Skotare

Bränsleförbrukning 1110 D eco 07

29 inlägg 9515 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Timberjack74  
#28462 Våran 1710d eco3 ligger runt 11-12liter. Men det är lite svårt att veta hur man ska använda ecodrive läget på driften tycker jag. vi får den att dra minst genom att inte anväda ecoläget på snigeln och köra på sköldpadda.
Men det finns kapacitet att få den att dra säkert 35l h om man gasar rejält 8)

Rottne skotare
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28464 Så illa kan det väl ändå inte vara?? Brorsan var förbi nyss. Intervjuade han lite om deras nya 1110. Den låg på runt 7-8 liter / timmer. Å då har de kanske tuff körning just nu. Så den verkar de ju fått till iallfall. Känns ju helt accetabelt om den ligger på den förbrukningen.

Avatar Fallback
Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28489 Later som jänkarna har fatt lite för mycket att säga till om i John Deeres skogsmaskiner när man ser dessa siffror pa bränsleförbrukningen.. 😡

Avatar Fallback
cummins  
#28499 För mycket att säga till om? john deere är amerikanskt...Deere motorer drar inte mer än nån annan motor, det går ju lätt att räkna baklänges gram per kw/h minus en viss transmission förlust. används dom 215hk som en 1710 har räcker inte 12 liter långt! Dom flesta motorerna brukar ligga runt200g per kw/h

Avatar Fallback

Bränsleförbrukning 1110 D eco 07

1070  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28540 Kul att höra att det är fler som reagerar på bränsle förbrukningen. 1110 drar 9,5 på maskinens tmc men när man kollar mot räkneverket så har den dragit 13-16 litervid lätt körning gallring, slutavverkning verkar som maskinens beräkningar inte stämmer så bra, detta är kollat utan minsta tomgångskörning ,för får den stå det minsta på tomgång så sjunker förbrukningen avsevärt men det är effektiv körning man ska kolla på. Vi blev lovade tekniker från john deere frankrike för några veckor sedan men det verkar ha runnit ut i sanden men nu ska jag på dem igen

   TS
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28554 Brorsans 1110 låg på 7 enligt tmc,när de kollade med mätaren hamnade de på 7,5-8. Så på den verkar det stämma rätt bra. Kanske går att kalibrera den på nå vis? Stämmer faktiskt rätt bra på våran 1710 mot "verkligheten" åxå.

Avatar Fallback
Ellingsson  
#28576 hur räknar den bränsleförbukningen då? har för mig att på en del maskiner räknad den luftgenom strömningen på nåt sätt?...

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28585 Har inte en susning hur den räknar faktiskt. På caten vi hade förut va dom ut å satte på nån låda ute på motorn som skulle logga bränsleförbrukningen. Men den mätte hur mycket som passerade genom insprutningsystemet på nå vis. Ingen vacker läsning va den sörplade i sig sen! :?

Användarvisningsbild
Timberjack74  
#28611 Den räknar ut hur mycke diesel den trycker in i systemet genom att räkna varv eller slag på tryckpumpen, har en viss servicetekniker Ove S beskrivit för mig en gång. tror inte det gick att kalibrera den. våran 1470 drar ca 3l mer än vad den visar om man kollar upp den.
Men jd kanske har lite mindre minuter på sina timmar så dom blir flera 🧠 :roll: :wink:

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28619 Vadå mindre minuter??? Ere samma sak på driftuppföljningen då lr.? :D

Användarvisningsbild
Timberjack74  
#28633
Engstrand skrev:Vadå mindre minuter??? Ere samma sak på driftuppföljningen då lr.? :D

Nä där är det tvärtom tycker jag det känns som i bland. 🧠 :roll: (för det mesta)

Avatar Fallback

Bränsleförbrukning 1110 D eco 07

1070  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29820 Har äntligen fått ner den till 11 liter per timme men då var det extremt lätt skotning gallring 0,06 medelstam och utför med lasset men den drog 15 liter på slutavverkningen intill verkar som att den är väldigt känslig om det tar emot lite eller ej 1070 ville ha 16 liter på slutavverkningen medelstam 0,24

   TS
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29939 Känns som att de endå måste vara nå fel nånstanns. Den kan ju inte dra 4-5 liter mer än den brorsan har. Men de kanske har ändrat nåt på 08orna så de går bättre!?

Avatar Fallback
Agge_84  
#29974 kör en 1410D eco III -08 o den ligger på ca 9-10 l/tim

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).