Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2886 inlägg 798719 visningar 170 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299631 Inget har blåst kull än, Rickard?

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#299638 Raka, fina stammar! Blir nog en fin timmerställning med tiden! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#299688 Ogallrad del av gallringen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

rikard_e  
#299809
Mangan skrev:Inget har blåst kull än, Rickard?


Har inte varit och kollat. Det känns kämpigt att gå dit igen. Det var liksom inte med någon glädje man lämnade den gallringen.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

värmSkog  
#299976 Har jämt påbörjat en förstagallring. Jag tar ner nästan all björk utom i luckor, Granen ställs isär lite försiktigt.

DSC_0240.JPG


DSC_0241.JPG


Blir inte så bra bilder med min gamla mobil :wink:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#299978 Tycker det ser bra ut! Eftersom du tar bort det mesta av björken, så har du väl inte så mycket röta i marken, antar jag? Eller resonerar du att björken ska bort för att den piskar granen?
Vore roligt med lite olika synpunkter ang björk i barrgallringar! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

sundelius  
#299981 I mina gallringar brukar jag göra precis som värmSkog har gjort i sin. Kunde lika gärna varit fotat hos mig.
Roligt att se

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

värmSkog  
#299989
isteskog skrev:Tycker det ser bra ut! Eftersom du tar bort det mesta av björken, så har du väl inte så mycket röta i marken, antar jag? Eller resonerar du att björken ska bort för att den piskar granen?
Vore roligt med lite olika synpunkter ang björk i barrgallringar! :smile:


Ja jag känner mig rätt nöjd. Jadu framförallt så har ju björken börjat på att piska granen så det är i huvudsak därför, och den granen jag har tagit ner har än så länge vart frisk så jag hoppas det fortsätter så. Beståndet har bara vart röjt en gång under ca 30 år så det är rätt tätt på sina håll.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

värmSkog  
#299990
sundelius skrev:I mina gallringar brukar jag göra precis som värmSkog har gjort i sin. Kunde lika gärna varit fotat hos mig.
Roligt att se


Kul att du gillar det :smile: Hoppas det fryser snart så Alstorn får jobba lite

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#299995 Visa gärna bilder sen när du kör ut med alstorn!
På min gallring kommer en Marshall 704? och en Kellfrivagn att stå för skotningen, en granne har ett sådant ekipage.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Qkeeper  
#300040 Här kommer några bilder på manuellgallring

image.jpg


image.jpg


image.jpg

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#300113 Ännu en fin huggning! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300373 Så var det dags för drivning!
Vinschbro.jpg

Början.jpg

risefterlass.jpg

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#300377 Hur långa vinschstråk brukar du göra Mangan? Går det bra att undvika skador av vajern?
Minns en i grannbyn, han körde ut många hundratals kubik med liknande grejer som du har. Till och med skotarförarna var imponerade av vad den karlen fick fram virke! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300390 Vinschstråken brukar bli så långt som vajern räcker, plus 1 meter! :D

Näe, traktorn får gå där den kan gå, och så blir stråken därefter. Men klara upp till 45 meter, snöret på skogskompisen räcker ca 40 meter, så längre än så försöker jag undvik. Går kvickt att lägga av sig den, men det går ju någon minut extra.

Ställer man traktorn rätt och gör stråket rakt, så går inte vajern emot. En välplacerad gran topp kan också användas för att styra pulka och släp från stammen. Det är väl grunda rötter som kan skadas dock.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).