Motorsåg och handhållet

Ärligt talat nu då..

60 inlägg 20985 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ärligt talat nu då..

SkogsOrre  
#299866 Huj, flyttade till en gård i Dalarna och skaffade mig lite skog. har ingen större erfarenhet men börjar begripa en del nurå, har kämpat med min Husqvarna o tänkte investera i ngn maskin som kan slipa till kedjan för de vart ju ett himla jobb.

Googlat bäst jag kan men vill höra lit: ni som har lång erfarenhet och en massa kunskap i ämnet, handen på hjärtat, vilken maskin är bäst nu då? tänkte att jag kanske kan slipa lit åt grannarna å. har ca 10 HA. tacksam för era ärliga svar / Orren



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

Jim_the_one  
#299868 Billigare att skaffa en riktig filmall. Och en del påstår även att det blir bättre än maskinslipat.

undvik dom billiga varianterna, vingliga å jävliga.

Användarvisningsbild

Re: Ärligt talat nu då..

JensSkoog  
#299869 Jag sliper allt på min Stihl USG, even röjsågsblader, och är mycket nöjd. Vet inte vad den kostar i Sverige. Viktigaste är å ta sig tid till å bli god på å justera in maskinen på kedjan, och senn ta det lugnt under slipandet. :wink:

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

SkogsOrre  
#299870
Jim_the_one skrev:Billigare att skaffa en riktig filmall. Och en del påstår även att det blir bättre än maskinslipat.

undvik dom billiga varianterna, vingliga å jävliga.


filmall? berätta gärna mer.. :geek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ärligt talat nu då..

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299874 Det fins inga genvägar.

Man MÅSTE lära sig hur det ska se ut oavsett skärpningsmetod.
Det är för de flesta lika svårt att nå ett bra resultat på maskin som det är med fil eftersom det är samma kunskap som krävs, bara olika verktyg att göra det med så att säga.

Hjälpmedel finns i oändlighet men faktum kvarstår: Man måste lära sig, man måste träna för att uppnå bra resultat oavsett vad för skärpningsmetod man använder!

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299877 Oregons filmall med plåt som sitter på fil gillar jag.

Typ en sån här:
http://www.nimaab.se/se/art/underhallsset.php

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

jannee  
#299883 Exakt en sådan som Mangan hänvisar till har jag haft i över 45 år och den fungerar ypperligt till både kedja och klinga, att jag för övrigt är kass på att fila är en helt annan sak.

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

Robertberg  
#299885 Husqvarnas rullmall förespråkar jag, kostar 99:- och gör mig nöjd. Enkel att använda.
Har även testat stihls rullmall för 250:- men tycker den är något krångligare.

Ta med dig sågen till handlaren och be om rätt grejer samt en lektion :)

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

Jim_the_one  
#299886 Den som mangan länkar till använde farsan när jag var ung. Nu använder han stihls filmall som tar ryttarna samtidigt.

http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Mot ... 2-i-1.aspx

Det är husqvarnas filmall jag använder.

Den med rullar.

Har dock också funderat på att skaffa mig en slip. Men av någon anledning blir det massa annat bra att ha köpt istället. Hehe

Det jag skrev om billiga varianter var ämnat för slip.
finns en bunt trådar om slipar på forumet.

annars så instämmer jag med föregående talare. Det finns inga genvägar till en bra skarp kedja.
Personligen tycker jag att vissa kedjor är slöa från fabrik. Sen är jag inget filningsproffs så nog blir en del kedjor galna. Men det är när man tar nå extra drag på någon tand som gör det.

Grattis till skogsköpet också :-)

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299888 Använder gärna Stihl multifil,
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Motors%C3%A5gar/Sk%C3%A4rutrustning-och-tillbeh%C3%B6r/Filutrustning-f%C3%B6r-sv%C3%A4rd-och-kedjor/22288-1630/Multifil-2-i-1.aspx

Tycker den fungerar bra i skogen.

Använder en MAXX slip hemma,
http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=11&anr=183018&parent=sGC&parentIndex=52

Om detta är bäst vet jag inte men tycker det funkar för mig, men jag är ju glad amatör :)

EDIT, länkfel och stavfel

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299894 Stihls multifil passar inte till HVA-kedjor. I alla fall den jag fick pröva, fg4 kanske den hette?

Användarvisningsbild

Re: Ärligt talat nu då..

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299939 Jag kör med den här och tycker den funkar.http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved ... ll-728066/
Har dock inte med mig den i skogen utan där kör jag frihand när det behövs.

Användarvisningsbild

Re: Ärligt talat nu då..

Skogshuggarn  
#299949 Sant!

Finns inga genvägar eller "budgetlösningar"!,,, oavsett metod.


Mange skrev:Det fins inga genvägar.

Man MÅSTE lära sig hur det ska se ut oavsett skärpningsmetod.
Det är för de flesta lika svårt att nå ett bra resultat på maskin som det är med fil eftersom det är samma kunskap som krävs, bara olika verktyg att göra det med så att säga.

Hjälpmedel finns i oändlighet men faktum kvarstår: Man måste lära sig, man måste träna för att uppnå bra resultat oavsett vad för skärpningsmetod man använder!

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

Magnus Andersson  
#300016 Håller med Mange - övning ger färdighet. Har provat diverse mallar och jag har inte fastnat för någon direkt. Oregons filmall har jag för tillfället och den funkar bra.

Avatar Fallback
Vimekaren  
#300022 .
Senast redigerad av Vimekaren tis 09 dec 2014, 20:05, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).