Traktorer och processorer

Nytt skogsekipage

53 inlägg 36636 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

brassel  
#299247 Intressant o höra olika erfarenheter.
För stunden är de begagnat som trålas så gott jag hinner. Frfa Valmet 6000-serien, men hittas de inte nå intressant sånt så småningom så tittas de mer brett på ev nytt.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299248 Valtra är säkert inte världens bästa traktor men vändbar stol är standard på de A93 som säljs här. Det är bara hyttens bakvägg med plats för kranreglage som skiljer "skogshytt" mot vanlig och kostar inget extra. Antagligen så kör finnarna mera traktor i skogen på sina släta tallhedar än vad vi gör i Sverige.
Gillar att det är separat hydraultank så att man slipper köra runt transmissionsoljan i sina redskap.

Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

bmboxer350  
#299249 Nej inga bekymmer men det krävs lite akrobatik för att komma runt.
Dock bra med plats och god sikt när man sitter bakåtvänd och lastar.
Uppskattar att golv är plant så höjdjustering av stol erfordras ej.

Användarvisningsbild

Re: Nytt skogsekipage

Seb macahan  
#299254 Var o en är salig i sin sak o givetvis gillar jag min NH eftersom jag valde den. Men krävs det inte mer akrobatik o vända stolen i Valtran? (det har det gjort i dom jag provat) och original vändningen är ju inte ens ett argument enl. mig på 184cm så är det helt otänkbart o sitta i den positionen o lasta mer än ett halvt lass för o inte tala om vilken procedur innan man kommit runt. Har du sett denna Brassel om du letar begagnat?
http://www.blocket.se/landskrona/Valtra ... ?ca=22&w=3

Användarvisningsbild

Re: Nytt skogsekipage

Seb macahan  
#299262 Jag måste bara lägga in denna länk. Jag blir i alla fall sugen på en Valtra. :grin:


Jag misstänker att det är det som är meningen.

Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

bmboxer350  
#299285 Visst är jag nöjd med min NH.
Och som "Seb m" påpekar verkade Valtra trängre i hytten.
Gillade inte att man vid stolsvändning bakåt inte kunde behålla samma sitshöjd då blev sikten uppåt begränsad.
Däremot verkade Valtras stop and go mycket trevligt.

Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

brassel  
#299332 Jo såg den i Landskrona.
Utan att vilja säga för mycket så avvaktar jag utvecklinge på en 6300a mm i lite längre norrut...

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

alias  
#299345
Seb macahan skrev:Var o en är salig i sin sak o givetvis gillar jag min NH eftersom jag valde den. Men krävs det inte mer akrobatik o vända stolen i Valtran? (det har det gjort i dom jag provat) och original vändningen är ju inte ens ett argument enl. mig på 184cm så är det helt otänkbart o sitta i den positionen o lasta mer än ett halvt lass för o inte tala om vilken procedur innan man kommit runt. Har du sett denna Brassel om du letar begagnat?
http://www.blocket.se/landskrona/Valtra ... ?ca=22&w=3


Tror att det är en forummedlem som byggt detta ekipage. Har för mig att det finns en tråd startad av en CG eller Crille som skrivit om det - tror det är ihopsatt på en verkstad på Hallandssidan.

Edit: hittade tråden, skapad av ec Crisse;

viewtopic.php?t=13525

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

brassel  
#299669 Dags att igen ödmjukt efterfråga Skogsforums kollektiva kunskaper om ev bu eller bä, gärna med motivering på nedan!
För jag har nu förstatjing på:
Valtra 6300 HGOS
1997
239 000 exl moms
4wd
9300 h ," servicebok ska finnas"
Vanlig hytt
14,9-24, 30%
18,4R34, 30%
Turbin, vändbar stol, Ac, bromsventil, mekanisk fram/back, TT,
KMA-vagn" à 10 ton"
FMV 290 kran" à 6,5m med joysticks"
Tippflak
Timmerbankar
Ej stödben
En ägare, Tibro kommun

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299671 Står TT för twin trac?
Även om de är rätt många timmar är de mycket maskin för pengarna och kommuner brukar väl serva som man ska

Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

brassel  
#299673 Twin track, ja.
Lite mycket timmar, men jag ska syna ev servicebok noga.
Kommuner brukar ha servicerutiner dock.
Nån som vet mer om vad egentligen HGOS står för mer exakt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt skogsekipage

Fredrik Reuter  
#299674 Hej,
Kan ha fel, men har för mig att HGOS är typen av växellåda som gör att den kan gå i 40km/h ... ?

Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299675 Har för mej att de är en kombo av hyttutförande kraftuttag o snabbväxel, bar 2 stegs snabbväxel va?
Ska du inte köra som proffs utan åt dej själv mest så är timmarn ingen fara

Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

brassel  
#299676 Jo, 40 ska den gå o för mig att de var nått sånt med när jag googlar o får info från maskinisten bl.a.
KMA o FMV då?
Bra grejer när de gjordes verka en del tycka. Men kanske lite knepigt med ev reservdel då de väll upphört, väll?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt skogsekipage

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299691 Anders traktorservice i Rättvik har grejer till FMV då han köpte lagret efteråt o kolvpackningar o sånt går att köpa i lösvikt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).