Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Skoter eller atv?

37 inlägg 25429 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

husqvarna_med_sthil  
#299330 På sätt och vis hade jag önskat en atv i dagsläget. Det är för blött att köra ut traktorn för att hämta och jag sitter här overksam på ledig tid och väntar på kallgrader som aldrig verkar komma.

Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

sveakatten  
#299340 Vi har visserligen ATV men drar mig för att använda den, har alldrig förstått tjusningen med den.
Har då hellre denna, dom gånger den fungerar. :oops:
079.jpg

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller atv?

svampbob  
#299341 Jag är rätt såld på ATV med bandsats och driven kranvagn efter. Visst jag har kört mycket med skoter både ved och timmer och med en Hällnäslyft så går det rätt bra att lasta skoterdoningen. Nu efter några vintrar med bandsatsen på atvn så kan jag inte tänka mig att gå tillbaka till skotern.

Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299343 Hur mycket lastar du på den? Funkar bandsatsen på barmark?

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller atv?

svampbob  
#299346 Hittade en gammal bild på ekipaget i en annan tråd.

viewtopic.php?f=8&t=30&p=204642#p204642

Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

Jerpa  
#301708 En fördel med atv + bandsats. Kör du fast i djup snö, så backar du och kör framåt i samma spår.

Kör du fast med en skoter är det inte bara att backa. Du får skotta och bli förbannad.

Sitter på ett annat forum där de diskuterade atv vs skoter och norrlänningarna föredrog skoter vid långkörning. Atv när de bara ville ut i naturen och se sig omkring utan att köra fort. Däremot körde de (nästan) aldrig fast med atvn.
En risk att knäcka banden är att köra rakt över en stock. Bakbandet kan fastna bakom stocken och böjer sig över sig själv och axeln går sönder. Så det är bättre att gå snett över en stock.

Avatar Fallback

Re: Skoter eller atv?

Ratu  
#301882 Har själv köpt ATV på grund av dåliga snövintrar och har tänkt komplettera den med bandsats då klarar man nog det mesta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).