Skogsröjning

Tät r2 tallskog

19 inlägg 10632 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tät r2 tallskog

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299118 Gjorde lumpen i Boden och minns att terrängen är förhållandevis "snäll", ganska platt vid kusten och att det fanns fina tallskogar i området.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Tät r2 tallskog

isteskog  
#299121 Jag skulle ha röjt det till 2000-2500 stammar/ha. Vill hellre ha lite reservstammar än att röja till det tabellerna säger. Sköt ungskogen med inriktning på kvalitetstall om du har självsådd som är jämn.

Avatar Fallback

Re: Tät r2 tallskog

jolo  
#299558 Jag tycker att det är svårt att rekomendera avstånd i meter mellan träden, tänk dig att det skall finnas luft mellan kviständarna på träden ungefär så mycket att du kan gå därimellan utan att kvistarna skrapar i kroppen
med detta sätt så finns det utrymme för träden att växa i
Tanken är att det skall vara tillräkligt med utrymme för träden att växa i flera år frammåt, innan du gör nästa åtgärd

Avatar Fallback

Re: Tät r2 tallskog

isteskog  
#299560 Vissa påstår att man ska kunna gå igenom ett nyröjt bestånd med armarna rätt ut, och då ska man inte nå stammarna. OBS! gäller inte jolo med sina långarmar :lol:, för då kan man nog hoppa över 1:a gallringen också! :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).