toms sverd

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300109 Da får du et skjær mer på ene siden, de kommer etter hverandre.

Användarvisningsbild

Re: Kjede for 20toms sverd

totte  
#300140
rønning skrev:Takker for raske svar. Skal sjekke avstanden i morgen når dagslyset er tilbake. Men hvordan er det med antall skjær når det blir færre drivlenker å dele på. Har det noe med skip og semiskip å gjøre kanskje? Har ikke satt meg inn i det, men muligens ganske enkel matematikk?


Rätt som Rank skriver.

Och det har inget att göra med skip eller semiskip, det är när man "glesar ut" kedjan, genom att ta bort t ex varannan tand på var sida. Används huvudsakligen för att en såg skall kunna dra längre svärd än vad den skulle orka med en normalkedja.

Avatar Fallback

Re: Kjede for 20toms sverd

SawTroll  
#300144 Ja, men i praksis blir det i tillegg enten en skip sekvens eller en "full house" sekvens ett sted med 71dl. Det vanligste er uten tvil en skip sekvens, og da blir det to kuttere på rad på samme side (uten betydning i praksis).

Jeg forstår ikke hvorfor det tilbys 71dl kjeder, og ikke 72 - siden det så vidt vites ikke finnes sverd som er spesifisert for dette (70 ja, men ikke 71). Er det en trykkfeil på websiden til Anton's?

Hvilket fabrikat er kjedene som tilbys av Anton's?

Avatar Fallback

Re: Kjede for 20toms sverd

rønning  
#300175 Det står ikke noe fabrikat, men at de er for Cannon hard nose sverd. Jeg har sjekket, og funnet at jeg med et nødskrik kan få på kjedet på mitt sverd. Kan også sette på mindre ringdrev å få litt plass der. Har drev med 8 tenner nå.
Tror jeg skal bestille et kjede å prøve, så finner jeg nå ut av det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kjede for 20toms sverd

Jim_the_one  
#300181 Du blir nog besviken om du sätter på ett mindre drev. Kedjan går saktare då.

Avatar Fallback

Re: Kjede for 20toms sverd

rønning  
#300210 Ja, er klar over at det går saktere da, men det blir bare gjort om det blir for trangt. Tror det går med 8 tenner. Om jeg må på med drev med 7 tenner, kan det være en får på et med 8 tenner når kjedet har strukket litt. Verdt å prøve, da man lærer. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kjede for 20toms sverd

Jim_the_one  
#300212 Sen får du jämföra hur kedjerna håller skärpan. Oftast så är ju billiga grejer just billiga pga sämre material. Så det är ju inte alltid det blir billigast ändå. Men ibland har man tur.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).