Skördare

Rottne 2004

22 inlägg 18938 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rottne 2004

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29738 Vad ska man tänke på och titta noga på, när man ska köpa en 2004 som gått ca 10000-15000 tim. Årsmodell ca:98-01



   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29748 aggregatet :!:

Användarvisningsbild
masterchief  
#29757 Det är ett stort plus om pumparna är bytta.
Sedan var aggretaten som tidigare sagts lite veka i de årsmodellerna.
De ändrade stålkvalitet någon gång efter sekelskiftet.
Sedan är det alltid trevligt om pendelarmar etc är relativt glappfria och även kranen.
Rullar lätt iväg massa kronor annars.
Sedan har man kopplingen mellan pumpar och motor som lämnar in ca var 8000 timma. Inte så farligt dyr, men jäklig att byta då maskinen står där den gör oftast oländigt inne i skogen.
Har man otur och bakhjulen är lågt nivellerade kan man få ta dit en skotare och sno hydralik från den för att kunna höja upp och få isär tankarna för att komma åt kopplingen.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29776 ska du köra med den på heltid eller bara på fritiden

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29856 Sprickor mellan kran och hytt precis framför pendelarmarna,läckage.

Tycker våran är svår att hålla tät i hydrauliken,kasnke beroende på att det är ganska trångt att skruva ofta så man inte lyckas dra kopplingar så hårt som man borde+ att slangarna nöts mer.
Eller om kanske miljöoljan har en tendens att läcka ut lättare pga. större viskositetsändring vid högre temratur? :? (Har bara kört maskiner med mineralolja innan)

Användarvisningsbild
masterchief  
#29868
jönsson84 skrev:Sprickor mellan kran och hytt precis framför pendelarmarna,läckage.

Tycker våran är svår att hålla tät i hydrauliken,kasnke beroende på att det är ganska trångt att skruva ofta så man inte lyckas dra kopplingar så hårt som man borde+ att slangarna nöts mer.
Eller om kanske miljöoljan har en tendens att läcka ut lättare pga. större viskositetsändring vid högre temratur? :? (Har bara kört maskiner med mineralolja innan)

De 2004or som spricker verkar vara de med 50kranen.
Den 2004a vi har har RK42 kranen och har aldrig visat en tendens till att spricka där. Beror nog på att 50kranen har starkare svängcylindrar.
Våran är förvånansvärt tät i hydraliken. Men man måste montera ned en hel del för att komma åt att dra ibland. Speciellt i aggregatet.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29908 Hmm, hur funkar deras kranbeteckningar igentligen? Beror det på årsmodellen om det är rk 50 eller rk 42? finns det någon mer?
är utskjut tillval på båda?

En av dom är väl lite knepig i paralellföringen,så den är svårkörd har ja hört?

Vi har ju mowi på våran så ja har lite dålig koll på deras egna. :oops:
Mowikranen har jobbig slangdragning iaf,sitter så tätt så man får lossa flera slangar för att komma åt den man vill dra åt/byta.

egs 400 aggregatet är inte roligt att skruva i tycker ja 😈, ponnse h73 aggregatet som satt på maskinen ja körde innan va rena drömmen att skruva med jämfört med egs 400(fast det va ju ingen färgmärkning eller extra krimskrams på de och så behöver ju inte ett slutavverknings agg vara så kompakt). Men å andra sidan går det ju får ner rätt grova träd med 400 i förhållande till sin storlek,och om man jämför med tex logmax 928.
Vet inte hur grovt logmax 3000 tar eller vad svärdslängden är på dom?

våran 2004 är som sagt svår att hålla tät iaf,fuktar nu tex bak vid "motoroljebyteluckan" hopplöst att se var det kommer ifrån,funderar på om det kan vara slangarna till hyd.oljekylaren eller någonstans under vid pumparna? :?

Användarvisningsbild
masterchief  
#29911 Sådana oljeläck kan man bli galen på :oops:
Har ett på 5005an nu, fuktar i midjan. Vad jag har letat.
I nuläget har jag kommit fram till att det är i paketet under kranen någonstans, inte alls i midjan, sedan rinner det via balken som håller främre diffventilerna och ned i midjan.
Läcker inte mycket om maskinen dock.
Den drar ca 20l hydralolja på 3 veckor.
Var det eran 2004a som var på blocket för ett bra tag sedan?
Vill minnas jag sett en 2004a med mowikran där.......

