Sågtimmer

Såga körsbär

10 inlägg 11156 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såga körsbär

Grävbjörn  
#299574 Har kommit över några maffiga körsbärsträd som ja skall ta ner på en tomt.
Det kan bli 4 rotstockar på ca 3-4 m med en brösthöjdsdiam på ca 40 som ja tycker är tråkigt att behöva såga upp till ved. Hur skall jag bära mig åt för att de inte skall spricka vid torkning. Skall de få ligga nått år som det är? eller skall man kanske barka den å låta ligga? Eller skall man köra på å såga upp det till våren å lägga det skuggigt å hoppas att de inte spricker ?? I min mest tidsoptimistiska fantasi så får ja ut fina skivor att tillverka ett bord el. liknande av



   TS
Avatar Fallback

Re: Såga körsbär

JPW  
#299587 Jag gjorde exakt det för två år sen. Sågade upp till grova okantade block som jag torkade ute under tak i skugga under våren. Tog in i ett uthus efter det. Det blev rätt ok men det sprack en del i ändarna och barken drog åt sig en del insekter som sabbade en del.
Jag hade gjort så igen men kantat iaf en aning och strukit ändarna med trälim.
Men såga upp det direkt.

Avatar Fallback

Re: Såga körsbär

Grävbjörn  
#299603 Trälim va intressant. Har aldrig tänkt på de funkar det eller är de bara skrock?

Kanske skall försöka barka det och få det sågat då. Hur tjocka block körde du?
Har hört att en del kör "för tjocka" skivor och sedan sågar i baksidan med typ en handhållen cirkelsåg för att få ut sprickorna där

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga körsbär

JPW  
#299605 Två till två och en halv tum. Sprack egentligen bara i ändarna, men kupade sig rätt mycket. Men det blev jättefint virke, provhyvlade häromdagen. Gör absolut inte ved av det!!

Användarvisningsbild

Re: Såga körsbär

JensSkoog  
#299609 Minns att det finns en tråd om det här på Forum, men kommer inte i håg vad den kallades. Där finns några goda tips. :wink:

Avatar Fallback

Re: Såga körsbär

Blivande snickare  
#299612 Barka å lim i ändarna. Såga övergrova dimensioner och stapla och ströa ordentligt. Om du har möjlighet att sätta vikt på så gör det.

Värmer en blivande snickares hjärta att det inte sågas till ved! :grin:

Avatar Fallback

Re: Såga körsbär

Dunken  
#299755 Hej har 2 st körsbärs storkar som är ca 80 cm grova som har legat ute sen i somras ca 10 cm från marken. Känns lite sådär och såga till ved, men skära en såg bara för 1 träd känns sådär. Har ni rutinerade några tipps?

Avatar Fallback

Re: Såga körsbär

JPW  
#299774 Jösses vilka fåglar! Men har de legat still hela sommaren är de nog döda och inget att vara rädd för. Kan inte svara på hur de blir uppsågade i skivor.

Usel humor, jag vet....

Användarvisningsbild

Re: Såga körsbär

JensSkoog  
#299783
JPW skrev:Jösses vilka fåglar! Men har de legat still hela sommaren är de nog döda och inget att vara rädd för. Kan inte svara på hur de blir uppsågade i skivor.

Usel humor, jag vet....
:lol: :lol:
Om dom har legat senn somras så ville jag inte ha stora förhoppningen om gott resultat. Fruktträd borde sågas direkt, men du kann ju prova "frihandsklyva" med motorsågen mitt i märgen och senn lägga halvorna till turkning med barken upp under tak eller täcke, luftigt. Alltid en god ide å smörja trädlim på endorna, men tynna ut det med till hälften vatten innan du smörjer det på.

Avatar Fallback

Re: Såga körsbär

Träförädlare  
#339082 Att stryka trälim är en gammal teknik det går ochså o lägga i nyslaget hö på en skulle då torkar virket sakta det gjorde man ofta med flaggstänger ett annat sätt är att barka runt stammen ca 0,5 meter o lämna 0,5 då torkar virket sakta o virket spriker mindre. Anledningen till att lufttorkat virke spriker är att virket inte antar en gämn fuktkvot förenklat kan man säja att virket kan ha en fuktkvot på 8% på ytan men ha en kvot på 50% i kärnan o då spriker virket i ändarna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).