Avatar Fallback
samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29950 Jag har en lillebror nu. Kunde va roligt att uppgradera sig lite. Kör i skogen på höst och vinter ca: 600h/år. Tänkte man kanske kunde köra lite mer med en lite nyare och bättre maskin. Är denna maskin nått att ha?

http://www.blocket.se/vi/16637142.htm?ca=16_s

   TS
Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29951
samuel skrev:Jag har en lillebror nu. Kunde va roligt att uppgradera sig lite. Kör i skogen på höst och vinter ca: 600h/år. Tänkte man kanske kunde köra lite mer med en lite nyare och bättre maskin. Är denna maskin nått att ha?

http://www.blocket.se/vi/16637142.htm?ca=16_s



Det verkar va rätt pris på den tycker jag,om den är så väl iordning som den ser ut att va på bilden. Men är det igen ac på den?(ingen låda vid taket bakom hytten) fast det har du ju inte ont av om du bara kör på höst och vinter.
Vet inte hur logmax 3000 funkar på en 2004 a,men ja tror det är ett betydligt trevligare aggregat att skruva med än 400 iaf. Om man nu behöver skruva så mycke,min bror har en kompis i dalarna som kör med 3000 å det verkar som det bara går och går. men sen har ja hört motsatsen oxå,så ja vet inte.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29952
masterchief skrev:Sådana oljeläck kan man bli galen på :oops:
Har ett på 5005an nu, fuktar i midjan. Vad jag har letat.
I nuläget har jag kommit fram till att det är i paketet under kranen någonstans, inte alls i midjan, sedan rinner det via balken som håller främre diffventilerna och ned i midjan.
Läcker inte mycket om maskinen dock.
Den drar ca 20l hydralolja på 3 veckor.
Var det eran 2004a som var på blocket för ett bra tag sedan?
Vill minnas jag sett en 2004a med mowikran där.......



Ja man kan ju bli helt tokig 😈 ,fast ida verkar det ha lugnat sej där :? . Ja drog åt tryckslangen till "nivelleringspaketet" i fredas vid midda men det verkade droppa lite när ja åkte hem men de va kasnke olja som runnit ut innan som samlats nånstans.
Min fuktar lite vid midjan oxå,kommer nånstans ifrån härvan med slangar mellan tankarna och "flytlägesventilen"(?) och följer slangarna ner till förgreningen vid midjan :? . Skulle behöva ha hem han på en rejäl tvätt å service nu,men de får la gå några veckor te så man betar av på vindfällor och barkborraträd.

Va och kollade på ett fruktansvärt surt område nu i kväll,där va stående angripna granar. Första angreppen på stående ja sett i år,men de blir inte roligt att köra där .Efter "per" bärgade vi en f12 där å för ett par veckor sen satte vi stora skördaren,så nu vill dom ja ska prova,frågan är va man ska skota med om man lyckas hugga det :? .

Nja, tror aldrig den va ute på blocket(men ja är inte säker),köpte den på swelog och den låg nog ute några dar på deras sida iaf kasnke.
såg däremot att det låg en ute på blocket för nån vecka sen med mowi kran,har för mej de va koppom som hade den kasnke.

Användarvisningsbild
masterchief  
#29962
jönsson84 skrev:
samuel skrev:Jag har en lillebror nu. Kunde va roligt att uppgradera sig lite. Kör i skogen på höst och vinter ca: 600h/år. Tänkte man kanske kunde köra lite mer med en lite nyare och bättre maskin. Är denna maskin nått att ha?

http://www.blocket.se/vi/16637142.htm?ca=16_s



Det verkar va rätt pris på den tycker jag,om den är så väl iordning som den ser ut att va på bilden. Men är det igen ac på den?(ingen låda vid taket bakom hytten) fast det har du ju inte ont av om du bara kör på höst och vinter.
Vet inte hur logmax 3000 funkar på en 2004 a,men ja tror det är ett betydligt trevligare aggregat att skruva med än 400 iaf. Om man nu behöver skruva så mycke,min bror har en kompis i dalarna som kör med 3000 å det verkar som det bara går och går. men sen har ja hört motsatsen oxå,så ja vet inte.

Du har då ett skarpt öga Jönsson.
Måste erkänna jag missade ACn.
Annars ser den välvårdad ut. Logmax är nog ingen nackdel, hört bra om den, iofs då mest storebror 4000. men de verkar hålla bättre än 400agregatet. Iofs kör man för grovt så knäcks de flesta aggregat.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29969
masterchief skrev:
jönsson84 skrev:
samuel skrev:Jag har en lillebror nu. Kunde va roligt att uppgradera sig lite. Kör i skogen på höst och vinter ca: 600h/år. Tänkte man kanske kunde köra lite mer med en lite nyare och bättre maskin. Är denna maskin nått att ha?

http://www.blocket.se/vi/16637142.htm?ca=16_s



Det verkar va rätt pris på den tycker jag,om den är så väl iordning som den ser ut att va på bilden. Men är det igen ac på den?(ingen låda vid taket bakom hytten) fast det har du ju inte ont av om du bara kör på höst och vinter.
Vet inte hur logmax 3000 funkar på en 2004 a,men ja tror det är ett betydligt trevligare aggregat att skruva med än 400 iaf. Om man nu behöver skruva så mycke,min bror har en kompis i dalarna som kör med 3000 å det verkar som det bara går och går. men sen har ja hört motsatsen oxå,så ja vet inte.

Du har då ett skarpt öga Jönsson.
Måste erkänna jag missade ACn.
Annars ser den välvårdad ut. Logmax är nog ingen nackdel, hört bra om den, iofs då mest storebror 4000. men de verkar hålla bättre än 400agregatet. Iofs kör man för grovt så knäcks de flesta aggregat.


Tycker dom ser lite konstiga ut utan,man är ju så van att de sitter en "låda" där. 8)
Tror oxå logmax är bra,hade varit intressant att prova en med 3000.
Har provkört med 928,blev inte så imponerad så korta kvistknivar å svärd ju.Men dasa paletter verkar inte så dumt iaf.

Jo de frestar(sliter) ju på grejerna å köra för grovt,men va gör man om det är några halvgrova vindfällor på en fastighet där man är å gallrar. :oops:
Beteshuggningen jag är på nu känns verkligen inte skonsam för maskinen :oops: ,men man få ta d lite lugnt,blir nog färdig i morgon iaf.

Hade du bytt ram på ditt aggregat masterchief,har för mej ja läste det här nånstans?

Användarvisningsbild
masterchief  
#29980 Jodå har bytt ram, gjorde det efter stormen Per.
Själva ramen kostade 55k. Bra kilopris kan jag lova.
Då var det bara ramen, inga tappar och lyckor, inte ens såglåda.
Själva materiakostnaden hamnade på ca 100k med luckor, nya tappar och bussningar samt att vi böt rätt mycket slang i samma veva.
Sedan får man lägga 2 dagars skruvande på det hela. Jag trodde man skulle riva över allting på en dag, men som vanligt är man tidsoptimist.
Ska tilläggas att stillestånden för aggregatet har minskat drastiskt. Det enda vi har svetsat är en hjularm. Och den var inte nybytt.
Vet inte vad du menar med Dasapaletter, men i min 2004a så har vi Dasa spakarna med 4 knappar i vardera samt en liten vippknapp på mitten.
Underlättar en hel del i körningen då man slipper söka ut fingrarna på paletterna för att såga etc. Alla viktiga funtioner för aggragatet finns i de knapparna. Vi har Dsp4000 i 2004an.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30837 aha du,de va ju inget rea pris direkt. Tycker dom har rätt så vettiga priser annars. Va det mycke sprickor i gamla ramen eller? Hur många timmar har ditt aggregat gått?

Med Dasa paletter menar ja dom som sitter i med tex dasa 380c(har ja för mej) även med motomit/logmate har ja sett med dessa.

Vi har ju dom gamla Dsp 4000 paletterna i våran,inte jättebra men det funkar iaf. Kan ju ansätta träd och såga med "grip stäng samt pulsa bakre knivar,kan man sen köra med autonollställning och autokap så är det ju bara gran/massa/autostart eller förvalslängd samt gripvippan man använder huvudsakligen om det inte är för mycke lutande och vindfällor. Fast det är ju inte så ofta man kan köra så mycke "auto" om man ska flytta ris/toppar å ha koll på apteringen å inte skava i täta första gallringar.

Har du haft problem med skärmen till datorn nått? Min har fått för sej å bli randig ibland å sen till slut ser man inte längd och diameter å de blir helkonstigt. :? har hänt två gånger nu att ja har fått stänga av och på den några gånger samt vrida av huvudbrytaren en stund för att den ska hoppa igång normalt igen. Eller någon annan här kanske har haft liknande problem med Dsp 4000 nån gång?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).